Stocznie, Statki

Norweski armator Odfjell zaczął wprowadzać do eksploatacji serię statków określanych jako największe w świecie chemikaliowce ze zbiornikami ze stali nierdzewnej. 

W latach 2003-2007 Stocznia Szczecińska Nowa przekazała (po przezwyciężeniu początkowych problemów technologicznych - ze spawaniem zbiorników ze specjalnej stali) osiem chemikaliowców typu B588/III dla rynkowego lidera Odfjell (Bow Sun, Bow Star, Bow Spring, Bow Sky, Bow Summer, Bow Sea, Bow Sirius, Bow Saga). Były to statki o tonażu pojemnościowym brutto niespełna 30 000 jedn. i nośności po ok. 49 500 ton, co stawiało je na wiodącej pozycji wśród największych w świecie chemikaliowców ze zbiornikami ze stali nierdzewnej.

Rekord ustanowiony w 2003 roku przez szczecińską stocznię przetrwał do 26 sierpnia 2019 roku, kiedy to miało miejsce formalne przekazanie, temu samemu armatorowi, statku Bow Orion. Odfjell ogłosił, że statek ten, wraz z trzema kolejnymi siostrzanymi, są obecnie największymi w świecie chemikaliowcami ze zbiornikami ze stali nierdzewnej. I w zasadzie to prawda. Nowe statki z Chin charakteryzują się dość wyraźnie większym od polskich tonażem pojemnościowym brutto - nieco ponad 34 000 jednostek. Jednak pod względem nośności większe pozostają chemikaliowce ze Szczecina. Nowe chińskie są nieznacznie mniejsze przy nośności niewiele ponad 49 000 t (49 042 t w przypadku Bow Orion).

W tej sytuacji przesądzająca o prymacie statku pod względem wielkości będzie ładowność.
W przypadku Bow Sun ze Szczecina pojemność ładunkowa wynosi 49 945 m³. Bow Orion - statek otwierający porównywaną nową serię budowy chińskiej ma zbiorniki o łącznej pojemności 55 186 m³.

Wodowanie Bow Orion:

 

Istnieją chemikaliowce większe (nawet o nośności przekraczającej 80 000 ton - jak w przypadku ), ale ich zbiorniki wykonane są ze zwykłej stali i malowane specjalnymi farbami lub zaopatrzone w innego rodzaju powłoki.

Pierwszy z nowych chemikaliowców - Bow Orion - wszedł do eksploatacji pod koniec sierpnia (zwodowany został 23 listopada 2018 r.), a kolejne trzy będą przekazywane w trzymiesięcznych odstępach. Chrzest pierwszych dwóch - Bow Orion i Bow Olympus odbył się 1 lipca bieżącego roku. Na początku września zwodowano czwarty i ostatni statek z serii.
Statki zostały zbudowane w chińskiej stoczni Hudong Zhonghua.

Bow Orion - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9818515
państwo bandery - Norwegia (NIS)
operator, armator zarządzający - Odfjell Management AS, Norwegia
armator - Odfjell SE, Norwegia
armator zarejestrowany - Odfjell Chemical Tankers AS
stocznia - Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co Ltd
stoczniowy nr budowy - H1860A
długość całkowita - 182,84 m
długość między pionami - 179,419 m
szerokość konstrukcyjna - 32,20 m
szerokość maksymalna - 32,216 m
zanurzenie - 13,215 m
wysokość boczna - 19,80 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 46,91 m
nośność - 49 042 t
wyporność - 63 072 t
masa statku pustego - 14 030 t
tonaż pojemnościowy brutto - 34 128
tonaż pojemnościowy netto - 12 934
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 18 413
ładowność - 55 186 m³ (według innego źródła - 54 600 m³)
pompy ładunkowe - 18 × 330 m³/h + 15 × 600 m³/h
krotność segregacji ładunków - 33
moc napędu głównego - MCR 10 320 kW (14 031 km)
prędkość eksploatacyjna - 14 węzłów
zużycie paliwa przy prędkości 14 w. - 23 t / dobę
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy +1A1 Tanker for chemicals and oil products BIS BMON BWM(T) CCO COAT-PSPC(B; V) CSR E0 ESP ETC F(A) HL(1.67) NAUT(OC) Recyclable TMON VCS(2)

Odfjell posiada flotę około 80 chemikaliowców operujących na całym świecie. Przewożą one około 600 różnych rodzajów chemikaliów używanych do wytwarzania licznych produktów, które używamy na co dzień - od telefonów i komputerów po lekarstwa, tkaniny czy olej do gotowania.
Cztery nowo budowane statki są zaprojektowane dla spełnienia wymogów Odfjell dotyczących przewozu tych chemikaliów w najbardziej bezpieczny, efektywny i przyjazny środowisku sposób.
Dzięki własnym badaniom, innowacjom i inwestycjom, armator zdołał znacznie zredukować emisje dzięki 30-procentowemu, od roku 2009, zwiększeniu efektywności energetycznej statków.

