Stocznie, Statki

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding zwodowano wczoraj czwarty i ostatni z serii hybrydowy prom pasażersko-samochodowy o napędzie elektrycznym. Jednostki budowane są dla norweskiego armatora Norled.

Wczorajsza operacja wodowania ostatniego promu dla armatora Norled, przy wykorzystaniu doku pływającego z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, przebiegła zgodnie z założeniami. Obecnie jednostka jest już wydokowana i ten sam dok jest przygotowywany pod zadokowanie jednostki numer dwa, aby przeprowadzić jej finalny przegląd przed wyjściem w próby morskie i przekazaniem armatorowi – mówi Piotr Alboszta, kierownik projektu.

O ile nic nas w doku nie zaskoczy, jednostka B619/2 powinna zakończyć przegląd i zostać wydokowana w niedzielę. W jej miejsce wpłynie jednostka B619/4, na której rozpoczniemy malowanie tzw. przebić po podporach. Harmonogram zakłada zakończenie wszystkich operacji z dokiem do niedzieli, 2 sierpnia – dodaje Piotr Alboszta.

W ramach kontraktu w stoczni Remontowa Shipbuilding powstają cztery takie jednostki. Nowoczesne promy dwustronne z napędem bateryjnym trafią do żeglugi w rejonie norweskich fiordów i będą obsługiwały połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes. Przypomnijmy, że pod koniec czerwca br. stocznia przekazała armatorowi pierwszy prom, który na linię Festøya – Solavågen wszedł w połowie lipca.

Prace na pozostałych trzech jednostkach są zaawansowane.

Na jednostce numer dwa trwają ostatnie próby na uwięzi. Pod koniec przyszłego tygodnia rozpoczniemy próby morskie, które potrwają maksymalnie pięć dni. Po powrocie do stoczni jednostka będzie odświeżana i przygotowywana do przekazania jej armatorowi. Planujemy to zrobić w 33 tygodniu – wyjaśnia Alboszta.

Na promie numer trzy cały czas prowadzone są prace wyposażeniowe.

Wykonaliśmy już zdecydowaną większość prac kablowych, rozpoczęliśmy podłączenia urządzeń oraz konserwację poszycia. Jednostka od dzisiaj nabiera wyglądu handlowego. Jeżeli chodzi o jednostkę numer cztery, po wyjściu z doku, czyli na koniec przyszłego tygodnia, jak tylko jednostka stanie przy kei, rozpoczniemy palenie wstawek technologicznych, montaż urządzeń, kontynuację prac gorących, a w drugiej połowie sierpnia układanie kabli.

Trzeba jednak pamiętać, że ciągle żyjemy w czasie pandemii koronawirusa i musimy się dostosowywać do zaleceń Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego, a także wewnętrznych obostrzeń stoczni. Dbajmy o nasze zdrowie, nośmy maski i utrzymujmy dystans społeczny! - apeluje Piotr Alboszta.

Przypomnijmy, że projekt promów wykonało biuro projektowe LMG Marin, zaś dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) z grupy Remontowa Holding. W ich budowę zaangażowane są także inne spółki tej grupy (Remontowa Electrical Solutions, Remontowa Hydroster Systems, Remontowa Coating & Equipment i Remontowa Lighting Technologies).

Polska stocznia jest liderem w budowie niskoemisyjnych statków o napędach hybrydowych. Więcej na ten temat można przeczytać w najnowszym numerze "Polska na Morzu".

Agnieszka Latarska

Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583