Stocznie, Statki

Trzech oficerów i wiceprezes zarządu stoczni usłyszało zarzuty związane z ustawianiem przetargu na okręt ratowniczy o wartości 1 mld 460 mln zł - poinformowała PAP Prokuratura Krajowa. Mężczyznom grozi w zależności od czynu do 5 i do 10 lat więzienia.

Z ustaleń śledczych wynika, że oficerowie Wojska Polskiego przekroczyli swoje uprawnienia przy zamówieniu publicznym i już po zamknięciu postępowania przetargowego na okręt "Ratownik" podmienili dokument w ofercie złożonej wcześniej przez jedną ze stoczni.

Nowy dokument zawierał dane dotyczące stateczności, niezatapialności i prędkości okrętu zgodne ze Wstępnymi Założeniami Taktyczno-Technicznymi. Informacje te były jednak sfałszowane – opisany w zamówieniu okręt w rzeczywistości nie spełniał wymogów specyfikacji - przekazała Prokuratura Krajowa.

W konsekwencji prokurator przedstawił zarzuty oficerowi rez. kmdr. por. Krzysztofowi O. – przewodniczącemu Komisji Przetargowej w Inspektoracie Uzbrojenia MON; emerytowanemu kmdr. por. Wojciechowi W., sekretarzowi komisji przetargowej w Inspektoracie Uzbrojenia MON; emerytowanemu kmdr. por. Jarosławowi B., pracownikowi spółki zbrojeniowej oraz Adamowi P., wiceprezesowi zarządu stoczni remontowej.

Wszyscy oni usłyszeli zarzuty sporządzenia i złożenia nierzetelnego oświadczenia, dotyczącego okoliczności o istotnym znaczeniu dla uzyskania zamówienia, za co grozi do 5 lat więzienia.

Ponadto Krzysztofowi O. przedstawiono zarzut ujawnienia nieuprawnionej osobie informacji zastrzeżonej oraz zarzut przekroczenia uprawnień w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Według śledczych miał on kontaktować się i organizować spotkania z wykonawcami i podwykonawcami zamówienia, pomimo zakazu utrzymywania takich relacji oraz wpływać na wykonawców w zakresie wyboru podwykonawców.

Również Wojciech W. usłyszał zarzut przekroczenia uprawnień w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Polegał on na przyjęciu dokumentu po upływie terminu do jego złożenia w prowadzonym postępowaniu przetargowym przedstawiono.

Czyny zarzucane Krzysztofowi O. i Wojciechowi W. zagrożone są karą do 10 lat więzienia.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie materiałów uzyskanych przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, a prowadzenie śledztwa Prokuratura Okręgowa w Warszawie powierzyła Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej.

autor: Mateusz Mikowski

 
+12 Jak miło :-)
Obrona Pro w całej krasie :-)
02 kwiecień 2021 : 12:13 Opinia | Zgłoś
+26 Zaciekawienie
Ciekawym, którzy z tych "panów" byli "rzetelnymi źródłami nt. stanu MW"? ;-)
Żemłakowanie skończyło się.
Tak mi przykro :-)
02 kwiecień 2021 : 14:18 Opinia | Zgłoś
+8 Najlepsze jest to, ze oni wszedzie pokazuja obrazki MMC
A ci chyba tak naprawde poza starego typu supplierami to w zasadzie nie wybudowali nic innego. Takimi wiecie supplierami z lat 80-tych.
02 kwiecień 2021 : 16:52 Sredaizd | Zgłoś
+9 Lądowisko helikoptera
Ja od razu zastrzegam, że nie znam się na okrętach wojnennych, które nie podlegają często restrykcyjnym przepisom cywilnym. Więc może ja się nie znam, ale wydaje mi się, że na tym obrazku z MMC (to tak naprawdę tylko obrazek, przerobiony PSV, pomalowany na szaro z dodanymi radarami itd) , że lądowisko helikoptera wydaje mi się źle usytuowane. Robiłem kiedyś lądowiska na konstrukcjach cywilnych i tam są bardzo duże wymagania odnośnie widoczności. Pilot lądując musi mieć niesamowitą widoczność, nic na jego drodze nie powinno wystawac powyzej pewnego poziomu w stosunku do lądowiska itd. Widziałem na innych podobnych, że zdarzają się lądowiska na śródokręciu, jednakże dużo wyżej niz na wizualce MMC. Mi się wydaje, że ten projekt nigdy nie był zrealizowany. W zasadzie jestem o tym przekonany.
02 kwiecień 2021 : 21:01 Sredaizd | Zgłoś
-5 To tylko rysunek.
To tylko rysunek pogladowy. Nie ma nic wspólnego z projektem. Taki znaleźli w internecie i taki zamieścili.
03 kwiecień 2021 : 07:02 B | Zgłoś
+7 Nie, to jest projekt MMC dla Ratownika
Moim zdaniem bubel, w Polsce nie robi się zasadniczo okrętów wojennych według własnych projektów od dziesiątek lat. MMC wzieło swojegu suppliera, wkleiło tu helidecka, tu radar, z masztem klasycznym dla okrętów wojennych, pomalowali na szaro i gotowe. Położenie tego helidecka wydaje mi się bardzo złe, ze wględu na wspomniane wcześniej przepisy lotnicze, ale jak mówię, może w wojsku można wszystko, najwyżej będzie wieksze ryzyko, że helikopter się rozbije.
defence24.pl/ratownik-wraca-do-gry
03 kwiecień 2021 : 10:03 Sredaizd | Zgłoś
+6 Tu zrobiłem obrazek z czerwoną linią
Wg przepisów które ja używałem nic powyżej tej linii nie może wystawać od strony podchodzenia helikopera (tak naprawdre jeszcze trochę niżej). Drugi link pokazuje inne koncepcje Ratowników, w tym włoski projekt z lądowiskiem na śródokręciu, jednakże posadowionym zdecydowanie wyżej z lepszą widocznością. Myśle, ze panowie Michał, Michał i Cezary po prostu przeklepali starego suppliera i dokleili na pałę coś tu a coś tam. Pytanie: ile z ich projektów okrętów wojennych w ogóle zostało zrealizowanych? wydaje mi się, że żaden.

ibb.co/55CqS9k

defence24.pl/ratownik-wesprze-polska-gospodarke-mo rska
03 kwiecień 2021 : 10:22 Sredaizd | Zgłoś
-2 Paszczak
Masz rację. Według projektu powinno być na kominie.
08 kwiecień 2021 : 06:50 Mat | Zgłoś
0 Helideck
Popatrzcie na pokłady śmigłowcowe na fregatach pułaski, kościuszko. są najniżej jak tylko było można i co - 40 lat w eksploatacji. Nie patrzcie na off-shory.
13 kwiecień 2021 : 06:36 Też Znawca | Zgłoś
-10 PIS i MON marnuje pieniądze na budowy byle co .
Aby tego rodzaju statku nie budowali dla Marynarki Wojennej . Bo Marynarka potrzebuje od zaraz okrętów wojennych , fregat rakietowych , łodzie podwodne z rakietami , okręty wielozadaniowe . Program byle jaki jak ratownik to marnowanie pieniędzy na byle co . Tak robi byle jaka partia PIS to partia bezprawia , kłamców i oszustów. PIS to bezprawie i łamanie demokracji ale tak aby Polacy myślą że są głupi jak but . Podlizują się kościołowi i wyciszają co robią księża , to PIS jest patią zła Ludzie myślą skąd się biorą pieniądze na różne programy , dużo pieniędzy . To nie z Polski ale z Uni Europejskiej większość , ale PIS chce zniszczyć Unię Europejską wtedy Polacy nie będą mieli pieniędzy na programy i różne zakupy . Chcecie partię komunistyczną anty europejską to Pis łamanie prawa , w sądach i poza nich , upolitycznienie policji , kościołów i księża nie są aresztowani za gwałty i wiele innych jeszcze spraw które przez PIS są wyciszane .
02 kwiecień 2021 : 14:29 sas | Zgłoś
-6 Trafiony zatopiony
100% racji.
07 kwiecień 2021 : 08:52 Re | Zgłoś
-11 az strach pomyslec.
....co by bylo jakby tak przekopali budowe Gawrona.
02 kwiecień 2021 : 15:01 ex kompot | Zgłoś
+35 A tak nie było?
Przecież to był jeden z kluczowych powodów, na początku ograniczenia ilości budowanych jednostek, a potem na totalnej klęsce całego programu.
02 kwiecień 2021 : 15:42 Opinia | Zgłoś
+21 To tylko 18 lat z gotową niemiecką dokumentacją... Normalka przecież
Za wiki: "Zdecydowano się skorzystać z gotowego projektu niemieckich okrętów typu MEKO A-100, w związku z tym wykupiono na nie licencję. Stępkę położono następnego dnia, 28 listopada 2001. 8 listopada 2019 PGZ SA i PGZ Stocznia Wojenna, po pomyślnym zakończeniu wszystkich testów oraz prób stoczniowych i morskich, przekazały korwetę patrolową „Ślązak” Marynarce Wojennej" Dokladnie 18 lat trwalo budowanie statku wg GOTOWEJ zakupionej dokumentacji. Wg gotowego projektu.
02 kwiecień 2021 : 16:30 Sredaizd | Zgłoś
-1 To i tak...
To i tak całkiem nieźle, bo 18 lat budowali Gawrona/Ślązaka. To teraz pora się zastanowić nad tym, jak długo będą kupowali plany na prom. Bo przecież "stępka" nie będzie leżała całe wieki. W końcu złomiarze się wkurzą i ją sprzedadzą. Jak będą dobrzy, to i Morawieckiemu...
02 kwiecień 2021 : 18:51 Peperon | Zgłoś
-7 I tak się ogłupia Polaków - ostry cień niemieckiej mgły ...
Niemiecka dokumentacja zła....
1. W 2001 Jednak innej nie było. Mimo wszystko tamta ekipa mądrzejsza była , bo zadbała o jakiś projekt . Stępka pasowała do projektu Gawrona. A przeboje z budową to był problem pieniedzy i polityki....

2. W 2017 Fachowcy od "prawdziwie polskiej" myśli technologicznej i politycznej stwierdzili że najpierw
coś tam zespawamy a potem dopasujemy projekt.

I zestawienie losów tych dwóch projektów polecam do przemyślenia tym co chcą się wypowiedzieć o mądrości poszczególnych ekip... i teraz widać projekty wchodzą w nową fazę - sądzenia gości ktorych los skrzyżował z dosyć ambitnym projektem Ratownika.

Dodatkowo: Panie dziaders (wspak) . Litości.... Już po raz kolejny: nie wypada mylić okrętu ze statkiem.
02 kwiecień 2021 : 19:04 Polak mały | Zgłoś
-1 Bełkot
Co do promu, projektu nie ma choć robiły go najlepsze polskie biura NED i StoGda. Poza tym po co to w ogóle mieszać? Nie ma w Polsce przemysłu okrętowego to nie ma i promu, zaorane, zniszczone, przez Tuska i spólkę. No oczywiście tez Millera. Do tego te hordy przygłupich okrętowców, którzy z wszystkiego szydzą a do roboty nie mają zamiaru się zabrać. Weź ciebie, mieli zbudowac 7 KORWET a zbudowali JEDEN PATROLOWIEC i trwało to 18 lat a ty mówisz, że "Mimo wszystko tamta ekipa mądrzejsza była , bo zadbała o jakiś projekt" BEŁKOT jakiegoś naganiacza i tyle. Polak mikrus zadowolony, bo jakiś projekt mieli. Sorry, ale przez takich durni, jest właśnie jak jest. Zamiast rozliczyć ich za tę beznadzieję to ty będziesz mowił, ze to było spoko. Nie, nic nie było spoko mikrusie, jedna wielka przewała. Niemcy zarobili na sprzedaży projektu, ale i tak nikt nie zbudował tego co w projekcie. Tragedia.
02 kwiecień 2021 : 19:56 Sredaizd | Zgłoś
+19 Adolf doszedl do wladzy w 33 roku
A w 39 - czyli 6 lat później poszedł na wojnę z całym światem. 6 lat mu było trzeba. 6 lat. A wszystko po przegranej I wojnie światowej. W Polsce siedem korwet zamienia się w jeden patrolowiec, do tego budowany 18 lat a Polak mikrus mówi "to wszystko jest fajnie, bo tamta ekipa miała projekt" - tak, mieli projekt, GOTOWY projekt, kupiony od Niemców I NIE POTRAFILI PRZEZ 18 LAT ZBUDOWAĆ WG PROJEKTU. 30 lat minęło od upadku komuny a w Polsce nie da się zbudować promu, okrętu czy innej motorówki. Ale mikrus zadowolny, bo JEGO EKIPA MIAŁA PROJEKT. Niemiecki projekt.
02 kwiecień 2021 : 20:54 Sredaizd | Zgłoś
-15 Jednak to wymaga komentarza:
Hitler był zbrodniarzem, uważaj więc na jakie autorytety się powołujesz.

Odlatujesz człowieku.
Dawanie takich przykładów świadczy niechybnie o problemach z racjonalną oceną rzeczywistości.
02 kwiecień 2021 : 21:19 Polak mały | Zgłoś
0 A Tusk mial dziadka w Wermachcie, co tobie nie przeszkadza go gloryfikować
Może dla Ciebie Adolf to autorytet nie wiem, ja tego nie powiedziałem. Podałem przykład jaka jest zdolność narodu niemieckiego, żeby porównać to z niedołęstwem Polaków, gdy ci sami jeszcze się cieszą, że budowali głupi patrolowiec OSIEMNAŚCIE LAT. Niemcom wystarczyło 6 lat, po mega kontrybucjach wojennych 1WS. Po przegranej wojnie światowej. Albo 2RP. Człowieku, dwudziestolecie międzywojenne trwało dokłanie 21 lat. Przez 21 lat zbudowali Gdynie, COP, drogi, mosty, lux torpedy itd. A ty się mastur**jesz do patrolowca budowanego 18 lat. Taka różnica. Jesteś totalnym nieudacznikiem i tyle.
03 kwiecień 2021 : 09:59 Sredaizd | Zgłoś
-5 Mieszasz fakty z fikcją i wychodzi twój stan umysłu.
1. Lux torpeda była po to samo co obecnie milion samochodów elektrycznych i elektrownie atomowe w sukcesów rządu...

2. >A Tusk miał dziadka w Wermachcie, co tobie nie przeszkadza go gloryfikować
Masz obsesję.
a) Poczytaj co znaczy gloryfikacja.
b) Poszukaj i zacytuj gdzie ja gloryfikuję dziadka Tuska.

Jesteś chory. Twój umysł dopowiada ci twoje chciejstwa.
Odłożyć na jakiś czas internet bo grozi ci ten syndrom senatora Waldemara B:
natemat.pl/346689,waldemar-bonkowski-zatrzymany-us lyszy-zarzuty-znecania-sie-nad-zwierzeciem

Teraz czas odrodzenia i zmartwychwstania. To symboliczny czas.
03 kwiecień 2021 : 11:15 Polak Mały | Zgłoś
+1 Masz rację co do meritum
Ale widać ze kompletnie nie znasz historii. Dziadek Tuska nie miał wyboru tak jak miliony innych Polaków, którzy po rozbiorach Polski znaleźli się na terenach wcielonych do państw zaborczych. Podłość Kurskiego polega na tym ze doskonale o tym wiedział ale uzył tego argumentu, bo wiedział ze ciemny lud to kupi. Polecam film Kamerdyner.
07 kwiecień 2021 : 09:48 Re | Zgłoś
-3 Daj spokój.
Wiem ze to trudne, ale ta zmiana niestety nie stanęła na wysokości zadania.
Populizmem i nieudacznikami gospodarki się nie odbuduje.
Żegnam,
02 kwiecień 2021 : 21:07 Polak mały | Zgłoś
-1 Do bełkota
Rzeczywiscie bełkoczesz. Żadne ekipy nie pomoga dopóki stocznie beda państwowe. Przykładem doskonale prosperujace stocznie prywatne, najwieksza w Polsce Gdańska Stocznia Remontowa której Stocznia MarWoj do pięt nie dorasta, Stocznia MarPro, Magra czy Safe też z Gdańska. Tam nie ma polityki a przede wszystkim zwiazków zawodowych zwłaszcza Solidarność, które sa rakiem każdego zakładu. Prywatnego właściciela nie stać na stratę czasu poprzez eksperymenty projektowe a zwłaszcza na zatrudnianie dyletantów, Leni, kolesiów I pociotów. Wszystko w temacie.
07 kwiecień 2021 : 09:08 Re | Zgłoś
-29 Wale mnie to nie dziwi
Zdziwił bym się żeby w takich sytuacjach nie doszło do żadnego przekrętu....Czy to PO czy PiS wszyscy tacy sami....sory taka mentalność.....
02 kwiecień 2021 : 17:29 Bałtycki | Zgłoś
+7 Nikogo nic nie dziwi ???
Przecież cena za Ratownika była 750 mln. Skąd tam się wzięło 1,46 mld. ? Czy to cena za dwie jednostki ?
02 kwiecień 2021 : 17:43 boomer | Zgłoś
+11 Za mało kasy
A przecież po 3 latach jedyne co zrobili to wypierdzieli że chcą 2 razy tyle. Czyli 3 mld PLN za 1 PSV który w normalnej stoczni z grubym marginesem kosztuje z 60 mln baksow czyli ok. 15 razy mniej :-) :-) :-). Dlaczego nikt nie wziął za duuupe tego co na taką sumę podpisał kontrakt. Szczęście w nieszczęściu że oni nie potrafią budować statków i g....o z tego wyszło i sprawa upadla już na etapie wizualizacji. :-) :-) :-) . Dlatego muszą być normalne przetargi z firmami zagranicznymi. Te "specjalne" zamówienia wojskowe to zwykłe wały na podatnikach. Później jeszcze bezczelnie pie.,..olą że 20 lat motorówkę budowali bo im kasę z budżetu wstrzymali . Za mało było :-) :-) :-) .
02 kwiecień 2021 : 18:45 Postobserwator | Zgłoś
-40 Nie bądźcie naiwni
PO i PiS, tak naprawdę niczym się nie różnią. Oczywiście używają innych rekwizytów i monologi są inne. Ale to takie samo theatrum jak poprzednio, bo i chodzi o to samo : o władzę i pieniądze. Ci głupsi biorą pieniądze. Mądrzejsi władzę.
02 kwiecień 2021 : 18:19 Evaristo | Zgłoś
+4 Różną różnią....
Żarłoczność i chamstwo w przewałach pisowców dawno przeskoczyła osławione ośmiorniczki.
Pislandia zeżarłaby Krakena i rozejrzała za Moby Dickiem na przystawkę, starając się ująć ten syf żartobliwie.
03 kwiecień 2021 : 11:18 Michu_X | Zgłoś
-14 Wal
A kiedy czech i vistal, st3..konefal i reszta
02 kwiecień 2021 : 19:43 Maciej grzywka | Zgłoś
-15 Kiedy NIK sprawdzi ST3 ?
Myśleli że mogą robić co chcą
03 kwiecień 2021 : 04:07 Ric | Zgłoś
-7 SCENY
JAK W AMERYKANSKIM FILMIE AKCJI..
03 kwiecień 2021 : 13:14 chopek roztropek | Zgłoś
+17 Ratownik
Okręty dla polskiej marynarki wojennej powinny być budowane w Polsce. Problem jest taki , że dzisiaj
praktycznie nie istnieje polski przemysł okrętowy. Nie ma stoczni mogących zbudować jednostkę dla marynarki wojennej. Nie ma też biur projektowych. Brak jest kadry inżynieryjnej, brakuje pracowników
średniego nadzoru, brak jest pracowników bezpośredniej produkcji czyli monterów kadłubów okrętowych, monterów rurociągów, monterów wyposażenia, elektryków, obsługi doków czy pochylni
nie mówiąc o pracownikach administracji , księgowości itd. Nie ma szkół zawodowych, średnich czy wydziałów szkół wyższych uczących ludzi do pracy w stoczniach budowy lub remontu okrętów.
03 kwiecień 2021 : 16:28 Keshet | Zgłoś
-9 Polski rząd umył ręce. 7 października 2020 roku.
Do tego dnia było jakieś tam ministerstwo : MGMiŻS. To były jego zadania.
W dzienniku Ustaw z dnia 7 października 2020 Poz. 1732 wystarczyły trzy punkty :
§ 1. Znosi się Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
§ 2. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2015 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Gospo-darki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2078 oraz z 2018 r. poz. 105). §
3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 6 października 2020 r.

POLSKI RZĄD UMYŁ RĘCE
Jesteśmy skazani na dryfowanie w bezmyślmym państwie harcerzyków
Wykształcenie kadry polski rząd zostawia samym polakom ew. UE i chińczykom....
Tak naprawdę ten Ratownik potrzebny jest dla polskich wyborców bo już nie tego
04 kwiecień 2021 : 16:14 Polak Mały | Zgłoś
-2 Racja
Tylko powiedzmy sobie prawdę ze do tego doprowadzily rzady PiS. W Stoczni Nauta w 2015 roku wymieniono profesionalny zarzad z prezesem Juchniewiczem na bratanka pisowskiego notabla Latosa, chłoptasia który nie bylaw nawet nigdy kierownikiem. Ten z pomoca Koniecznego dokonał czystek. Zatrudnił emerytów swoich kolesi z metodami piracy z PRL co spowodowało odejscia młodych inzynierów. Zlikwidowali Zakład Nowych Budów bo konieczny znał się tylko na remontach, po czym doszło do dramatu finansowego. Latosawyrzucili ale do dzisiaj upadek Nauty Tłumacz się zakłAden NB, mimo ze pion remontowy zaliczył w tym czasie milionowe Straty nawet wywrócił sié dok razem ze statkiem. Minęło już sporo czasu a Nauta udowodniła ze z remontów nie da się żyć. Otóż ze wszystkiego da się żyć tylko musi być własnościa prywatna I dobrze zarzadzane. W Naucie nikt nie dba o koszty, fachowcy odeszli a rzadza zwiazki zawodowe I PIS.
07 kwiecień 2021 : 09:39 Re | Zgłoś
+7 Kotlety
Yogi Bear i profesjonalny Zarząd hahaha . Pieprzysz jakieś odgrzewane, przeterminowane kotlety. Yogi Bear zaorał Remontową i zaorał Nautę. Niech lepiej nie wychyla się z Gawry i śpi zimowym snem żeby wszyscy o nim zapomnieli.
07 kwiecień 2021 : 12:20 Huckleberry | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter