Stocznie, Statki

We wtorek, 25 lutego br., w Porcie Wojennym w Świnoujściu uroczyście podniesiono banderę na holowniku H-11 Bolko. To pierwszy z serii sześciu holowników budowanych dla polskiej Marynarki Wojennej w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Tym samym H-11 został oficjalnie wcielony do 12. Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Matką chrzestną jest Honorata Hyżyk, dyrektor szkoły podstawowej nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza z Leszna.

Holownik nowej generacji

Jak mówi pierwszy dowódca jednostki, mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk, Bolko, to holownik zupełnie innej generacji. Wśród wielu parametrów wyróżnia go zwłaszcza napęd, składający się z dwóch silników wysokoprężnych, z których każdy ma 1193 kW mocy. Za pośrednictwem dwóch linii wałów i przekładni kątowych napędzają one śruby w dyszach dwóch pędników azymutalnych.

Dzięki pędnikom H-11 zyskuje na manewrowości. Może wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie, może też utrzymywać określoną pozycję bez rzucania kotwicy – mówi mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk. - Wszystko to ułatwia pracę w basenach portowych, gdzie miejsca jest przecież stosunkowo niewiele. A jednym z głównych zadań holownika jest asystowanie większym jednostkom podczas cumowania czy wychodzenia na pełne morze. Manewrujący okręt nierzadko trzeba dopchnąć do nabrzeża, albo przeprowadzić przez newralgiczny rejon.

Jak podkreśla dowódca, Bolko będzie holował podczas ćwiczeń tarcze do strzelania i podejmował z wody torpedy. Może też wspierać akcje ratownicze, brać udział w ewakuacji marynarzy z uszkodzonych okrętów czy statków, posłuży do transportu ludzi i towarów.

Program modernizacji sił zbrojnych

Jestem szczęśliwy, że mogę uczestniczyć w podniesieniu polskiej bandery na holowniku H-11 Bolko – mówił podczas uroczystości Piotr Soyka, prezes grupy Remontowa Holding. - Jestem dumny, że Remontowa Holding, największa polska, prywatna grupa stoczniowa realizuje duży program modernizacji polskich sił zbrojnych. Już ponad dwa lata temu przekazaliśmy Marynarce Wojennej niszczyciel min ORP Kormoran – zaprojektowany i zbudowany przez nas najnowocześniejszy okręt tej klasy w NATO. Drugi okręt tej serii – ORP Albatros – jest już w bardzo zaawansowanej fazie wyposażania.

Jak podkreślił, razem z okrętami i holownikami dla Marynarki Wojennej, grupa ta buduje obecnie 18 całkowicie wyposażonych, bardzo nowoczesnych jednostek pływających, w tym 11 dla polskich odbiorców.

Mamy ogromną wiedzę i doświadczenie w projektowaniu i budowie statków i okrętów, którą wykorzystujemy w tworzeniu najlepszych rozwiązań na światowym rynku morskim. Mamy kadrę fachowców, projektantów, inżynierów i stoczniowców, dlatego możemy zbudować dla naszych sił morskich każdy okręt nawodny – od holownika, aż po korwetę. Jesteśmy gotowi do realizacji takich zadań – zadeklarował prezes grupy Remontowa Holding.

Obecnie stocznia Remontowa Shipbuilding, obok dwóch niszczycieli min, buduje jeszcze pięć holowników typu B860 dla Marynarki Wojennej RP. Oprócz H-11 Bolko, do 12. Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu trafią jeszcze dwa holowniki – H-12 Semko i H-13 Przemko, natomiast trzy inne: H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-3 Leszko – będą służyć w 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Gniewko (B860/2) jest po próbach SAT i w tym tygodniu rozpocznie próby zdawczo-odbiorcze. Jego przekazanie planowane jest na pierwszą dekadę marca br. H-2 Mieszko (B860/3) jest w trakcie prób na uwięzi, których zaawansowanie przekroczyło 33 proc. H-12 Semko (B860/4) jest wyposażany – trwa montaż instalacji, systemów, okablowania. Próby na uwięzi mają się odbyć wiosną br., podobnie jak wodowania holowników H-3 Leszko (B860/5) i H-13 Przemko (B860/6).

