Stocznie, Statki

Teraz mamy dobry czas dla przemysłu stoczniowego - powiedziała PAP w sobotę minister przedsiębiorczości i technologii . Dodała, że powstałe w Gdańsku płyta montażowa oraz hala produkcyjna zwiększają konkurencyjność tej gałęzi polskiego przemysłu. 

Minister Emilewicz uczestniczyła w uroczystym oddaniu do użytku hali produkcyjnej nr 33 oraz płyty montażowej na gdańskiej Wyspie Ostrów, gdzie prowadzone były w ostatnich miesiącach prace rewitalizacyjne.

"Ta część Pomorskiej Specjalnej Strefa Ekonomicznej jest chyba najczęściej odwiedzanym przeze mnie miejscem. Po raz pierwszy byłam tutaj we wrześniu 2016 roku, gdy chodziliśmy z ówczesnymi władzami strefy po wertepach i wykopaliskach - rozmawiając ze strefą i ze stocznią o tym, co tu się powinno wydarzyć. Następnie powstał plan. Często bywa tak, że politycy mówią o planach, ale gorzej bywa z ich realizacja. Dzisiaj - w kolejną rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych - nie tylko wspominamy przeszłość, ale mówimy o przyszłości" - wskazała Emilewicz.

Dodała, że dzięki wykonanym inwestycjom będzie można nie tylko konstruować i budować pływające obiekty, ale także je wodować. "To największa wartość i zaleta tej infrastruktury stoczniowej, którą dziś na Wyspie Ostrów otwieramy" - podkreśliła szefowa resortu przedsiębiorczości i technologii.

Oceniła, że strefa inwestuje także w kadry, co jest niezwykle ważne dla przyszłości prowadzonej w Gdańsku produkcji.

"Przemysł stoczniowy jest trudny, bo żyje poza koniunkturami gospodarczymi - jest raz na górce, a raz na dole. Teraz mamy dobry czas dla przemysłu stoczniowego, bo widzimy, jak duże zamówienia są realizowane dziś w Europie i na świecie. Z całą pewnością dobra, nowoczesna infrastruktura, gdzie można wykonywać złożone, skomplikowane, duże konstrukcje spawane, ale także je wyposażać - tworząc długi łańcuch wartości - jest tym, czego brakuje. To, że mamy halę i możemy to robić pod dachem - wydłużając czas pracy, bo rywalizujemy z południem Europy - podnosi konkurencyjność tego miejsca" - powiedziała PAP Emilewicz.

W jej ocenie działania prowadzone na Wyspie Ostrów w ostatnich miesiącach przebiegały niezwykle sprawnie.

"Są marki, które w historii Polski, a także sercach Polaków, zajmują szczególne miejsce. Takim symbolem jest niewątpliwie Stocznia Gdańska. Tu, gdzie przed niemal czterdziestu laty narodziła się Solidarność, znów pojawia się szansa na rozwój, na lepsze jutro. (...) Rok temu, gdy wspominaliśmy bohaterów naszej drogi do wolności - bohaterów Sierpnia'80 - rozmawialiśmy o planach rewitalizacji terenów stoczniowych. Udało się przejść od słów do czynów i to właśnie dzisiaj świętujemy" - napisał w liście do uczestników uroczystości premier Mateusz Morawiecki. List od szefa rządu przeczytała minister Emilewicz.

"W wyniku przeprowadzonych prac powstała przestrzeń do prowadzenia nowoczesnej produkcji stoczniowej w oparciu o najnowsze technologie przemysłowe i wykwalifikowane kadry. Hala do budowy statku o długości do 90 metrów i płyta montażowa odzyskały dawny blask i stały się podstawą do dalszego rozwoju terenów stoczni" - dodał Morawiecki.

Szef rządu podkreślił w liście, że odbudowa przemysłu stoczniowego jest istotnym elementem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

"To stocznie bowiem są miejscem, gdzie powstają złożone technologicznie produkty polskiego przemysłu, wymagające każdorazowo zaangażowania zasobów własnych stoczni, jak również ich zaplecza badawczo-rozwojowego" - ocenił premier.

Prace rewitalizacyjne doprowadziły w Gdańsku do powstania nowoczesnej płyty montażowej o powierzchni 10 tys. m² oraz hali produkcyjnej przystosowanej do budowy jednostek pływających. Płyta wyposażona w niezbędne media umożliwi budowę wielkogabarytowych konstrukcji stalowych, a także kompletnych jednostek pływających. W trakcie jej budowy użyto 1020 żelbetonowych pali o długości do 16 m, wylano ponad 6 000 m² betonu i użyto 250 ton stali zbrojeniowej. Remont hali produkcyjnej 33 objął wymianę posadzki, powiększenie bramy w elewacjach szczytowych, a także polegał na modernizacji zaplecza technicznego i wyposażeniu obiektu w niezbędne media. Koszty inwestycji nie zostały ujawnione ze względów biznesowych.

Tomasz Więcławski

Jadwiga Emilewicz
Jadwiga Emilewicz
Jadwiga EmilewiczJadwiga Emilewicz

Komentarze   

-2 I co będziecie składać na tej hali?
Sekcje dla meyera! Polskie państwo dało miliony dotacji z kasy podatników żeby w Gdańsku spawali stal dla Niemca. Kto bogatemu zabroni.
02 wrzesień 2019 : 07:51 Gryfitka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Odnowa
Dobrze,ze zrobiono mały krok ku obudowie stoczni. Lecz główne problemy to brak kadry i to nie tylko robotników znających się na pracach styczniowych lecz także ludzi średniego nadzoru oraz inżynierów budowy okrętów. I to będzie największą przeszkodą w rozwoju stoczni.
02 wrzesień 2019 : 07:52 Keshet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 A jednak coś zrobili
Szkoda ,że nie pokazali płyty montażowej , która też jest zrobiona , pierwsza realna od wielu lat inwestycja w odbudowę stoczni i oby doprowadzono to szybko do końca .
02 wrzesień 2019 : 08:32 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Jakie zlecenia?
Powinni się pochwalić jakie mają zlecenia i kiedy ruszą z robotą - przed wyborami, czy dopiero po :-)
02 wrzesień 2019 : 08:59 Maxi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Po co to?
"Koszty inwestycji nie zostały ujawnione ze względów biznesowych."
PiS-owska prawda o inwestycji z dotacji państwowych w firmie, która miała 2 lata przerwy w produkcji czegokolwiek czyli ponosiła straty! Co do możliwości produkcyjnych Stoczni Gdańskiej, to one istniały i wciąż istnieją na tzw. terenie B dzierżawionym przez Nautę. Tam są czynne pochylnie o potencjale budowy statków do 200 m czyli najwięcej w Gdańsku. Ta niby duża hala, to małą część COPK - hali giganta 6 ha pod dachem. Wszystko wskazuje na wymiar propagandowy tej "supernowej inwestycji". Pierdzistołki związkowe i z agend Rządowych uzasadniły sens tych działań w sposób właśnie wybitnie propagandowy.
02 wrzesień 2019 : 09:59 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Dobry czas dla Promu dla PŻB
Nadszedł dobry czas dla promu dla PŻB, który to jest budowany, testowany, planowany już bodajże ponad dwa lata i na tym bodajże koniec.
02 wrzesień 2019 : 12:16 SDD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 stocznia gdańska
Kto zaprojektował płytę montażową ? Jakie są wymiary bram wjazdowych do hali produkcyjnej ? I jakie suwnice oraz ile ich jest w tej hali ? Jakie jest zanurzenie kanału stoczniowego przy nabrzeżu ? W jaki sposób będzie odbywał się transport sekcji i całych bloków ? Wodowanie jak będzie się odbywać ? Określenie , że ...powstała przestrzeń do prowadzenia nowoczesnej produkcji stoczniowej w oparciu o najnowsze technologie przemysłowe i wykwalifikowane kadry. ... dowodzi,
że osoba która to powiedziała nie ma pojęcia o pracy stoczni.
02 wrzesień 2019 : 16:14 Baldar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Przemysł stoczniowy
Minione dni pokazały nowe inwestycje w Gdańsku i "wodowanie" lodołamacza w Szczecinie.
Pierwsze jest dyskusyjne a drugie kpiną z ludzi. Trudno powiedzieć gdzie jest indolencja a gdzie ignorancja.
"Teraz mamy dobry czas dla przemysłu stoczniowego" - czy to żart?
Prawdopodobnie wkrótce będzie fuzja Hyundai'a z Daewoo, a w kolejce są chińskie giganty CSSC i CSIC.
Robią to, bo jest tak dobrze ? Wyniki Fincantieri nie są oszłałamiające a Meyer Werft to inne technologie i wydajności.
Będziemy budować statki 90 m, ale na tym polu nie zapominajmy o Turkach (Cemre, Tersan, Besiktas i inne).
Rewitalizacja Gdańska może być tajemnicą ale ceny budowanych statków już chyba nie.
Ponowię więc pytanie: gdzie jest indolencja a gdzie ignorancja?
Pozdrawiam miłośników Morza.
02 wrzesień 2019 : 20:48 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Z płotem
Czy Pani Minister jest świadoma, że jeśli chce mówić o realnym polskim przemyśle stoczniowym (a nie propagandowych wydmuszkach), to powinna pojawić się na Wyspie Ostrów, ale "za płotem"? Tam jest realna stocznia, ale sukces w przemyśle stoczniowym w Polsce i do tego prywatnej firmy która wszystko zawdzięcza sama sobie, nie jest na rękę władzy.
03 wrzesień 2019 : 06:39 SSN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Stocznia
KOMUNIKAT: Przez cztery minione lata na odcinku przemysłu stoczniowego, mimo przeszkód ze strony totalnej opozycji, dokonaliśmy ogromnego skoku ku przodu. Mieliśmy zbudować 2 promy dla PŻB i 4 promy dla PŻM i obiecujemy, że je zbudujemy jak tylko ktoś sprzeda nam projekt tegoż. Dwa lata temu z dumą ochrzciliśmy na pochylni piękny , wykonany w 3D/4K element stępki promu, który elementem stępki nie jest, ale udało się. