Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding trwają prace przy budowie dwóch lodołamaczy liniowych dla Szczecina. Ocelot i Tarpan nabierają kształtów i wiele wskazuje na to, że nowe jednostki już niebawem zasilą flotę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Wymiana pokoleniowa jest bardzo potrzebna naszym lodołamaczom. Nowe jednostki to lodołamacze nowoczesne, które będą doskonale sprawdzać się podczas akcji lodołamania, ale i będą mieć inne funkcje, związane choćby z bieżącymi pracami na Szczecińskim Węźle Wodnym – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

W stoczni trwają zaawansowane prace przy budowie kadłuba Ocelota, a równolegle w hali Wydziału Kadłubowego rozpoczął się montaż sekcji dennej lodołamacza Tarpan, która zostanie zespolona z gotową już sekcją dziobową i rufową. Wkrótce zostaną też odebrane silniki główne i zespoły prądotwórcze.  

Ocelot i Tarpan to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku.

Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych w kruszeniu lodu. Nowe jednostki będą doskonale wyposażone i dostosowane do warunków panujących na Odrze, czyli przykładowo coraz częstszych niżówek. Jednostki będą mieć zanurzenie na poziomie 1,4 metra – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Często jesteśmy pytani: czy budowa lodołamaczy w dzisiejszych czasach ma sens? Owszem i to ogromny! Gdyby doszło do silnych mrozów i bylibyśmy na to nieprzygotowani, to ogrom strat, jaki przyniosłaby powódź zatorowa, liczony byłby w milionach złotych. Stąd też coroczna gotowość Wód Polskich do akcji, choć trzeba przyznać, że miniona zima wzorem poprzedniej była rzeczywiście wyjątkowo łagodna – dodaje dyrektor Marek Duklanowski.

Koszt budowy dwóch lodołamaczy dla Wód Polskich w Szczecinie to ponad 30 milionów złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności.

rel (Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie)

Komentarze   

+5 Zamiana
W Szczecinie na ukończeniu są dwa. Czołowy i liniowy, dla Gdańska. Czemu tak się dzieje? W Gdańsku dla Szczecina, a w Szczecinie dla Gdańska?
04 czerwiec 2020 : 17:05 Adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Delegacje
Delegacje?
04 czerwiec 2020 : 21:20 Michał2333 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 RSB
Przetargi publiczne powodują różne dziwne sytuacje i RSB namieszała składając w ostatnim momencie ofertę inną niż się niektórym wydawało -wygrała minimalnie i jest dziś co robić w trudnych czasach - oby tak dalej
05 czerwiec 2020 : 07:02 PPP Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 ekonomia
Jaki ustrój taka ekonomia
06 czerwiec 2020 : 09:20 kto kogo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 lodołamacze liniowe?
Takie jednostki wielkości motorówek powinny być budowane w małych stoczniach.
05 czerwiec 2020 : 08:32 wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Dziwne
Dziwne , dla Szczecina buduje Gdańsk . W Szczecinie od trzech lat budują wielkie 240 metrowe promy dla PŻB i PŻM , to takie małe łódki w Gryfi też by wybudowali , dla potrzeb Szczecina . O co w tym wszystkim chodzi ?
05 czerwiec 2020 : 21:35 zmartwiony Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 "Budowanie,
., W Szczecinie od trzech lat budują wielkie 240 metrowe promy dla PŻB i PŻM " - "Budowanie" polega na tym że jest kupa ludzi, ktorzy biorą od lat dużą kasę z tego projektu, powołano cały zespół projektowy, a stępka zgniła, tabliczkę ktoś ukradł. Klasyczna definicja "cięcie w c...ja." na państwowej kasie. To kabaret nie stocznia a raczej wyciskający łzy dramat. Oscar pewny. Nagrodę wręcza s.p. Bareja.
08 czerwiec 2020 : 18:16 Obserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1