Zobacz także relację TVP Szczecin: Holownik H-11 Bolko stacjonuje już w świnoujskim Porcie Wojennym

GL

Zdjęcia: st. chor. szt. mar. Marcin Purman/8 Flotylla Obrony Wybrzeża

Komentarze   

-17 "Bolko" i uroczysta feta
Myślałem, że dzięki świetnej manewrowości będzie dopychał do nabrzeża nawet amerykańskie lotniskowce.
A to przecież motorówka! Hi-hi-hi
25 luty 2020 : 20:22 wacwac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Odpowiedz
Ale przynajmniej coś przekazują MW,a nie jak za Donka tylko , ... kradną !!!!!
26 luty 2020 : 10:38 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Złota myśl.
Niedługo pewnie tem super statek oddadzą do eksploatacji w Szczecinie, co PINOKIO kiedyś stepke pożył, tak hucznie było w TVPIS.
26 luty 2020 : 12:12 OLO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Odpowiedz
Ciekawe jak było za TVPniemiecki Donek ??? Ja pamiętam tamte czasy i tylko kłamca może pisać takie brednie !!!!!
26 luty 2020 : 21:42 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Holowniki sa ok.
Na pewno bardziej się przydadzą niż największa i najdroższa motorówka (sorry - korweta patrolowa) świata, czyli ORP Ślązak :-)
25 luty 2020 : 21:28 Krzych Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 Odpowiedz
Mądry inaczej Platfusie,Ślązak to 'osiagniecie' twojego Donka,a nie obecnej władzy.Więc nabijać trzeba się było kiedyś.Zlodzieje od Totalnych tylko kradli,a "niedobry PIS" ośmielił się dokończyć ten okręt.Coś przerażającego !!!!!!!!!!!!!!!
26 luty 2020 : 10:47 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Modernizacja
Lepiej w 7 lat zbudować 3 kormorany i 6 jednostek pomocniczych, niż w 18 lat budować jeden patrolowiec.
25 luty 2020 : 22:40 Max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Odpowiedz
Zgadzam się całkowicie! Ale to zabawne,że piszącym komentarze jakoś zawsze brakuje miejsca,żeby napisać KTO tak długo budował ten patrolowiec ???
26 luty 2020 : 10:55 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Niech zgadne
Niemiecki Donek?
26 luty 2020 : 21:15 Matecki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 Odpowiedz
Zgadłeś tylko częściowo. To kumple Millera i twój niemiecki szpicel. Oczywiście z Siemoniakami,Mroczkami i w ogóle POwskimi złodziejami. Ciągle się czyta ośmieszanie Ślązaka,że to nieuzbrojony okret.No to napisz POwski kłamczuszku że to 'zasluga' , ... Kaczyńskiego !!!!!
26 luty 2020 : 21:53 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Jednostki marynarki wojennej
Gdyby stocznię remontową w Gdańsku zniszczono tak jak to uczyniono z innymi stoczniami to dziś nie byłoby żadnych nowych okrętów polskiej marynarki wojennej. Kiedyś niszczyciele typu Kormoran miała budować stocznia Nauta w Gdyni lecz gdy stoczniami zaczął zajmować się MARS zaczęły się poważne kłopoty finansowe bo kasa wędrowała do różnych ludzi mówiąc prościej do kolesi.
26 luty 2020 : 05:32 Baldar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Odpowiedz
Jesteś jednym z nielicznych,którzy nie piszą kłamliwych bredni o Zielonej Wyspie.Tylko to co kiedyś naprawdę zrobiono z polskimi stoczniami !!!!!
26 luty 2020 : 11:01 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Stocznie
Faktów jest wiele np. w 2008 roku ogłoszono upadłość Stoczni Gdynia ale rok wcześniej przekazano do stoczni prawie 3 miliardy złotych (patrz raport NIK), w stoczni Nauta niejaki Stach F. wyprowadzał kasę z nielegalnie przejętej spółki Konrem Nauta swym postępowaniem naraził stocznię na wielomilionowe straty itd. itd.A wcześniej doprowadził do upadku oddziału stoczni Gdynia w Elblągu.
26 luty 2020 : 12:03 Baldar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Cieszmy sie
z Kormoranów, holowników i nawet z tego nieszczęsnego przerośniętego prawie nieuzbrojonego patrolowca. Przez lata tzw. wolnej Polski wszystkie kolejne ekipy miały w d... Marynarkę i nie potrafiono sensownie zamówić nawet jednego okrętu. Do dziś nikt nie odpowiedział (i nie odpowie) za te miliardy zmarnotrawionej kasy. Dopiero od kilku lat coś się zaczęło realnie dziać.
26 luty 2020 : 07:20 Masa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Nie nie nie
Ale trzeba uczciwie powiedzieć kiedy i kto rozpoczął modernizację. Projekt ORP Kormoran rozpoczęto w 2014 roku
26 luty 2020 : 08:21 kandykap Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Odpowiedz
Nareszcie ktoś piszący o faktach! Nie zgodził bym się tylko z tym że wszyscy. Bo o ile dobrze pamiętam,to PIS zawsze był za silną armią !!!!!
26 luty 2020 : 11:08 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Super!
Brawo Remontowa Shipbuilding!
26 luty 2020 : 08:40 Antoni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 Opinia
No właśnie! W 'polskiej Sycylii' za niemieckiego Donka,zniszczono państwową stocznię po to,żeby powstała , ... PRYWATNA . I dziś miliardowe podatki nie idą już do budżetu państwa,tylko do prywatnej kieszeni. Czy napewno , brawo ???
26 luty 2020 : 11:19 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Mylisz się
To właśnie ta prywatna POLSKA stocznia od kilkunastu lat (czyli odkąd jest prywatna) płaci milionowe podatki do POLSKIEGO budżetu (w przeciwieństwie do stoczni państwowych, które podatków nie płacą, bo mają straty oraz niektórych firm polskich tylko z nazwy, zarejestrowanych w rajach podatkowych). Myślę też HenryHarry, że nie powinieneś obrażać polskich stoczniowców pracujących w tej polskiej stoczni, bo to właśnie oni budują te statki i okręty, a także sączyć jadu i pisać bzdur na temat jej powstania, bo to najlepiej świadczy o Tobie.
26 luty 2020 : 13:25 Finansowy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Odpowiedz
To stare POwskie kity! Jak się pisze prawdę to się sączy jad. A jak się kłamie to jest 'trendy,cool i jazzy'. No a mówienie że obrażam stoczniowców,to typowa "prawda Platfusów". Co do panstwowych stoczni które mają straty,to przypomnij łaskawie,o ile masz odwagę,czyja to 'zasługa' ??????????
26 luty 2020 : 22:06 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 jo
Dzięki temu, że ta stocznia jest prywatna i dodajmy w 100 proc. z polskim kapitałem to wszystko gra!
A jeśli chodzi dawną Stocznię Gdańską to sprzedali ją pisowcy (w 2006 roku pierwszy pakiet, a w 2007 roku drugi - większościowy)! Można dodać, że dobił ją niejaki prezes z pisowskiego nadania Andrzej Jaworski.
26 luty 2020 : 14:39 kandykap Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Nie do wiary
Polska stocznia zbudowała statek, a on pływa?! Po prostu wierzyć się nie chce... Przez 40 lat po wojnie polskie stocznie budowały statek za statkiem i okręt za okrętem taśmowo i jakoś nikt się temu nie dziwił.
26 luty 2020 : 09:18 Barbarus Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Odpowiedz
No proszę! 'Budowały statek za statkiem' , i to 'przez 40 lat'. Ale koleś jakoś już nie pisze,kiedy 'zaczęto się DZIWIĆ' ??? Czy aby nie wtedy kiedy do władzy doszedł niemiecki szpicel Donek i zaczął niszczyć polską gospodarkę na rzecz Niemiec ???
26 luty 2020 : 11:32 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Masz rację
Wspomnienia historyczne są super, że kiedyś i stoczniowcy i górnicy i hutnicy... Chodzi jednak o to, że większość z tych okrętów budowanych taśmowo przez te 40 lat, teraz nadaje się już tylko do muzeum. I jako Polska średnio wyglądamy wśród innych marynarek w NATO, do którego podobno należymy.
26 luty 2020 : 17:30 Finansowy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Gratulacje
Gratulacje dla Marynarki Wojennej, że z trudem, ale jednak odbiera nowe jednostki. I dla stoczni Remontowa, która mimo prób uwalenia tego kontraktu jakoś się wybroniła, rozwiązała błędy projektowe prototypowej jednostki i niezależnie od trudności (które mają wszystkie stocznie na świecie) przekazuje okręty - zgodnie z wymaganiami Marynarki.
26 luty 2020 : 09:57 Kamilek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Odpowiedz
Żeby pisać o próbach 'uwalenia kontraktu' , trzeba najpierw napisać. Jak powstala Remontowa Shipbuilding i jak wyglądał podpisany kontrakt przez Platfusow ? Czy aby nie tak jak WSZYSTKIE umowy "proniemieckie" ? Dobrym przykładem jest licencja na Gawrona za 60 milionów,którą teraz możemy podetrzeć sobie , ... de ! Donkowi chodziło o to żebyśmy byli zawsze uzależnieni od Niemiec.PIS chce mieć całkowitą swobodę w wyposażeniu jednostek i tym się różni od Totalnych !!!!!
26 luty 2020 : 11:52 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Człowieku, idź się lecz
Najwyraźniej niemieckie fobie zeżarły ci już zwoje mózgowe!
26 luty 2020 : 14:41 bodzio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Odpowiedz
Jak się pisze prawdę to nie ma się żadnego problemu z natychmiastową odpowiedzią! Ja mogę napisać to samo wobec ciebie. Twoje fobie to te same co Sikorskiego,faceta sławnego z Hołdu Pruskiego. Nie mam zamiaru pisać o twoim mózgu. O nim świadczy twój komentarz !!!!!
26 luty 2020 : 22:17 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Beka!
HenryHarry - czyli wg tego Twojego bełkotu najpierw platfusy podpisały z prywatną stocznią (podstępnie sprywatyzowaną przez Donka?) proniemiecką umowę na budowę 1 Kormorana, a potem PIS z tą samą stocznią (w ramach mania całkowitej swobody w wyposażaniu jednostek) podpisał kolejną umowę na budowę 2 kolejnych Kormoranów i 6 holowników??? Wychodzi na to, że PIS zamówił w tej stoczni to samo, co Donek, tylko więcej. Coś nie halo u ciebie z logiką. Może nie pij tyle chłopie.
26 luty 2020 : 21:29 Matecki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Odpowiedz
Ja też mogę napisać, nie pij tyle po nocach. Twoja 'logika' jest dobra ale dla czytelników GW. Z takimi jak ty nie ma żadnej polemiki,bo wy posługujące się "POwską prawdą" którą słyszymy codziennie. Nigdy nie uwierze że przez 8 lat Zielonej Wyspy wiedziałeś coś innego niż ja. Z jakichś powodów przeinaczasz fakty !!!!!
26 luty 2020 : 22:28 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Wyluzuj
Fakty są takie że umowę na budowę dwóch jednostek seryjnych projektu Kormoran podpisano w grudniu 2017 roku, za rządów PiS. Umowę na budowę 6 holownikow dla MW podpisano w 2018 r też za rządów PiS. Każdy może sobie to sam sprawdzić. MON podpisał te umowy z tą stocznia ponieważ ludzie w MON wiedzą że ta stocznia najlepiej może zbudować te jednostki, co zresztą robi i dzięki temu Marynarka ma nowe okręty. I to jest najważniejsze.
26 luty 2020 : 23:05 Matecki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Zarobki
Szkoda że Pan Soyka nie jest tak samo dumny z zarobków pracowników stoczni
27 luty 2020 : 18:07 Pracownik stoczni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Bez przesady
Mało nie zarabiają. Przynajmniej ci na produkcji.
28 luty 2020 : 22:19 Tyż pracownikstoczni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 grosz do grosza i ......
Zacofanie w MW to zasluga patriotow z postkomuny Cimoszewicza Millera Kwasniewskiego Oleksego Pawlaka Tuska I Komorowskiego gajowego.
17 marzec 2020 : 17:18 TOMM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1