Stocznie, Statki

Pierwsze złomowania statków w ramach przedsięwzięcia Zielona Stocznia w Polsce mają odbyć się w ciągu kilku miesięcy - poinformował w poniedziałek w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

W lipcu br. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało, że Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" wraz z Krajową Izbą Gospodarczą zawiązały spółkę celową Zielona Stocznia w Polsce. Celem przedsięwzięcia jest utworzenie nowoczesnego zakładu recyklingu statków, dzięki któremu istniejący potencjał stoczniowy będzie mógł być efektywnie wykorzystany.

"Jesteśmy już na samym końcu tworzenia tej jednostki" - powiedział w poniedziałek dziennikarzom Gróbarczyk. "To jest oczywiście element dodatkowy dla funkcjonowania stoczni. "Cały czas mówiliśmy o budowaniu tej drugiej nogi, która ustabilizuje jej (stoczni-PAP) funkcjonowanie. (...) Pierwsze złomowania odbędą się w granicach kilku miesięcy" - dodał minister. "To pierwszy taki projekt w Polsce i w tej części Europy, w związku z czym liczymy bardzo na wsparcie środkami przewidzianymi na innowacje" - powiedział z kolei Krzysztof Kawczyński z Krajowej Izby Gospodarczej.

Jak mówił, "w Polsce mamy kilka statków, które muszą zostać zlikwidowane w sposób legalny już w tej chwili". "Ponadto rynek europejski to jest około 120 statków rocznie. Mając moce, możemy takie usługi oferować, jeśli będzie wola również innych armatorów" - dodał Kawczyński.

Jak podał wcześniej resort żeglugi, projekt jest realizowany w dwóch etapach. Jako lokalizację dla pierwszego etapu inwestycji wskazano część terenów użytkowanych przez Morską Stocznię Remontową "Gryfia" w Szczecinie.

Resort poinformował też, że w drugim etapie realizacji projektu po 2022 r. przewiduje się rozszerzenie zakresu działalności na obiekty inne niż statki, np. platformy wiertnicze, wiatraki itp. Z informacji ministerstw wynika, że decyzje o uruchomieniu drugiego etapu będą uzależnione od osiągnięcia odpowiedniej rentowności przez spółkę celową.

autor: Kacper Reszczyński

" Czy "Zielona Stocznia" w Szczecinie ma sens? "

Komentarze   

-8 Nie rozumie tego
Zamiast zająć się odbudową stoczni produkcyjnych to wysiłek rządu marnowany jest w kierunku stoczni złomowych , gdzie taką działalnością zajmują się państwa trzeciego świata min- Pakistan Bangladesz .
23 wrzesień 2019 : 12:01 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 polska- smietnik europy
komentarz jest zbedny!!
23 wrzesień 2019 : 12:56 portowy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Recycling
Jak zwykle shit ubrany w gladkie slowka pislamu. Taka stocznia oznacza ze tony azbestu wyladuja na polskich gminnych smietnikach.
23 wrzesień 2019 : 13:03 ZDZICHO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Siła słowa
w tym jesteśmy dobrzy

naszym celem: - "zielone" złomowisko Europy...

następne będzie "narodowe i zielone " składowisko odpadów toksycznych ...

później "innowacyjny" skład materiałów radioaktywnych

....
23 wrzesień 2019 : 14:25 robertpk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Prawda
Poćwiczą na słynnej stępce.
23 wrzesień 2019 : 14:30 AA Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-13 stocznie
zwykle nieudacznictwo i dziadostwo i jeszcze pracownicy z bangladeszu taki to sposob odbudowy przemyslu
23 wrzesień 2019 : 15:23 Grzegorz Gawronski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-15 Druga noga
Czy ta proteza nie będzie początkiem kłopotów? Nie ulega wątpliwości,ze ten sposób działania jest chęcią
tuszowania rzeczywistych problemów. Kilkaset metrów od Wałów Chrobrego ma powstać "pudrowany" śmietnik.
Może nie jest zbyt pózno aby jeszcze raz się zastanowić. Nie wszystko złoto co się świeci.
23 wrzesień 2019 : 17:51 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-13 Jimpa
Może któryś złom
uda się przerobić na prom
23 wrzesień 2019 : 18:07 jimi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Nic z tego nie będzie
Koleś o wiarygodności cygana sprzedającego oryginalne perfumy na parkingu opowiada kolejne bajki o zielonej stoczni. Oczywiście budowa złomowiska to najmniej innowacyjny forma przemysłu. Wystarczy plac, kilku pijaczków co ogarniają palnik i heja mamy stocznię złomową. Nikt nie będzie się przejmował środowiskiem, tonami szkodliwych produktów ropopochodnych, plastików i innego syfu. To się wywiezie na wysypisko i po sprawie. Słyszałem dzisiaj wypowiedź bezradnej Jacyny-Witt że w Szczecinie potrzeba przemysłu. Rzeczywiście stocznia złomowa to taki must have gospodarki Szczecina. Z tym wjedziemy na salony czwartej rewolucji przemysłowej, urwa jego mać...
23 wrzesień 2019 : 19:57 Lamus Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Zielono
I tak oto Gryfia ostatecznie poszła na złom.
23 wrzesień 2019 : 21:00 Łom Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-13 Ostatnia paróweczka hrabiego Barry Kenta
Znowu przychodzi mi do głowy fragment "MIŚ"ia Bareji do opisania powyższej sytuacji. Ta "zielone" dziadostwo stoczniowe to prawda czasu, natomiast prawda ekranu to te hucpy i nagonka medialna z tą stępką, projektem, ekologicznym złomowaniem - to przebrania kota w zająca który mówi "prasłowiański PIS chroni w swych ramionach plebejski państwowy przemysł stoczniowy w Polsce". A PIS na stoczni (tzw. ZZ) odszczekuje się swoim prześladowcom czyli wku...m podatnikom, którzy wiedza że znowu kilkaset milionów zostanie zdefraudowane i nic z tego nie będzie. Mogłoby to pójść na szkolnictwo i ściągniecie fachowców, a tak będzie to co zawsze czyli jeden wielki c...j, d...a, idiotów i złodziei kupa. Nie ma co chwalić poprzedniej ekipy.
23 wrzesień 2019 : 21:14 Podatnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-16 c.d.
Była w stoczniach do du...y. Ta jest nieudolna inaczej, może i ma dobre chęci, ale też jest do du..y. Brakuje przede wszystkim jaj, żeby przeciąć układy i usunąć przekrętasów, cwaniaków i cały ten układ. Może gdzieś, za 10 lat coś by z tego było i komuś na rynku ta firma zaczęła byś się kojarzyć z dobrymi fachowcami, a nie z lewiznami i robotą za flaszke.. Boją się po prostu swoich oddziałów szturmowych.
https://www.youtube.com/watch?v=2SUa4BuIKw0
23 wrzesień 2019 : 21:15 Podatnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 c.d.
Taka maja po prostu koncepcję. A od koncepcji są oni niestety a nie wolny rynek. :-)
23 wrzesień 2019 : 21:23 Podatnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 dlaczego to robicie?
Jeśli złomowanie pierwszego statku ma się rozpocząć za kilka miesięcy to albo minister kłamie, mając pełną świadomość tego, że jego deklaracja to kłamstwo, albo świadomie i z pełną premedytacją chce rozpocząć budowę prymitywnego składowiska odpadów w granicach miasta Szczecin. MSR GRYFIA jest kompletnie nieprzygotowana do złomowania, choćby z punktu widzenia ochrony środowiska. Jeśli za kilka miesięcy, to wszystko to, co zostanie do Szczecina przywleczone w złomowanych kadłubach, spłynie do Odry.
Dlaczego portalmorski.pl powtarza bezkrytycznie tę ministerialną propagandę?
24 wrzesień 2019 : 04:50 . Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 Dobrze, że to robią
Ja bardzo się cieszę, że takie informacje pojawiają się na portalu. Każdy, nawet odrobinę myślący sam sobie wyciągnie wnioski, co zresztą widać po wpisach. Komentarz dziennikarza - taki, jak powyższe opinie - prawdopodobnie uruchomił by lawinę pisowskich troli, którzy oskarżyli by Portal Morski o sprzyjanie poprzednikom i atakowanie dobrej zmiany.
24 wrzesień 2019 : 06:24 Jezdem z tond Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 pomijając sprawy merytoryczne,
zastanawiam się, czemu ta cała chucpa dotycząca "zielonej" Gryfii odbyła się w budynku Stoczni Szczecińskiej. Co ten cyrk ma wspólnego z "odbudową" Stoczni Szczecińskiej. Czemu wywiady dla telewizorni, robi się z bramą Stoczni Szczecińskiej w tle? Jaką bajkę ma "ciemny lud kupić"????
24 wrzesień 2019 : 05:59 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Panie Ministrze
Gdzie jeszcze w Europie jest "zielona" stocznia, ile statków złomuje rocznie i ile na tym zarabia? Jak chcecie konkurować z Indiami i Bangladeszem, gdzie złomowanie jest rozwiniętym biznesem, z którego żyją tysiące ludzi? Jak chcecie skłonić normalnych armatorów z rynku, żeby złomowali statki w Szczecinie i żeby im się to opłacało bardziej, niż robienie tego w Alang? Gdzie złomuje PŻM? Pan Brzezicki będzie to robić w Szczecinie? I tak dalej.
24 wrzesień 2019 : 06:31 Gandi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Na przykład w Norwegii
Ostatnio na unijną listę wpisano pięć takich stoczni norweskich. Są w różnych państwach europejskich.
24 wrzesień 2019 : 07:46 insajder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 Ciekawe
A ja zastanawiam się, dlaczego minister Gróbarczyk nie bierze udziału w naprawdę ważnych i inspirujących branżę wydarzeniach, np. w Baltexpo w Gdańsku, które nie są wielkimi targami, ale tu właśnie przez 3 dni wystawiało się mnóstwo polskich - małych i bardzo dużych firm - innowacyjnych, rozwijających się, budujących.
Dlaczego nie ma go na prawdziwych wodowaniach (Remontowa Shipbuilding, d. Stocznia Północna) czy nowatorskich przebudowach - ostatnio platformy Petrobaltic w Remontowej, tylko popiera kompromitujące przedsięwzięcia?
24 wrzesień 2019 : 06:34 Jezdem z tond Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Dlaczego?
Bo pan Soyka się obraził na pana ministra.
24 wrzesień 2019 : 07:47 insajder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 A skąd!
Raczej na odwrót.
24 wrzesień 2019 : 10:17 outsajder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 To proste
Minister Gróbarczyk jest jedynką PiS w Szczecinie. Nie może się pokazywać w Gdańsku, a zwłaszcza w prywatnej dobrze prosperującej stoczni, bo jego elektorat w Szczecinie mógłby tego nie zrozumieć, co z kolei przełożyło by się na głosy 13 października.
24 wrzesień 2019 : 10:43 Gryfitka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-20 No jak tam, towarzyszu rektorze, wicie rozumicie, co z tym moim doktoratem?
A po co ma się pokazywać gdziekolwiek. Niech tylko o tym zakomunikują i odnotują znaczący sukces.
24 wrzesień 2019 : 19:07 premium Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 Dobra Zmiana
Nie potrafią budować, będą złomowali.
24 wrzesień 2019 : 07:23 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 złom
Zielona stocznia złomująca statki to jedno wielkie oszustwo. Kadłub statku pokrywają warstwy farby, które nie są obojętne dla środowiska. W czasie palenia blach na części o wymiarach materiału wsadowego wydzielana jest ogromna ilość toksycznych substancji . Składowiska kawałków blach to w czasie opadów zagrożenia dla środowiska wodnego i nie oszukujmy się, że skanalizowanie składów przy obecnych silnych ulewach coś tu pomoże. Złomowisko w środku miasta Szczecina to dla mieszkańców źródło ich problemów zdrowotnych, szczególnie raka płuc. W Indiach czy Bangladeszu złomujący statki żyją przeciętnie do 35 lat. To wszystko jest w internecie.
24 wrzesień 2019 : 08:04 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Wysypisko
Ja się cieszę.
24 wrzesień 2019 : 11:47 Gryzoń Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Gryfia
Pierwszym statkiem który zostanie przeznaczony do złomowania będzie zapewne ORP Lublin w którego już wpompowali ze 100 baniek.
Akurat na koniec października ma być zezłomowany dok nr 1 na którym stoi więc może dadzą MW specjalną cenę :)
Potem zezłomują słynny kadłub lodołamacza klejony taśmą "macgajwera".
30 wrzesień 2019 : 14:18 biss Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 złomowanie
Widać, że minister i jego eksperci mają blade pojęcie o złomowaniu statków w ramach zielonych stoczni. Norwedzy szykowali się dwa lata, bo jeśli złomowanie ma być bez szkody dla środowiska, to trzeba podjąć pewne inwestycje. Jakie? Nie będę podpowiadać. Liczę jednak , że stocznia złomowa w samym sercu Szczecina nigdy nie powstanie. To bardzo prawdopodobne jako, że żaden z projektów tego ministra nie został zrealizowany. Wspomnę te najbardziej promowane: reaktywacja stoczni produkcyjnych, przeflagowanie statków, budowa promów morskich sztuk 6 (2 dla PZB i 4 dla PŻM), kombinowany transport intermodalny w Świnoujściu, terminal kontenerowy im. Jarosława Kaczyńskiego w Świnoujściu, podatki marynarskie, itd. Minister najbardziej się chwalił przystąpieniem do pogłębiania toru wodnego do Szczecina, zapominając, ze ten projekt realizowany jest etapowo od 20 lat a kasa z UE załatwiona przez poprzedników.
04 październik 2019 : 15:31 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety