Stocznie, Statki

Super-statek typu DSV (diving support vessel), inaczej baza nurków lub bazowiec prac podwodnych, opuści polską stocznię jeszcze bardziej nowoczesny - jako jedna z pierwszych w świecie jednostek tego typu wyposażona w napęd hybrydowy. Przebudowa odbywa się właśnie w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA.

Deep Arctic to specjalistyczny, zaawansowany statek wsparcia nurkowania saturowanego i zarazem konstrukcyjny, z pokładowym żurawiem offshore / subsea o unosie 400 t. Gdy został wprowadzony do eksploatacji w 2009 roku, był określany jako największy w swojej klasie i należał do ścisłej czołówki najnowocześniejszych bazowców prac podwodnych, a teraz ponownie staje się liderem w swoim sektorze, będąc jednym z pierwszych w świecie statków typu DSV, wyposażanych w hybrydowy, akumulatorowy system napędowy.

Deep Arctic zbudowany został w 2009 roku w norweskiej stoczni znanej ostatnio pod nazwą Vard Soviknes, Sovik, a wcześniej należącej do koncernu Aker. Zanim przyjął nazwę Deep Arctic, pływał jako Deep Arctic L i Skandi Arctic. Należy do renomowanego armatora TechnipFMC, jednego z rynkowych liderów w realizacji projektów morskich, podmorskich i przemysłowych na lądzie.

Statek ma niespełna 157 m długości i 27 m szerokości konstrukcyjnej i 31 m maksymalnej, jego pojemność brutto wynosi 18 640 jednostek, a nośnośc 13 000 t. Podczas wykonywanych nurkowań lub podwodnych prac konstrukcyjnych, statek DSV musi oczywiście pozostawać w dokładnie ustalonej pozycji, co zapewnia zaawansowany system pozycjonowania dynamicznego.

Ze statku prowadzone są nie tylko inspekcje, naprawy i konserwacje instalacji offshore i subsea oraz podmorskich kabli czy rurociągów wykonywane przez nurków. Możliwe są też podwodne prace inspekcyjne i inne z wykorzystaniem znajdujących się na pokładzie statku zdalnie kierowanych pojazdów podwodnych (ROV) i dedykowanych systemów wodowania i podejmowania z wody.

Nie tylko zaawansowana baza nurków

Uniwersalność tego statku rozszerzona jest dzięki przygotowaniu do łatwej instalacji karuzel (bębnów do składowania) i systemu do układania (małośrednicowych) rurociągów elastycznych metodą L-lay (Vertical Lay System - VLS) przez studnię roboczą w kadłubie.

Znajdujący się na Deep Arctic, mieszczący 24 osoby, kompleks wsparcia nurkowania saturowanego i dekompresji, przystosowany do obsługi nurków pracujących na głębokościach do 350 metrów, obejmuje m.in. dwa trzyosobowe dzwony nurkowe (o pojemności 7,5 m³ - każdy), dwie sześcio-osobowe i cztery trzy-osobowe komory mieszkalne, oraz dwie 18-osobowe hiperbaryczne łodzie ratunkowe. Między innymi dzięki takiemu wyposażeniu statek jest w pełni zgodny ze standardami NORSOK.

Statek posiada komputerowe hiperbaryczne centrum monitoringu i zdalnego sterowania systemu nurkowego (Hyperbaric Monitoring and Control System - HMCS). Zarówno będące na wyposażeniu Deep Arctic dzwony nurkowe jak i dwa, stworzone do pracy w ciężkich warunkach, systemy wodowania i podejmowania pojazdów podwodnych ROV, mogą pracować przy fali znaczącej do wysokości 6,0 m, co czyni go jednym ze statków wsparcia nurkowego o największych możliwościach w istniejącej flocie. Dlatego statek ten jest znakomicie przygotowany do pracy, praktycznie przez cały rok, niemal na całym świecie, w trudnym środowisku - np. w wymagających warunkach morskich i pogodowych, jakimi charakteryzuje się np. Morze Północne.

Bohater filmu dokumentalnego

Poza tym, że był szeroko opisywany w morskiej prasie fachowej, jako ciekawy przykład najnowszej, zaawansowanej techniki okrętowej, offshore i nurkowej, statek ten zyskał także szerszy rozgłos będąc bohaterem jednego z odcinków czwartego sezonu dokumentalnej serii "Mighty Ships" (u nas znanej pod tytułem "Superstatki"). Wtedy nazywał się jeszcze Scandi Arctic.

 

 

Statek ten jest teraz w Polsce. W Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding, instalowany jest na nim system przechowywania energii, stanowiący rozszerzenie istniejącego systemu napędowego i elektro-energetycznego. Po opuszczeniu stoczni, Deep Arctic będzie jednym z pierwszych w świecie hybrydowych statków typu DSV z zasilaniem bateryjnym. Zespół zainstalowanych akumulatorów ma moc 1,2 MW i znacząco pomaga w eksploatacji statku.

Zalety bateryjnego systemu hybrydowego

Siłownia, zarazem elektrownia okrętowa Deep Arctic składa się z sześciu zespołów prądotwórczych (każdy z silnikiem wysokoprężnym o mocy 2845 kW) wytwarzających energię zarówno dla napędu głównego, jak i dla wszelkich innych odbiorników. Pracuje odpowiednia liczba z nich, w zależności od aktualnego zapotrzebowania na moc.

Głównym celem realizowanej w Remontowej przebudowy jest instalacja zaawansowanego hybrydowego systemu zasilania akumulatorowego. Po zainstalowaniu, system poprawi efektywność i elastyczność eksploatacji statku m.in. przez zwiększenie wydajności układu napędowego oraz jego niezawodności przez przedłużenie bezawaryjnej pracy silników i korzystnie wpłynie na środowisko, przy oczekiwanym, znacznym zmniejszeniu zużycia paliwa, bowiem razem z nim nastąpi redukcja emisji SOx, NOx i CO2.

"Golenie" szczytów i dołków

System przechowywania energii ma rolę do spełnienia w trzech zasadniczych trybach pracy statku: w tanzycie (przemieszczaniu się - transit mode), w czasie dynamicznego utrzymywania pozycji (DP mode) i podczas postoju w porcie, z podłączeniem do źródła zasilania z lądu (shore connection).

W trybie tranzytu system bateryjny pozwala niwelować wahania zapotrzebowania na moc. Jest to tzw. peak shaving czyli obcinanie szczytów i niwelowanie największych spadków zapotrzebowania na moc. W momentach maksymalnego zapotrzebowania na energię, system akumulatorowy oddaje niezbędną w danej chwili moc. Nie jest więc potrzebne zwiększanie obrotów silnika.

Z kolei, gdy zapotrzebowanie na energię zmniejsza się, wtedy zamiast obniżać obciążenie silników, "nadmiarowa" energia przeznaczana jest na ładowanie baterii akumulatorów.
Dzięki temu - silniki pracujące na rzecz napędu głównego działają w stałym obciążeniu, równomiernie, natomiast przy większym zapotrzebowaniu energia pobierana jest z baterii.

W trybie pozycjonowania dynamicznego baterie zapewniają uzupełniającą moc pozwalając zmniejszyć liczbę pracujących silników, przy jednoczesnym zapewnieniu utrzymania pozycji przez statek. Tutaj także wykorzystywane mogą być zalety peak shaving.

W trybie portowym, dzięki systemowi przechowywania energii, możliwa jest bezemisyjna eksploatacja statku przy zachowaniu dostawy energii dla wszystkich odbiorników na statku, we wszystkich systemach bytowych, technicznych i funkcjonalnych. Zużywana energia z baterii akumulatorów uzupełniana może być z lądowego źródła energii elektrycznej, do którego może być podłączony statek w porcie.

W animacji pod tekstem przedstawiono schematycznie zasadę działania hybrydowego systemu zasilania akumulatorowego na statku.

Gdańska instalacja innowacyjnego systemu

Po zbudowaniu przez Remontową odpowiednich nowych pomieszczeń i zainstalowaniu przez nią systemu do akcji wszedł jego dostawca - Siemens Norge, odpowiedzialny także za uruchomienie systemu. Jednocześnie trwają prace remontowe o dość szerokim zakresie - kadłubowe, elektryczne, rurarskie i w zakresie wyposażenia oraz oczywiście konserwacyjno-malarskie.

PBS, IG

Fot.: Marcin Koszałka / PortalMorski.pl, Wikimedia Commons, TechnipFMS, Fleetmon; Rys. TechnipFMC

Miejsca, gdzie dostępny jest film dokumentalny z serii "Mighty Ships" o Deep Arctic (ex Scandi Arctic):
[1] _ [2] 


Deep Arctic
- charakterystyka podstawowa:

nr IMO 9413822
państwo bandery - Wyspy Bahama
armator (właściciel) - TechnipFMC PLC, Wielka Brytania
armator zarządzający, zarząd techniczny, operator - Technip UK Ltd, Wielka Brytania
armator zarejestrowany - Technip Chartering Norge AS
stocznia - STX Soeviknes (później Vard Soeviknes)
stocznia - główny kontraktujący, wyposażenie - STX Norway Offshore AS, Soviknes (Sovik Yard), Norwegia
stocznia - dostawca częściowo wyposażonego kadłuba - STX Romania Offshore Tulcea SA, Tulcea, Rumunia
projekt - Aker OSCV 06L (Vard, dawniej Aker)
stoczniowy nr budowy - 702
rok budowy - 2009
wprowadzenie do eksploatacji - 17 marca 2009
wodowanie - 29 czerwca 2008
położenie stępki - 15 czerwca 2007
zamówienie - 26 czerwca 2006
długość całkowita - 156,90 m
długość między pionami - 137,70 m
szerokość konstrukcyjna - 27,00 m
wysokość boczna do pokładu nr 1 - 12,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 6,50 m
zanurzenie maksymalne - 8,50 m
wysokość boczna - 12,00 m
nośność - nośność - 13 000 t (według innego źródła - 10 996 t przy zanurzeniu 8,5 m)
tonaż pojemnościowy brutto - 18 640
tonaż pojemnościowy netto - 5593
powierzchnia pokładu - 1700 m²
dopuszczalne obciążenie pokładu - 10 t/m²
ładowność pokładu - do 5500 t przy środku ciężkości na wysokości 1 ponad pokładem
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 3243 m³ (według innego źródła - 3500 m³)
pojemność zbiorników na wodę słodką - 1800 m³
pojemność zbiorników balastowych - 8700 m³
kadłubowa studnia robocza (moonpool) - 7,20 m × 7,00 m
kadłubowe studnie dla dzwonu nurkowego - 2 × 4,20 m × 3,60 m
elektrownia okrętowa:
silniki wysokoprężne zespołów prądotwórczych - 6 × Wartsila 7L32 o mocy 2845 kW każdy
łączna moc zainstalowana - ok. 20,2 MW (20 160 kW / 27 408 KM)
system pozycjonowania dynamicznego - Kongsberg K-Pos, klasy DP3
systemy referencyjne - 3 × MRU, 3 × gyro, 4 × wind sensors, 1 × fanbeam, 3 × DGPS, 1 × seapath, 2 × HPR, 2 × Tautwires
pędniki i stery (Rolls Royce):
dziobowe poprzeczne stery strumieniowe - 2 × 1,9 MW (2583 KM)
dziobowe pędniki azymutalne chowane w kadłubie - 2 × 1,5 MW (2039 KM)
rufowe pędniki azymutalne napędu głównego - 2 × 3 MW, ze śrubami kontrarotacyjnymi
centralna śruba napędu głównego - 1 × 4 MW
ster z lotką × 1
prędkość maksymalna - 18,00 węzłów (według innego źródła - prędkość maksymalna - 16,50 w. przy zanurzeniu 5,8 m)
prędkość eksploatacyjna - 16,00 węzłów
całkowita pojemność systemu nurkowego - 347 m³
liczba osób w saturacji - maks. 24
dzwony nurkowe - 2 × 7,5 m³
pojemność zbiorników na gazy nurkowe (sprężone pod ciśnieniem 200 barów) - 36 500 m³
zdalnie sterowane pojazdy podwodne - 1 × 1500 m (observation class ROV) + 2 × 3000 m (work class ROVs)
maksymalna głębokośc zatrudnienia ROV - 3000 m
główny żuraw pokładowy - 1 × 400 t DOR na wysięgu 11 m, z aktywną kompensacją nurzania
pomocniczy żuraw pokładowy z wysięgnikiem łamanym (knickle boom) - 1 × 50 t DOR
lądowisko dla śmigłowców - dla śmigłowca wielkości Sikorsky S-92
liczba miejsc dla załogi i techników - 140
liczba kabin - 99 (58 jedno- i 41 dwu-osobowych, każda z własnym węzłem sanitarnym)
załoga - 120 osób
ponieszczenia użytkowe i rekreacyjne - mesa, salony, biblioteka, kino, sala gimnastyczna
łodzie ratunkowe konwencjonalne - 4 × 70 osób
łodzie ratunkowe hiperbaryczne (dla w saturacji / w trakcie dekompresji) - 2 × 18 nurków + 2 × 6 osób załogi
klasyfikacja - DNV-GL
klasa lodowa - FS Ice Class 1C
notacja klasy - (+) 1A1, CLEAN DESIGN, COMF (C-3, V-3), DK (+), Diving system (SAT), DYNPOS-AUTRO , E0m, HELDK-SH, ICE-C, NAUT-AW, SF TMON

DSV Deep Arctic - uproszczony plan ogólny
DSV Deep Arctic w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA
DSV Deep Arctic - system magazynowania energii Siemens BlueVault
DSV Deep Arctic - hiperbaryczny system nurkowy
DSV Deep Arctic - po lewej widoczny otwarty hangar z pojazdem podwodnym ROV, po prawej hiperbaryczną łódź ratunkową
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic
DSV Deep Arctic - wizualizacja
DSV Deep Arctic - wizualizacja
DSV Deep Arctic - wizualizacja
DSV Deep Arctic - wizualizacja
DSV Deep Arctic - wizualizacja
DSV Deep Arctic - wizualizacja
DSV Deep Arctic - uproszczony plan ogólnyDSV Deep Arctic w Gdańskiej Stoczni Remontowej SADSV Deep Arctic - system magazynowania energii Siemens BlueVaultDSV Deep Arctic - hiperbaryczny system nurkowyDSV Deep Arctic - po lewej widoczny otwarty hangar z pojazdem podwodnym ROV, po prawej hiperbaryczną łódź ratunkowąDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep ArcticDSV Deep Arctic - wizualizacjaDSV Deep Arctic - wizualizacjaDSV Deep Arctic - wizualizacjaDSV Deep Arctic - wizualizacjaDSV Deep Arctic - wizualizacjaDSV Deep Arctic - wizualizacja
+8 DP3
"W momentach maksymalnego zapotrzebowania na energię, system akumulatorowy oddaje niezbędną w danej chwili moc.Nie jest więc potrzebne zwiększanie obrotów silnika. "

W systemie DP silniki zawsze pracują z takimi samymi obrotami (+/- kilka obrotów), zwiększa lub zmniejsza im się jedynie obciążenie (moc). Może to zwykle małe przeoczenie lub jak niestety często bywa brak podstawowej wiedzy wśród dziennikarzy piszących artykuły...
17 marzec 2021 : 06:55 Trollsky | Zgłoś
+5 Trollsky
To ostatnie zdanie mogłeś już sobie darować. Nic nie wnosi, chociaż jest bardzo "polskie".
17 marzec 2021 : 07:05 Tymek | Zgłoś
+5 nic bardziej błędnego.
tekst nie przeczy zasadzie działania pędników pracujących w ramach DP (i wielkości wahań ich zapotrzebowania na moc).

dokładnie tak samo opisuje to armator i producent systemu hybrydowego.
17 marzec 2021 : 15:14 Aruś | Zgłoś
+3 silniki
W treści raczej chodzi o silniki zespołów prądotwórczych a nie o pędniki. Silniki zespołów muszą utrzymać stałą prędkość obrotowa (częstotliwość). Jedyne co może się zmienić to wartość obciążenia, i właśnie te zmiany niweluje bateria.
17 marzec 2021 : 18:12 Stefan | Zgłoś
+2 Zmienne obroty
Kilkukrotnie zajmowałem się systemem DP w układzie z napędem bezpośrednim (nie elektryki) ze zmienna prędkością obrotowa silników rownież co ciekawe z pędnikami CPP. Operator miał możliwość ustawienia const. speed jako opcji.
17 marzec 2021 : 18:27 Mjr | Zgłoś
+6 Oh taki wspanialy statek przypłynął do Polski
Statek, który był opisany w filmie! I to w Polsce takie wspaniałości! Niesłychane.
17 marzec 2021 : 14:10 Dziaders | Zgłoś
+3 Gratuluję
Nic tylko gratulować takiego kontraktu. Oby i inne polskie stocznie takie kontrakty podpisywały.
17 marzec 2021 : 16:47 Grzegorz z Gdyni | Zgłoś
+2 Bardzo ciekawy projekt
Szacun, że Remontowa oprócz remontów, robi też takie ciekawe przebudowy. Ale to raczej żadne zaskoczenie. I trudno się dziwić, że niektórych to bardzo denerwuje.
17 marzec 2021 : 19:26 Tymek | Zgłoś
+7 Baterie do niego wsadza
I tyle. To zreszta wlasnie jest remont, stocznie remontowe robia tez przebudowy w ramach remontu.
17 marzec 2021 : 22:58 Dziaders | Zgłoś
0 Pieski szczekają
Niech szczekają, a karawana jedzie dalej :-)
18 marzec 2021 : 08:16 Duduś | Zgłoś
0 RIP
Chyba raczej KARAWAN :-) :-) :-) . No chyba że podatnicy kolejny raz uratują ten geszeft Farmazoniarza. Ważne żeby banki miały się dobrze :-) ;-) :-) .
21 marzec 2021 : 20:24 Postobserwator | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter