Stocznie, Statki

Dzisiaj początek dość niezwykłego wydarzenia. Największe w świecie targi przemysłu okrętowego i morskiego, hamburskie SMM, tym razem (rzecz jasna z powodu pandemii), w wersji wyłącznie cyfrowej potrwają do piątku.

Niestety, ku rozczarowaniu oczekujących wirtualnych targów i takichże stoisk, które możnaby odwiedzać przez kliknięcie wybranego wystawcy, by obejrzeć wirtualne eksponaty i poczatować on-line z jego przedstawicielami, SMM Digital oferuje w zasadzie wyłącznie dość bogaty, ale tylko konferencyjny program - bez wirtualnej wystawy. Poszukiwanie informacji o podobnych inicjatywach nie daje rezultatu - wygląda na to, że tylko duński sektor morski miał pomysł i chęć na realizację wirtualnego narodowego pawilonu.

Tak więc SMM Hammburg w formacie "digital" to 60 godzin w ciągu czterech dni wypełnionych panelami dyskusyjnymi, prezentacjami, wywiadami i transmisjami na żywo w dwóch kanałach (streams) dostępnych bezpłatnie i bez rejestracji.

Nasz mini-przewodnik

Trasmisje SMM Digital odbywać się będą w kanałach "konferencyjnym" i "otwartym".

Conference Stream. Dzięki Conference Stream można uczestniczyć na żywo w wysokiej klasy programie konferencji i brać udział w nowych formach rozmów. Śledź dyskusje ekspertów z branży, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych podczas Maritime Future Summit, gmec - global maritime environmental congress, Offshore Dialogue, MS&D - międzynarodowej konferencji na temat bezpieczeństwa morskiego i obrony oraz w webinarium TradeWinds Digital Forum.

Open Stream. Wieloaspektowy i pouczający Open Stream prezentuje - jak zapewniają organizatorzy - różnorodne tematy z zakresu gospodarki morskiej i informuje o najnowszych innowacjach technicznych w różnych sektorach. W Speakers' Corner zaprezentowane zostaną ekscytujące innowacje, nowości produktowe i projekty wiodących graczy w branży morskiej.

Ważne forum sektora morskiego

Na konferencji online otwierającej SMM Digital czołowi przedstawiciele branży przeanalizują aktualną sytuację w czasach Covid-19 i zbadają perspektywy na przyszłość, w szczególności w związku z cyfryzacją i ochroną klimatu.

SMM Digital koncentruje się na wielowymiarowym programie konferencji z udziałem najlepszych międzynarodowych prelegentów i panelistów. Wszystkie konferencje w ramach SMM Digital są dla widzów bezpłatne.

W przeddzień SMM Digital Kitack Lim, Sekretarz Generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO, opublikował przemówienie powitalne. W swoim wystąpieniu z okazji konferencji otwierającej targi online, opisuje on aktualne, wywołane pandemią wyzwania stojące przed branżą, podkreślając znaczenie sektora żeglugi i marynarzy dla funkcjonowania łańcucha dostaw.

Lim podkreśla również pozytywne aspekty środków ograniczania emisji, które państwa członkowskie IMO uzgodniły pod koniec października. "Kroki te stanowią nowy impuls dla branży na drodze do przyszłości wolnej od emisji dwutlenku węgla" - mówi, wskazując dalej, że rozwój paliw alternatywnych będzie odgrywał kluczową rolę w tym scenariuszu.

Morski renesans

Pogląd ten podziela wybitny ekspert branżowy, ekonomista transportu morskiego i analityk, dr Martin Stopford, prezes morskiej firmy konsultingowej Clarkson Research Services. Podkreśla on, że do osiągnięcia celów ochrony klimatu konieczne są ogromne wysiłki. Jego zdaniem, nie wystarczy uczynić istniejącej floty bardziej przyjazną dla emisji. Niezbędne jest opracowanie zeroemisyjnych systemów napędowych.

"Te strategie mają kluczowe znaczenie dla światowej gospodarki. Ale odniosą sukces tylko wtedy, gdy branża przeznaczy znaczne środki na stworzenie zespołów i struktur organizacyjnych niezbędnych do ich realizacji" - powiedział Stopford. "Nie jest to dziś mocna strona branży, więc potrzebne są poważne przemyślenia, nie tylko ze strony armatorów".

Producenci silników, tacy jak Rolls-Royce Power Systems, odgrywają w tym względzie kluczową rolę. Dyrektor generalny Andreas Schell podkreśla, że jego firma skupia się na zrównoważonym rozwoju.

"Tegoroczne motto SMM, 'Driving the maritime transition', wskazuje właściwy kierunek dla naszej branży. Jako dostawca rozwiązań energetycznych i napędowych dla neutralnej klimatycznie przyszłości konsekwentnie podążamy w tym kierunku. Nawet ostatni, trudny rok nie zmienił faktu, że cele związane z ochroną klimatu pozostają na czele agendy sektora morskiego. Wspieramy to i robimy wszystko, co w naszej mocy, aby przyspieszyć transformację energetyczną na morzu za pomocą nowych technologii" - mówi Schell.

W tym samym kontekście, Knut Ørbeck-Nilssen, dyrektor generalny wiodącej firmy klasyfikacyjnej i konsultingowej DNV GL - Maritime, wskazuje na znaczenie ścisłej współpracy w całym łańcuchu wartości.

"Współpraca jest kluczem do osiągnięcia celów IMO na rok 2050". Postęp dokonuje się na bezprecedensową skalę, dodaje. Ørbeck-Nilssen jest przekonany, że "wkraczamy w dekadę innowacji i współpracy, napędzając renesans gospodarki morskiej." Obie te dziedziny uważa za bliźniacze filary i hasła przewodnie postępu w branży.

Ku nowym brzegom

Według dr Maximiliana Rothkopfa, dyrektora operacyjnego Hapag-Lloyd, przedsiębiorstwo liniowe z Hamburga jest na dobrej drodze.

"Miniony rok był sporym wyzwaniem, ale my i cała branża żeglugi kontenerowej dobrze sobie poradziliśmy, elastycznie reagując na zmiany w popycie." Teraz branża musi wykazać się taką samą ambicją podczas realizacji swojego "nadrzędnego celu", dodaje Rothkopf: zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.

Przewodnicząca europejskiego stowarzyszenia branżowego SEA Europe (federacji krajowych stowarzyszeń przemysłu okrętowego, w której Polskę reprezentuje Związaek Pracodawców Forum Okrętowe), Kjersti Kleven, nakreśla, w jaki sposób stocznie i dostawcy wyposażenia okrętowego mogą wspierać te pionierskie wysiłki.

"Covid-19 miał negatywne konsekwencje dla europejskich stoczni i przemysłu wyposażenia morskiego, w czasie gdy sektor ten już cierpiał z powodu rosnącego protekcjonizmu handlowego i pogorszenia pomocy państwa" - podkreśla.

Uważa ona jednak, że obecna sytuacja kryje w sobie również ogromną szansę: "Dzięki szybkiej i odpowiedniej polityce sektorowej wspierającej przemysł, europejskie stocznie i producenci wyposażenia okrętowego mogą mieć narzędzia do pokonania obecnych wyzwań związanych z pandemią, a także dostarczania nowych technologii, aby sprostać zmianom klimatu i wykorzystać obiecujący potencjał digitalizacji, automatyzacji i błękitnej gospodarki."

Silna społeczność

Gospodarz SMM Digital również z niecierpliwością czeka na kolejne cztery dni.

"Cieszymy się, że ponad 160 wybitnych przedstawicieli branży i ekspertów zgodziło się wziąć udział w naszym wielostronnym programie konferencji online na SMM Digital i oczekujemy inspirujących dyskusji, szczególnie w obliczu obecnej sytuacji, która jest dla nas wszystkich tak niezwykła" - mówi Bernd Aufderheide, prezes i dyrektor generalny Hamburg Messe und Congress GmbH.

W tym roku udział w specjalistycznych konferencjach cyfrowych jest dla widzów bezpłatny. W ten sposób wiodące międzynarodowe targi morskie pokazują swoje zaangażowanie na rzecz sektora morskiego w tych trudnych czasach. Konferencje SMM Digital, jak również dodatkowe sesje i wywiady dla branży morskiej są transmitowane na żywo online przez cztery kolejne dni.

Widzowie mogą zadawać pytania panelistom za pomocą cyfrowej funkcji Q&A w strumieniu transmisji konferencji. Moderatorzy będą zbierać pytania i przedstawiać je prelegentom na koniec każdej sesji. Ponadto, widzowie będą mogli komunikować się z innymi interesariuszami społeczności morskiej za pomocą funkcji czatu.

Co więcej, organizatorzy SMM Digital stworzyli dodatkową platformę komunikacyjną. Zainteresowani mogą skorzystać z MariMatch@SMM, aby spotkać się cyfrowo z potencjalnymi partnerami biznesowymi lub badawczymi i poszerzyć swoje własne sieci morskich kontaktów. Jednak na tę część SMM Digital obowiązywała rejestracja, zakończona 1 lutego.

Wszyscy mają nadzieję, że sytuacja na świecie unormuje się po opanowaniu pandemii i niezagrożony będzie termin kolejnych targów SMM, odbywających się już w tradycyjnej formie, wyznaczony na 6-9 września 2022 r.

rel (SMM), PBS (PortalMorski.pl)

Przygotowania do SMM Digital

Zaproszenie na SMM Digital 2021

 

 

 

+2 Słabo
Czy w tym roku w ogóle odbędą się jakieś normalne targi? Norshipping przełożony na 2022. Na tym portalu jakiś czas temu zapowiadali Baltexpo, ale to w ogóle możliwe? Korona koroną - do końca roku i tak pewnie większość będzie już po covidzie, ale imprez nie ma chyba głównie dlatego, że firmy nie mają kasy i muszą oszczędzać. Jeżeli nawet SMM jest tylko cyfrowe, to chyba najlepiej o tym świadczy.
02 luty 2021 : 11:05 targen machen | Zgłoś
0 SMM to targi
Smm tylko cyfrowe to troche bez sensu. Sensem wystawy jest networking, spotkania, wypicie piwa z klientem itd. Bez tego takie imprezy sa zbedne, a rozsylac emaile i whatsapp mozna w kazdej chwili.
04 luty 2021 : 17:51 Terek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter