W poniedziałek, 9 grudnia br., w Gdyni, zwodowano częściowo wyposażony kadłub drugiego statku rybackiego zbudowanego przez własny zakład produkcyjny duńskiej stoczni Karstensens (Karstensens Shipyard Poland) zorganizowany w wynajętej hali restrukturyzowanego Vistalu.
Jednostka o stoczniowym numerze budowy 451 i imieniu Havskjer (M-400-A) została zwodowana z użyciem sprowadzonego do Gdyni, wynajętego barko-pontonu półzanurzalnego Tronds Barge 30 (pierwsza jednostka Karstensens z jej gdyńskiego zakładu, Lunar Bow, zwodowana była na doku pływającym PGZ Stoczni Wojennej).
Statek został przemieszczony z nabrzeża Indyjskiego, gdzie znajduje się hala zajmowana przez duńską stocznię, na przycumowany prostopadle barko-ponton Tronds Barge 30, na platformie wielokołowej do ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (SPMT - self-propelled modular transporter) z Sarens Polska Sp. z o. o. Następnie barko-ponton ze kadłubem został przeholowany do nab. Rumuńskiego, przy którym odbyło się wodowanie.
Armator Havskjer AS (spółka zależna Veibust Fiskeriselskap) zamówił trawler-sejner o wartości kontraktowej ok. 300 mln NOK (koron norweskich) w Karstensens Shipyard na początku 2018 roku, z terminem przekazania jednostki do eksploatacji określanym wtedy na luty 2020 r. Z chwilą pozyskania tego zamówienia Karstensens zgromadziła w zamówieniach 15 statków do połowów pelagicznych z terminami przekazania w ciągu kolejnych trzech lat.
Napęd główny statku, z funkcją "take me home" (opartą na przekładni elektrycznej), składa się z silnika o mocy ok. 6000 kW i mechanicznej przekładni dwu-prędkościowej.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak; fot., wizualizacje: Karstensens
Havskjer (M-400-A) - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 80,00 m
szerokość konstrukcyjna - 16,00 m
wysokość do pokładu górnego - 11,50 m
stery strumieniowe - 2 × 1300 kW
system RSW - 2 × 1400 kW
system próżniowy - 4 × 66 kW / zbiorniki 2 × 4200 l
