Stocznie, Statki

Flying Clipper, największy żaglowiec świata, był marzeniem i biznesowym dziełem szwedzkiego przedsiębiorcy Mikaela Kraffta. Marzenie się jednak nie spełni. Spór prawny o zapłatę za zbudowany ze znaczącym opóźnieniem statek nie doczekał się pozytywnego roztrzygnięcia. A flota Star Clippers, firmy założonej w 1989 r. przez Kraffta, nie doczeka się planowanego, nowego flagowego żaglowca.

Statek stał bezczynnie w stoczni Brodosplit od chwili ukończenia budowy, odstawiony "na sznurek", choć gotowy do przekazania armatorowi. W tle trwał spór i negocjacje między Brodosplit a Star Clippers.

W piątek, 5 maja, stocznia ogłosiła, że największy w świecie żaglowiec, zbudowany pod stoczniowym symbolem budowy Brodosplit 483, otrzyma nową nazwę, zostanie poddany rebrandingowi (zmianie barw armatorskich), a jego operatorem zostanie brytyjska firma cruisingowa Tradewind Voyages UK Ltd.

Właścicielem jednostki Brodosplit 483 pozostanie spółka zależna DIV Group, do której należy także stocznia Brodosplit.

Nasza rozmowa z Zygmuntem Choreniem i Mikaelem Krafftem na temat rekordowego żaglowego wycieczkowca [VIDEO]

Czasami czarterujący jest tożsamy z operatorem, w innych przypadkach - nie. Niektróre media branżowe twierdzą, że Tradewind Voyages będzie czarterowała statek.

Projekt ożaglowania niedoszłego Flying Clipper i - w większości - projekt statku powstał w biurze projektowo-konsultingowym inżyniera Zygmunta Chorenia (Choren Design and Consulting). Zgodnie z zamysłem i marzeniem Kraffta, projekt miał być wzrorowany na słynnym żaglowcu France II z 1911 roku.

Szacuje się, że budowa żaglowca kosztowała ok. 100 mln USD. Jest on nie tylko największym żaglowcem świata, ale również najbardziej zaawansowanym technicznie statkiem tego rodzaju.

Statek ma 162 m długości całkowitej, 18,5 m szerokości, nośność ok. 2000 ton. Posiada pięć masztów z żaglami prostokątnymi (jest barkiem) o łącznej powierzchni 6347 m.

Na pięciu pokładach żaglowca zaaranżowano miejsca dla 300 pasażerów w 150 luksusowych kabinach i 150 osób załogi w 74 kabinach.

Piotr B. Stareńczak

Fot.: Brodosplit

Więcej o żaglowym wycieczkowcu (także informacje techniczne) w naszych wcześniejszych materiałach:

1 1 1 1