Stocznie, Statki

Nowe jednostki, które już niebawem zasilą flotę Wód Polskich w Szczecinie - Ocelot i Tarpan nabierają kształtu. W ubiegłym tygodniu postępy prac sprawdzali w stoczni Remontowa Shipbuilding SA pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Obie jednostki mają być gotowe jeszcze w 2020 roku. Po spisaniu procedury odbiorczej uzyskają wszelkie atesty, a wtedy wyruszą na pierwsze kruszenie lodu, o ile ten pojawi się w sezonie 2020/2021.

Nowe lodołamacze dla Szczecina to wymiana międzypokoleniowa floty, która pamięta czasy sprzed ponad 50-60 lat. Potrzebujemy nowych jednostek, by zapewnić mieszkańcom regionu bezpieczeństwo przeciwpowodziowe w sezonie zimowym. Przypomnę, dzięki aktywnej polsko-niemieckiej akcji lodołamania i szeroko zakrojonej aktywności RZGW w tym zakresie, na Pomorzu Zachodnim nigdy nie wystąpiła powódź zatorowa – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

W dniach 28-29 lipca br. w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w spotkaniu uczestniczyli Stefan Iwicki (pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy) oraz Jerzy Fitas (kapitan lodołamaczy z ponad 50-letnim stażem). Na miejscu obecni byli także przedstawiciele inżyniera kontraktu, kierownicy produkcji oraz projektanci pracujący w stoczni.

Podczas spotkania omówiono zaawansowanie budowy jednostek oraz odbyła się wizytacja w magazynach stoczni i na placu budowy lodołamaczy. W kolejnym dniu szczegółowo omówiono wizytę z dnia poprzedniego i zaproponowano zakres współpracy na etapie wyposażania jednostek. Dokonano także analizy w zakresie materiałów wykończeniowych, wyposażenia sterówki oraz siłowni statków. Na końcu omówiono kolejne etaty budowy, w tym wodowanie jednostek. 30 lipca Inżynier Kontraktu dokonał odbioru kadłuba dla drugiej jednostki B105/2 – Tarpan – relacjonuje Stefan Iwicki, pełnomocnik ds. realizacji projektu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin.

Ocelot i Tarpan to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku.

Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.

rel (Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie)

+3 lodołamacze ze Szczecina
a jak lodu nie będzie i jak to sprawdzić????????????????????????
03 sierpień 2020 : 13:12 wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1