Stocznie, Statki

3 lutego 2021 r. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyło się przekazanie do Marynarki Wojennej RP okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP Kadm. Xawery Czernicki, który zakończył tym samym gruntowną naprawę główną - dokową w oksywskim zakładzie Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Należący do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża okręt, będący jednym z najaktywniejszych w Marynarce Wojennej (MW), jest teraz gotowy na kolejne lata służby.

Kontrakt realizowano na bazie umowy z dnia 8 marca 2019 r. podpisanej pomiędzy Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu a konsorcjum złożonym z Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA (lider konsorcjum) i gdyńskich spółek: PGZ Stoczni Wojennej Sp. z.o.o. (lider techniczny) i Stoczni Remontowej Nauta SA.

Jednostka weszła do stoczni 14 marca 2019 r. i niemal natychmiast rozpoczęto na niej pierwsze prace. Pierwotnie planowany czas realizacji projektu wydłużył się z 16 do 22 miesięcy, co było spowodowane koniecznością znacznego rozszerzenia zakresu prac, w tym m.in. potrzebą wymiany na okręcie całego okablowania o łącznej długości około 100 km. Dodatkowo ostatnie etapy prac spowolniła sytuacja epidemiczna związana z Covid-19.

Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych, co powoduje, że wychodzi on ze stoczni jako jednostka głęboko zmodernizowana. Na jednostce dokonano nie tylko typowych prac serwisowych, ale również wprowadzono liczne zmiany ułatwiające codzienną służbę i zwiększające komfort eksploatacji. Jako przykłady takich zmian wskazać można np. cyfryzację systemów okrętowych, wymianę steru strumieniowego na efektywniejszy czy nowy system klimatyzacji i wentylacji.

Okręt otrzymał także nowy system monitorowania pracy siłowni, który usprawnia pracę napędu i zmniejsza ryzyko awarii. Wymieniono praktycznie całe okablowanie oraz orurowanie, a także dokonano drobnych napraw kadłubowych.

Zakończony obecnie kontrakt na remont ORP Kadm. Xawery Czernicki to tylko część prac realizowanych przez PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej. Obecnie w PGZ SW trwają prace nad dwoma innymi okrętami skierowanymi do stoczni na naprawy główne-dokowe, tj. fregatą rakietową typu OHP ORP Kościuszko oraz okrętem hydrograficznym ORP Arctowski. Te dwie jednostki wrócą do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni w 2021 r.

Stocznia czeka na przyjęcie okrętu-muzeum ORP Błyskawica, który przejdzie niebawem na Oksywiu naprawę konserwacyjno-dokową i ewentualne kolejne jednostki.

rel (PGZ SW)

Czernicki po remoncie
Czernicki po remoncie
Czernicki po remoncieCzernicki po remoncie
-5 niezłe tempo....
....na bazie umowy z dnia 8 marca 2019 r. .....3 lutego 2021 r. ....w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyło się przekazanie.....
03 luty 2021 : 19:32 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Brawo@
Dobrze, że udało im sie w ogóle skończyć ;)
03 luty 2021 : 21:27 Motorman Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 gratulacje dla załogi SMW
Z takim klientem jakim jest wojsko i w takim burdelu jaki panuje w państwówce, to szacuneczek.
03 luty 2021 : 21:38 Boomer Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Dym bez ognia
"potrzebą wymiany na okręcie całego okablowania o łącznej długości około 100 km." - A co było przyczyną że AZ tyle okablowania trzeba było wymienić ??? Zła eksploatacja jednostki przez załogę czy chodziło o robotę dla roboty typu wykopać dół żeby go zakopać ??? To tak jakby na okręcie był POŻAR i był cały spalony. :-) . TAKI DYM BEZ OGNIA :-) . ALE JEDNAK DYM I TO JAK Z OKSYWIA DO PROKURATURY :-) . Unowocześnili technologie marketingową jak zdobyć kontrakt, :-) :-) :-) , bo przecież choć są dużo tańsi, to żadna zagraniczna MW nie zleci tym kre...om nawet motorówki, bo by 20 lat budowali w cenie lotniskowca. :-) Przecież ten ORP 5 lat temu też zakończył 5 letni czy nawet dłuższy remont, więc okablowanie też było bardzo prawdopodobnie sprawdzane i wymieniane. Czyli podsumowując co 5 lat wymieniać okablowanie na jednostce, która przeważnie stoi ? Czasami na Bałtyk sobie wypłynie czy Północne ???
03 luty 2021 : 22:41 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 c.d.
To chore. Normalne jednostki jak przychodzą na przegląd 5 letni, którą są bez przerwy eksploatowane w nieporównywalnie bardziej niekorzystnych warunkach i parametrach, przez cały swoją kilkudziesięcioletnią żywotność nie wymieniają całego okablowania. Usuwają tylko usterki. A tutaj 100 km kabla co 5 lat :-) . To możliwe tylko w Polsce :-) . Śmierdzi mi tu prokuratorem. Czyli jak ? Stojący już 4 rok przy keji Kormoran w przyszłym roku na 100 % wymiany okablowania :-) , a Gawron za 3 lata :-) . No cóż, potwierdza to moją tezę że PMW i SMW, to organizacje przestępcze działające na szkodę budżetu i bezpieczeństwa Państwa. Na kasę do Biedry wysłać, obowiązki dla Straży Granicznej przekazać. :-) . Kupić i remontować zagranicą albo w poważnych stoczniach. Najlepiej samoloty kupić jak F35, F18 czy F16 :-) Tak to my nigdy nie będziemy marynarki mieli choćby tak jak przed wojną za MON szło 60 % budżetu :-) . Polska po 89, pokazuje z każdej strony, że nie zasługuje jednak na dostęp do Morza.
03 luty 2021 : 22:44 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Zamek
Okręt ten budowany był jako pływająca baza demagnetyzacyjna dla floty Rosyjskiej. Po zawirowaniach lat 90 Rosjanie go nie odebrali i Stocznia Północna mając duże zaległości podatkowe przekazała okręt do Skarbu Państwa, a ten dla MW. Zadania bojowe stacja demagnetyzacyjna realizuje puszczając prądy o dużym natężeniu przez swoje uzwojenia i uzwojenia nakładane na jednostkę demagnetyzowaną, tak aby 3 składowe natężenia pola magnetyczne zostały skompensowane. Widocznie podczas poprzednich remontów nie były wymieniane kable służące do demagnetyzacji. Konieczne jest to ze względu na to, że okręt przebywa na misjach bojowych w rejonach zagrożenia minami magnetycznymi i jest to jego jedna z głównych obron
A wy szanowni "uczeni panowie" nie demagnetyzujecie swoich mieszkań i okablowanie wam się tak nie zużywa i nie ma potrzeby wymiany. Wskazane jest jednak dokonanie przeglądu okablowania waszych mózgów bo tam tez płyną prądy, wprawdzie mikro ale mogą co niektórym szkodzić.
04 luty 2021 : 10:15 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Elektrowstrząsy
O czym ty piszesz człowieku ? Przez ostatnie 10 lat, to on chyba z 8 lat stał w SMW na niekończących się remontach ! Resztę 3 km dalej w tej pseudobazie. Jakie misje bojowe ? :-) Te ćwiczenia, średnio raz w roku na tydzień to takie wycieczki do ciepłych krajów. Tanio popić i po..chać. Jakby popłynął na prawdziwą akcję, na prawdziwe pole minowe, z prawdziwymi nowoczesnymi minami to by już dawno koralami obrósł :-) . Można by nakręcić krajowych "Piratów z Karaibów". I akurat uzwojenie demagnetyzacyjne to 100 km. Ciekawe. :-) . Mam nadzieje że przynajmniej w Polskiej fabryce kabli to zamówili, a nie wyprowadzili pieniądze za granice. Proponuję Ci Kaszubie tak jak kiedyś elektrowstrząsy na zdrowe myślenie. i
04 luty 2021 : 11:59 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 SEM
Widzisz panie postobserwator jesteś typowym wytworem "nowej inteligencji". Każdy człowiek znający podstawowe prawa fizyki jest twoim wrogiem. Ile jest kabla w urządzeniach elektrycznych jest możesz się przekonać empirycznie rozbierając mikser domowy i mierząc długość drutu w silniku elektrycznym, o ile ci mamusia pozwoli. Poczytaj na Portalu Morskim ile razy w Stałych Zespołach Obrony Przeciwminowej NATO brał udział TEN OKRĘT. Rotacja w Zespole odbywa się 2-3 razy w roku, Polskę reprezentował ORP Kadm. Xawery Czernicki i jednostki projektu 206 F.
Jak słusznie zauważyłeś cała twoja morska wiedza pochodzi z filmów "Piraci z Karaibów", a to mało , musisz jeszcze trochę poczytać np. pozycję NEMEDRI.
04 luty 2021 : 13:22 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Miś
Wytwory "starej inteligencji" z Misia Bareji. :-) . Parametry przewodów i izolacji można pomierzyć bez większych problemów. Tak samo można wykonać testy sprawności urządzeń. Jeżeli wszystko się mieści w założeniach producenta, to po co wymieniać np. 100 km kabla ? No właśnie NO PO CO ? Cytując Misia "Nikt nie wie po co, więc nie ma obawy, że ktoś się o to zapyta" :-) . Ten okręt jest w żywotnym interesem całego społeczeństwa. Czy wy wiecie co my robimy tym okrętem ? Mówimy patrzcie to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo. Jest okręt społeczny, remont w oparciu o 6 instytucji, który sobie będzie bezużytecznie stał przy keji w pseudobazie? I co się wtedy zrobi ?
04 luty 2021 : 16:23 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 c.d.
Wystawi faktury na wymianę 100 km kabla :-) . Prawdziwe pieniądze robi się tylko na drogich państwowych inwestycjach :-) :-) :-) . Trzeba chyba z 2 ,3 trepów powiesić za te przekręty na latarni (rozstrzelanie to śmierć honorowa), żeby się reszta bała, bo inaczej nigdy nie skończą się te przekręty. Nie potrafią topić okrętów przeciwnika np. podczas ostatniej wojny nie zatopili ani jednego, ale topią finansowo przyszłe, z powodu braku kasy nie wybudowane. I te zachowania przechodzą z pokolenia na pokolenie.
04 luty 2021 : 16:23 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 c.d
Na całym świecie stocznie wojenne są po to żeby MW była w gotowości bojowej. W Polsce MW musi utrzymywać SMW, żeby była w gotowości remontowej i miała co jeść za kasę podatników, bo o eksporcie jej "produktów" można zapomnieć. Na 30 lat żywotności jednostka 25 lat jest w remoncie :-) . Przypomnę że w ZSRR naszego flagowego Orła, zbudowano w stoczni rzecznej w latach 80 tych w 14 miesięcy :-) .
04 luty 2021 : 16:30 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Czas rozgonić tej bajzel
Powinno się zrobić tak jak robią profesjonalni armatorzy. Wynająć Zarząd techniczny w przetargu, dostają budżet i okręt tyle, a tyle ma być w gotowości bojowej. Sami wybierają stocznie i są odpowiedzialni za optymalne czasowe i kosztowe przeprowadzenie remontu. Na remontach 5 % żywotności, a nie 80 %. I to w czasach pokoju jeszcze :-) . Na razie to sytuację ze 100 km kabla można przyrównać do sytuacji, że zaziębiony człowiek idzie do lekarza, a on nawet temperatury nie zmierzy i mówi "Pani/e trzeba zrobić przeszczep płuc, nerek, wątroby, żołądka, mózgu i co najmniej 5 lat w szpitalu w tym 2 na OIOMie i będzie to Pana bardzo, bardzo dużo kosztowało :-) :-) :-) . Tylko wtedy będziesz Pan zdrowy " .
P.S. Rozumiem, że minusuje mnie "Stowarzyszenie Entuzjastów ORP Gawron" czy jak mu tam :-) . Tak, tak istnieje taka grupa poj...ów i ma nawet swoją stronę w Internecie. :-) .
04 luty 2021 : 19:01 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Elektryk
A po co się wymienia starą instalacje elektryczną w mieszkaniu? Pomyśl trochę
04 luty 2021 : 08:58 Ala Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Alu !
Co 5 lat kujesz wszystkie ściany i wymieniasz instalacje jeżeli wszystko działa ? Co 5 lat ? :-) . Oczywiście, kto bogatemu zabroni, ale czy PMW ma aż tyle kasy do wydania (nie swojej tylko naszej :-) :-) :-) ) ? Zamiast nowe okręty budować czy kupować to oni co 5 lat okablowanie wymieniać. A i tak z tym nowym okablowaniem ten okręt g..no bojowo jest warty jak cała PMW. Na Kobenach też niech wymienią :-) . Ważne, że co poniektórym kasa w kieszeni się zgadza :-) :-) :-) .
04 luty 2021 : 09:33 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Nie śmigany
Takie cuda tylko u nas.
Okręt który był dwukrotnie wodowany - pierwszy raz 30 lat temu - dziś znowu jak nówka nie śmigana.
Idzie na rekord długowieczności - Kobbeny pobije na pewno.
Jaki kraj takie obyczaje.
Ahoj Morjaki .
04 luty 2021 : 08:16 Okrętowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Niech mi ktoś wytłumaczy
Dlaczego wszystkie stocznie państwowe to dno, a zarządzający nimi prezesi to banda nieudaczków ?
04 luty 2021 : 20:56 Ric Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Brawo PGZ ???
Nie sądziłem, że tak szybko będę podziwiał kolejny sukces PGZ.
Kolejne dyplomy już powinny być w drodze.
Wcześniej zachęcam do przestudiowania :"DEGAUSSING SHIP Project 130".
Szczególnie czas budowy tych okrętów. Ważne jest, że projekt to lata 70-te.
Ciekawy, czy wymiana kabli stworzy z niego jednostkę współczesnego pola walki ?
Na dodatek w czasie remontu okrętu w Remontowej keję podpierały 2 PSV typu VS 4411.
Po dobudowaniu pokładu górnego i doinwestowaniu byłby to prawdziwy okręt.
Z pewnością trochę wygodniejszy.Ten model stosuje również USA, Australia i inne.
Ale cóż, wygrał brak pieniążków. Prawdą jest,ze najważniejsza jest gwarancja finansowania.
Na dzień dzisiejszy jedynym potencjalnym gwarantem Jest Mar Woj.
Szkoda ,że przespaliśmy taką okazję.
04 luty 2021 : 22:30 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Tagi:

Newsletter