Stocznie, Statki

Meyer Werft jako pierwsza stocznia na świecie zdobywa zamówienie na statek wycieczkowy w czasie pandemii koronawirusa. Umowę ze stocznią podpisało japońskie przedsiębiorstwo żeglugi wycieczkowej NYK Cruises. Jak można przeczytać w komunikacie Meyer Werft, ten niewielki statek dla Japonii ma być sygnałem dla przemysłu stoczniowego w Papenburgu.

Nie bardzo wiadomo, dlaczego Meyer Werft, w oficjalnym komunikacie, przyznaje sobie pierwszeństwo w świecie, jako stocznia, która pozyskała zamówienie na wycieczkowiec w czasie pandemii.

Według bazy danych statków i zamówień stoczniowych IHS Markit Sea-web Ships, od początku roku 2020 do chwili obecnej złożono zamówienia łącznie na 10 wycieczkowców (bez najnowszego zamówienia Meyer Werft). Nawet, gdyby zakwalifikowanie do wycieczkowców trzech ze wspomnianych 10 do statków było dyskusyjne, to wciąż pozostaje siedem statków wycieczkowych zamówionych od początku roki 2020.

Dla przykładu w czerwcu MSC Cruises zamówiła dwa duże wycieczkowce z napędem LNG o łącznej wartości kontraktowej 2 mld euro we francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique z terminami przekazania do eksploatcji w 2025 i 2027 roku.

Będą to jednostki każda z miejscami dla maksymalnie 6761 pasażerów (5264 miejsc na dolnych łóżkach).

Trzeba jednak przyznać, że te dwa zamówienia są uprawomocnieniem lub realizacją opcji wcześniejszego kontraktu na pierwsze wycieczkowce klasy "World" o tonażu pojemnościowym brutto 205 700, w ramach którego w 2022 roku ma być przekazany do eksploatacji statek MSC Europa, a dwa lata później - jego jednostka siostrzana.

Jednak nie wszystkie zamówione dotąd w trakcie pandemii koronawirusa wycieczkowce stanowiły jedynie przedmiot uprawomocnienia wcześniejszych kontraktów lub realiazji opcji kontraktowych.

Swan Hellenic Cruises z grupy Carnival Corporation zamówiła w październiku 2020 roku w fińskiej (należącej do kapitału rosyjskiego) stoczni Helsinki Shipyard Oy nowy luksusowy wycieczkowiec ekspedycyjny - inny, nieco większy niż wcześniej już znajdujące się w portfelu zamówień helsińskiej stoczni statki wycieczkowe przeznaczone dla Swan Hellenic.
Jednostka o tonażu pojemnościowym 12 100, miejscach dla maks. 192 pasażerów w 96 kabinach i napędzie hybrydowym (z bateriami akumulatorów o pojemności 3 MWh) ma być przekazana armatorowi w 2022 r.

Z kolei np. armator Mystic Cruises SA zamówił w stoczni West Sea Shipyard (dawniej Estaleiros Navais de Viana do Castelo SA - ENVC) cztery wycieczkowce ekspedycyjne World Adventurer, World Discoverer, World Seeker i World Traveller z terminami przekazania w latach 2022 i 2023. Każdy z nich ma mieć pojemność brutto 9934 jednostki.

Wróćmy jednak do świeżego zamówienia Meyer Werft...

Udało nam się pozyskać nowego klienta z Japonii w tej niezwykle trudnej sytuacji na rynku światowym – powiedział Jan Meyer, dyrektor zarządzający Meyer Werft. - Dziękuję całemu personelowi, a w szczególności działowi sprzedaży i projektowania, który wykonał świetną pracę w tym wyjątkowym czasie. Jest to pierwsze zamówienie w 226-letniej historii stoczni, w którym wszystkie dokumenty kontraktowe i plany zostały przygotowane i wynegocjowane za pośrednictwem wideokonferencji. Ten wysiłek się opłacił.

Jak dodaje Imke Knoop - szef działu sprzedaży i projektowania, zamówienie przyszło w samą porę, ponieważ w stoczni trwa obecnie budowa jednego statku, którego przekazanie ma nastąpić w 2025 roku.

W Papenburgu jesteśmy stworzeni do seryjnej produkcji bardzo dużych statków wycieczkowych - dodaje Jan Meyer. - Teraz budujemy prototyp małego statku bez opcji statków siostrzanych. Dlatego należy to zakwalifikować jako kolejny krok wśród wielu koniecznych działań. Jednocześnie jest to również pozytywny sygnał, bo to zupełnie nowy klient dla Meyer Werft.

Nowy statek ma być przekazany w 2025 roku. W stoczni zostanie wyposażony w napęd LNG. Ta nowoczesna i obecnie najbardziej przyjazna środowisku technologia dla statków wycieczkowych została po raz pierwszy z powodzeniem zastosowana przez Meyer Werft w 2018 roku jako światowa innowacja w napędzie dużych statków wycieczkowych. Stocznia zastosuje również liczne indywidualne rozwiązania w ramach nowego zlecenia. Obejmują one m.in. udogodnienia na pokładzie dostosowane do potrzeb japońskich pasażerów, a w wyniku pandemii oferujące również innowacje w systemach klimatyzacji i sterowania bezdotykowego.

Grupa NYK, zatrudniająca ponad 37 000 pracowników, jest jednym z największych globalnych przedsiębiorstw logistycznych na świecie, posiadającym 400 statków i działającym przede wszystkim na rynkach transportu kontenerowego, masowego i energetycznego, RoRo i logistyki. NYK Cruises, spółka należąca do grupy NYK, eksploatuje jeden luksusowy statek wycieczkowy Asuka II, który został dostarczony przez Mitsubishi Heavy Industries (Japonia) w 1990 r. i obsługuje segment luksusowy jako największy japoński statek wycieczkowy.

W lutym Meyer Werftt przeprowadził statek wycieczkowy Odyssey of the Seas przez rzekę Ems na Morze Północne. Mimo pandemii w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy ze stoczni Grupy Meyer w Papenburgu, Rostocku i Turku wypłynęło osiem statków.

Nowy statej dla NYK Group - charakterystyka podstaowa:
długość: 228,86 m
szerokość: 29,80 m
pojemność brutto - 51 950
kabiny pasażerskie - 385
miejsca dla pasażerów - 744
załoga - 470 osób
paliwo - LNG

AL, PBS, rel (Meyer Werft)

-10 To wszystko wina PiSu
Mogliśmy takie same, albo i lepsze budować w Stoczni Gdańskiej, albo w Szczecinie. Ale, przyszła "dobra zmiana" i wszystko zaorali.
01 kwiecień 2021 : 06:21 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 To wszystko wina PO
Kto zamykał nasze stocznie, Tusk i Grad. Z pustego nie nalejesz, żeby napełnić trzeba lat.
01 kwiecień 2021 : 06:47 Romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 No jednak najbardziej to wina azjatów
I to przyczyna pierwotna. Oni wyparli europejski i amerykański przemysł.
Budowa statków to biznes międzynarodowy, nie da się statku zbudować jeśli są wyższe koszty pracy a stocznie nie są wspierane przez Państwo w organizacji i zarządzaniu i polityce fiskalnej. Azjaci są niestety bardziej zdyscyplinowani i konsekwentni...

A co poptrafią Polscy?
Zgodnie z komentarzami wyżej wyłączają rozum i uprawiają klasyczną wojenkę polsko-polską.
I tak się wykształceni ludzie dajemy kręcić jak psy wokół własnego ogona w bezmyślnej interpretacji medialnej papki sterowanej przez polityków i korporacje.

Wesołych Świąt i otrzeźwienia życzy branży zwykły przeciętny Polak.
01 kwiecień 2021 : 13:23 Polak mały Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 kiedy wreszcie
Kiedy wreszcie zacznie się pisać że mamy do czynienia z gigantycznym kryzysem finansowym(nie mylić z gospodarczym).Japonia to chyba jedyny taki kraj, mający dług publiczny, gdzie wierzycielami są obywatele a nie mityczne banki zagraniczne.Czy taki rodzaj zadłużenia powoduje,że wyżej wymieniony statek będzie budowany za prawdziwe pieniądze ,a nie te produkowane przez banki?Nie wiem.Chętnie poczytałbym co na ten temat mają do powiedzenia ludzie obeznani z finansami i gospodarką.
01 kwiecień 2021 : 07:24 bezmaski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 nie tylko tam banki naleza w 100% do Państwa
Chińczycy też mają w 100% swoje państwowe banki. Jest tam ponoć zapis w prawie, że nowopowstajacy bank lub przejmowany istniejący nie może posiadać wogole kapitału zagranicznego.
Stąd tam preferencyjne warunki dla kredytobiorców, niskie raty itd. a w razie W państwo i tak odzyska kase w podatkach. Bo inwestycje generują kase i wpływ do państwa w
08 kwiecień 2021 : 07:41 Krzychu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter