Stocznie, Statki

W czwartek 23 bm. w godzinach rannych na próby morskie (SAT) wypłynął H-1 Gniewko, drugi z serii sześciu holowników budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku dla polskiej Marynarki Wojennej.

Jak już informowaliśmy wcześniej, jednostka B 860/2 w ubiegłym tygodniu zakończyła próby stoczniowe na uwięzi (HAT).

Teraz przejdzie cykl prób na wodach Zatoki Gdańskiej. Gniewko kilka razy wypłynie w morze dla sprawdzenia właściwości manewrowych jednostki oraz działania urządzeń i systemów. Oprócz pracy napędu jednostki i urządzeń pokładowych (osprzęt holowniczo-kotwiczny, żuraw z wysięgnikiem hydraulicznym), testy przejdzie także m.in. system gaszenia wykorzystywany do zwalczania dużych pożarów.

Przypomnijmy, że napęd główny holowników typu B 860 składa się z dwóch silników wysokoprężnych MTU 12V4000M53, z których każdy ma 1193 kW mocy. Za pośrednictwem dwóch linii wałów i przekładni kątowych napędzają one śruby w dyszach dwóch pędników azymutalnych Schottel SRP 360 FP. Jednostki te są przykładem holowników ASD (azimuth stern drive), czyli napędzanych pędnikami azymutalnymi. To rozwiązanie, od dawna spotykane na świecie, jest nowością w Marynarce Wojennej RP, która eksploatowała dotąd holowniki o napędzie konwencjonalnym.

Do zadań jednostek B 860 należy także techniczne ratownictwo morskie i udzielanie pomocy uszkodzonym jednostkom w zakresie walki z pożarami. W tym celu na platformie położonej nad tylną częścią górnego pokładu sterówki, zainstalowano dwa wysokowydajne monitory (działka) wodno-pianowe. Czynnik gaśniczy jest do nich doprowadzany rurami o dużej średnicy biegnącymi za sterówką. Są one połączone z pompą pożarową zawieszoną (sprzęgniętą z silnikiem napędu głównego).

Próby morskie holownika H-1 potrwają tydzień. Po nich mają nastąpić próby zdawczo-odbiorcze, które będą ostatnim etapem przed przekazaniem jednostki Inspektoratowi Uzbrojenia MON (występującemu w Umowie jako Zamawiający).

Przekazanie holownika H-1 Gniewko Zamawiającemu planowane jest na luty br. Jednostka zasili flotę Dywizjonu Okrętów Wsparcia, który jest częścią 3 Flotylli Okrętów, stacjonującej w Porcie Wojennym w Gdyni.

Na pozostałych czterech holownikach serii B 860 trwają stoczniowe prace wyposażeniowe i montażowe.

GL

Fot.: Sławomir Lewandowski

Komentarze   

+17 H - 1 GNIEWKO
Brawa dla RSB za sprawną realizacje kontraktów na budowę holowników dla MW RP !
SC
23 styczeń 2020 : 17:13 Stan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-13 H - 1 GNIEWKO
Hahaha..za sprawną realizacje..o ile dobrze pamiętam to prezes RSB obiecał oddać 3 holowniki do końca roku 2019..
troszke sie to mija ze sprawna rezlizacją..:):):):)
23 styczeń 2020 : 17:25 Janek kłopot Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Wręcz przeciwnie
Realizacja idzie BARDZO sprawnie, jak na polską rzeczywistość. Holownik B-11 - od podpisania kontraktu w czerwcu 2017 do przekazania prototypu w styczniu 2020 - 2,5 roku. Niszczyciel min ORP Kormoran - od podpisania kontraktu we wrześniu 2013 do przekazania prototypu w listopadzie 2017 - nieco ponad 4 lata. Pokaż mi drugą stocznie w kraju, która w takim tempie buduje dla MW.
24 styczeń 2020 : 14:33 Bukaj Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Opinia
Ważne,że jest kolejny holownik.Wbrew klamcom,PIS konsekwentnie zmienia MW !!!!!
23 styczeń 2020 : 20:23 HenryHarry Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 PiS zmienia Marynarkę
W Zakład Usług Żeglugowych :-)
24 styczeń 2020 : 08:59 Michał_S Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 bolko
tak, tak, tak, świr Antoni próbowal zerwać kontrakt na holowniki, ale Remontowa S.A. obroniła kontrakt w sądzie - dzisiaj było by to bez szans
24 styczeń 2020 : 20:22 marek 111 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 nie mieszajcie w to polityków, to oni chcieli utopić ten projekt
Tak, tak. Trzeba było trochę powalczyć, żeby bezprawnie nie zabrali kontraktu REMONTOWEJ. To nie zasługa polityków, tylko łeb na karku ludzi, którzy wiedzą czego chcą! Brawo REMONTOWA!
25 styczeń 2020 : 14:08 Sylwester33 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Hmmm
Zastanowiłeś się co piszesz? Już pomijam, że to właśnie na obecną ekipę spada największa krytyka za budowę tych holowników (choć wcale ich nie chcieli), ale jesteś pewien, że to dobrze, iż budujemy serię niepotrzebnych jednostek, za to zgodnie z prawem???
27 styczeń 2020 : 08:57 Jan68 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 nastepne holowniki
Maszko i Miszko - ladnie!?
24 styczeń 2020 : 15:53 dorsz baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 GDAŃSKA STOCZNIA REMONTOWA SA
Widzicie doki pełen statków. Tak pracuje największa prywatna polska stocznia! Można? Można! Tylko trzeba mieć managerów, a nie politykierów w zarządzie w biurach handlowych!
25 styczeń 2020 : 14:10 Tomasz_Gier Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Hehehe
No tak , flota MW coraz starsza to potrzebować będzie holowniki ..... :D
26 styczeń 2020 : 06:47 OIO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1