PBS

Bow Orion
Bow Orion
Model Bow Orion
Bow OrionBow OrionModel Bow Orion
+10 Hudong-Zhonghua
To kolejne osiągnięcie tej stoczni. Grupa należy do największego producenta chińskiego CSSC.
Jest jedyną chińską budującą tankowce LNG . Na koniec 2018 miała w portfelu 6x 174600 m3
Dynagas -2 + MOL-4. Aktualnie w doku widać zaawansowaną budowę helikopterowca około 40000 ton.
Jest znana z budowy fregat, łącznie prawie 900 okrętów różnej wielkości i typów.
W przeszłości odnotowano w niej upadek 600 tonowej suwnicy. Zginęło 36 osób.
Chemikaliowiec polski i chiński to podobny tonaż ale dwie epoki. Na uwagę zasługuje też czas budowy.
Kolejne będą przekazywane co kwartał. Ostatni Q2 2020. Powstają tutaj kontenerowce 14500 TEU oraz VLCC.
Stocznia (e) zasługuję na uwagę jeśli chodzi o technologię i budowany tonaż.
Kooperacja z Odfjell jest cenną rekomendacją. Armator intensywnie odnawia swoją flotę. W kolejce 2x 38000 ton.
Dziękuję za przybliżenie Armatora i przywołanie szczecińskich tankowców.
16 wrzesień 2019 : 09:37 Mieczyslaw | Zgłoś
-1 Miraże....
Czytam informację i po prostu serce pęka , przecież mogły powstać w Szczecinie, doceniam potencjał stoczni chińskiej i jej dynamiczny rozwój o jakim pisze pan Hudong-Zhonghua, tylko pozazdrościć .............
17 wrzesień 2019 : 05:56 JanKowalski | Zgłoś
+1 CHEMIKALIOWCE
Najwyraźniej armator powielił i częściowo zmodyfikował założenia dla nowej serii chemikaliowców. Długość i szerokość szczecińskich i chińskich jest identyczna, chińskie mają większą wysokość boczną prawie o dwa metry i stąd większa objętość, prawdopodobnie projektowane dla lżejszych frakcji.
Brakuje precyzyjnej informacji co do stali kwasoodpornej, w szczecińskich była zastosowana stal typu duplex, jeżeli w chińskich zastosowana jest stal nierdzewna to jest to zupełnie inna jakość na korzyść statków ze Szczecina.
19 wrzesień 2019 : 22:11 Ryszard_3 | Zgłoś
+3 Albatros
Pamietam je przy malarni na Walach jak wychodzilem na fajke w przerwie na zajeciach na WSM, duze, pomaranczowe, wszyscy chcielismy na nich plywac, duma ropierala ze cos takiego powstawalo w Naszym Miescie, teraz dzieki PO i PSL zaoraniu stoczni, powstaja tylko statki rybackie, najgorzej mnie wpienia ze nikt nie chce podjac rekawicy i cos w tym miescie uruchomic, gdzie sa kontrakty na budowe jednostek? gdzie jest prom? Panie Grubarczyk Pan nie ma zielonego pojecia o shippingu, konraktach zagranicznych, negocjacjach, gdzie sie pytam jest jakis konkret. Panie Piotrowski niech Pan wraca i to ruszy. Silesia, kolejny przekret. Pobudujcie ta wiecej Biedronek lub oddajcie developerom jak to wlodarze Szczecina potrafia tylko. Hanba!!!!!!!!!
20 wrzesień 2019 : 10:24 marinero666_84 | Zgłoś
0 Chemiki Swiata
Do Redaktora.
Ten chemik chyba był i jest do tej pory największy?
MILLENNIUM EXPLORER - IMO 9205873
Built: 1999 Namura Shipbuilding.Imari DWT 102741
Vessel type: Tanker
Gross tonnage: 56,693 tons
Summer DWT: 105,715 tons

Pozdrawiam
20 wrzesień 2019 : 15:49 Stachu | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter