Stocznie, Statki

Pod koniec lutego br. stocznia Austal Philippines (spółka zależna Austal Limited z Australii) przekazała jednostkę o stoczniowym numerze budowy 419, 109-metrowy szybki katamaran - prom pasażersko-samochodowy zbudowany na zamówienie norweskiego armatora Fjord Line. Statek dotarł wczoraj do swojego portu macierzystego w Danii.

Droga ze stoczni na Filipinach zajęła katamaranowi nieco ponad miesiąc. Statek przybył do Hirtshals w Danii wczoraj - 11 kwietnia 2021 roku. Wcześniej przeszedł Cieśninę Dover 10 kwietnia, odwiedził Gibraltar 7 kwietnia, Maltę 3 kwietnia, przeszedł Kanał Sueski 31 marca, jednak czekał na katowicowisku w Zatoce Suez od 23 do 31 marca - był jedną z ofiar zablokowania kanału przez kontenerowiec Ever Given, na Sri Lance zatrzymał się w dniach 14-15 marca, Cieśninę Malacca pokonał 10 marca, a ze stoczni Balamban wyruszył 7 marca br.

Prom o nazwie Fjord FSTR, jest największym aluminiowym statkiem, jaki kiedykolwiek został zbudowany na Filipinach i obecnie także największym promem (pod zdolności przewozowej) zbudowanym dotąd przez Austal, w którejkolwiek ze stoczni tej firmy na świecie.

Dyrektor naczelny Austal, Paddy Gregg, powiedział, że przekazanie Fjord FSTR podczas trwającej pandemii Covid-19 było znaczącym osiągnięciem i świadectwem odporności, zaangażowania, umiejętności oraz umiejętności zachowania bezpieczeństwa w zespole Austal Philippines.

To imponujące, zobaczyć duży, szybki prom, taki jak ten, przekazany w najlepszych czasach, ale dostarczenie tego nowego statku podczas globalnej epidemii jest po prostu osiągnięciem wyjątkowym. Zespół Austal Philippines wyraźnie pokazał swoją zdolność do realizacji wielu złożonych projektów w trudnych warunkach, przy jednoczesnym zachowaniu bezpiecznego środowiska pracy. Moje gratulacje kieruję do całego zespołu Austal Philippines i Fjord Line przy okazji przekazania tego ekscytującego nowego statku, największego szybkiego promu, jaki kiedykolwiek został zbudowany na Filipinach - powiedział Gregg.

Fjord FSTR jest w stanie przewozić 1200 pasażerów z prędkością do 40 węzłów i posiada, ze statków zbudowanych przez Austal, największą dotychczas zdolność przewozową pojazdów - 404 samochody na dwóch pokładach.

Statek posiada kilka kluczowych innowacji projektowych, które zwiększają wydajność operacyjną i komfort pasażerów, w tym nowy, zoptymalizowany kształt kadłuba, który zminimalizuje zużycie paliwa i wytwarzaną falę podczas pływania przez Cieśninę Skagerrak pomiędzy Hirtshals w Danii a Kristiansand w Norwegii.

Wodowanie

Zawinięcie do Gibraltaru

Podczas przekazania statku, które odbyło się w stoczni Balamban Cebu, prezes Austal Philippines Wayne Murray powiedział, że Fjord FSTR jest pierwszym z trzech dużych szybkich promów budowanych w nowo rozbudowanej stoczni firmy.

Po dostarczeniu Fjord FSTR, przygotowujemy się do wodowania kadłuba nr 395 - Bañaderos Express; 118-metrowego promu typu trimaran budowanego dla Fred. Olsen Express z Wysp Kanaryjskich. Wkrótce po nim przekażemy 115-metrowy Express 5 budowany dla Molslinjen z Danii - powiedział Murray.

Kadłub 395, Bañaderos Express, ma zostać przekazany jeszcze w II lub III kwartale roku 2021 i jest niemal siostrzanym statkiem Bajamar Express, zbudowanego w Austal Australia i przekazanego w lipcu 2020 roku. Z kolei statek o stoczniowym numerze budowy 423, 115-metrowy szybki prom - katamaran o nazwie Express 5, jest kolejnym zamówieniem od duńskiego Molslinjen i ma zostać przekazany w III kwartale roku obrotowego 2021.

Fjord FSTR (Austal Hull 419) to 109-metrowy szybki prom pasażersko-samochodowy, zaprojektowany przez Austal Australia i zbudowany przez Austal Philippines.

Fjord FSTR zastąpi jednostkę HSC - katamaran przeszywacz fal Fjord Cat sprzedany niemieckiemu operatorowo FRS.
Zatrudniony na linii Kristiansand (Norwegia) - Hirtshals (Dania) podwoi zdolność przewozową tego szybkiego połączenia Fjord Line. Trase tę nowy prom będzie pokonywał w około dwie godziny i 15 minut.

Oferta dla pasażerów na pokładzie jest również znacznie ulepszona w porównaniu do szybkich katamaranów zatrudnianych na tej linii dotychczas.
Jednym z nowych udogodnień na Fjord FSTR są stacje ładowania samochodów elektrycznych, dzięki którym Fjord Line stanie się pierwszą norweską linią promową oferującą na swoich statkach takowe.
Pasażerowie będą mogli wybrać pomiędzy trzema różnymi restauracjami, pozostawić dzieci w specjalnej, wydzielonej strefie zabaw i skorzystać z większego skpepu wolnocłowego.

Nowy szybki katamaran Fjord Line, który może przewozić także cięższe ładunki, zapewnia - jak twierdzi armator - 32-procentową redukcję emisji CO2 na "pasażero-kilometr".

Fjord Line, założona w 1993 roku, jest obecnie drugim największym operatorem promowym obsługującym trasy międzynarodowe (łączące Norwegię z Danią i Szwecją).
Fjord Line, zatrudniająca ok. 700 osób, eksploatuje cztery statki na pięciu trasach, na których rocznie przewozi 1,4 miliona pasażerów (dane o przewozach - sprzed pandemii).

PBS, rel

Fot.: Austal

Fjord FSTR - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9837339
państwo bandery - Dania (DIS - Denmark International Shipregister)
operator - Fjord Line AS
armator (właściciel), operator - Fjord Line AS, Norwegia
armator zarządzający - Fjord Line Danmark AS, Dania
armator zarejestrowany - Fjord Skibsholding V A/S, Dania
zarząd techniczny - Fjord Line Danmark AS, Dania
projektant - Austal Limited, Australia
stocznia - Austal Philippines, Balamban, Cebu, Filipiny
stoczniowy nr budowy - Hull 419
wartość kontraktowa - 79 079 440 USD
przekazanie do eksploatacji - 26 lutego 2021
wodowanie - 7 lutego 2020
położenie stępki - 29 stycznia 2019
zamówienie - 24 sierpnia 2017
długość całkowita - 109,09 m
długość między pionami - 104,99 m
szerokość konstrukcyjna - 30,492 m
szerokość maksymalna - 30,952 m
zanurzenie - 3,421 m
wysokośc boczna do pokładu głównego - 7,604 m
nośność - 1070 t
tonaż pojemnościowy brutto - 11 888
tonaż pojemnościowy netto - 3567
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 15 644
miejsca dla pasażerów - 1200
ładowność samochodów osobowych - 404
długość linii ładunkowej ro-ro - 650 m
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 590,00 m³
napęd główny - 4 silniki wysokoprężne napędzające przez przekładnie redukcyjne 4 pędniki strugowodne
pędniki strugowodne - Wartsila × 4
łączna moc napędu głównego - MCR 36 000 kW / 48 944 KM (według innego źródła - 51 495 KM)
prędkość maksymalna - 40,00 węzłów
prędkość eksploatacyjna - 37,00 węzłów
silniki napędu głównego - 4 × MAN 20V28/33D, 40-suwowe, 20-cylindrowe, w układzie V, 280 × 330 mm (średnica cylindra × skok tłoka), o mocy MCR 9000 kW (12 236 KM) - każdy, przy 1000 obr./min.
silniki zespołów prądotwórczych - 4 × Scania DI13, MCR 331 kW
prądnice zespołów prądotwórczych - 4 × 300 kW, prąd zmienny
rampa zewnętrzna - rufowa × 1
liczba pokładów - 4
materiał (kadłub i nadbudówki) - aluminium
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - (+)1A HSLC Ferry(B) E0 R1

Fjord FSTR
Fjord FSTR
Fjord FSTR
Fjord FSTR
Fjord FSTR
Fjord FSTR
Fjord FSTR
Fjord FSTR
Fjord FSTRFjord FSTRFjord FSTRFjord FSTRFjord FSTRFjord FSTRFjord FSTRFjord FSTR
+1 Auditor
Informacja o silnikach napędu głównego MAN 20V28/33D, 40-suwowe, jest nieprawdziwa, chyba jeszcze nie wymyślono 40-suwowych okrętowych silników spalinowych ?
12 kwiecień 2021 : 12:29 Marian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Silnik
Pewnie chodziło o 4-suwowe, a zero tak jakoś się ...
07 maj 2021 : 17:55 WD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 PŻB miało BUMERANGA!
PŻB wiele lat temu miało BUMERANGA! Żaden to news jeśli chodzi o szybkie jednostki....
08 maj 2021 : 08:16 Eric Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter