Stocznie, Statki

W chorwackiej stoczni Brodosplit budowany jest największy na świecie żaglowiec – Flying Clipper. W miniony weekend jednostka wypłynęła w pierwszy rejs. Nie był to rejs komercyjny, ale przejście na dokowanie do innej stoczni. 

Żaglowiec armatora Star Clippers w Monako wyruszył w miniony weekend ze Splitu do Rijeki, do stoczni Viktor Lenac, dokąd dotarł w niedzielę. Statek wróci jeszcze do stoczni Brodosplit na ostatnie prace wykończeniowe, zanim zostanie dostarczony zamawiającemu.

Flying Clipper ma 162 m długości i 18,5 m szerokości. Na pięciu masztach rozwinie żagle o łącznej powierzchni niemal 6350 m kwadratowych. To m.in. te parametry czynią żaglowiec największym na świecie.

Na pokładzie znajdzie się zakwaterowanie dla 300 pasażerów w 150 luksusowych kabinach. Żaglowiec będzie urządzony w luksusowym stylu, ale w takim przypominającym klasyczne żaglowce. Będzie biblioteka i przestronne salony, ale także inne, współczesne udogodnienia, jak np. basen i komfortowa platforma - przystań dla uprawiania sportów wodnych. Każda kabina zostanie wyposażona w telefon, telewizor, sprzęt do odtwarzania muzyki i inne urządzenia rozrywkowe. Na całym pokładzie będzie dostępny sygnał Wi-Fi.

Żaglowiec pływać będzie pod banderą Malty na Karaibach i na Morzu Śródziemnym. Prędkość statku pod żaglami wyniesie około 16 węzłów, ale przewiduje się, że będzie on w stanie poruszać się nawet z prędkością do 20 węzłów.

Budowa żaglowca, który spłynął na wodę w czerwcu ubiegłego roku, rozpoczęła się w maju 2015 roku. To czwarta jednostka, która dołączy do floty wycieczkowych żaglowców rejowych. Ożaglowanie, takielunek i znaczący udział w projekcie statku miał inżynier Zygmunt Choreń, właściciel firmy konsultingowo-projektowej Choren Design & Consulting. Warto dodać, że przy budowie jednostki, po raz pierwszy w chorwackim sektorze stoczniowym zatrudniono tak dużą liczbę osób z innego państwa należącego do Unii Europejskiej. Stocznia zatrudniająca nieco ponad 2 tys. osób przyjęła ponad 30 pracowników z Polski o czym 24 października 2017 roku informował portal Total-Croatia-News, powołując się na informacje ze strony Poslovni.hr. Do pracy poszukiwano osób z określonymi kwalifikacjami: głównie do wystroju wnętrz żaglowca, prac stolarskich w kabinach i pomieszczeniach dla załogi, a także prefabrykacji okrętowych konstrukcji stalowych.

O największym żaglowcu świata rozmawialiśmy z jego projektantem Zygmuntem Choreniem, a także Mikaelem Krafftem, właścicielem firmy armatorskiej Star Clippers, link poniżej: 

Największy żaglowiec świata

AL

Fot.: Brodosplit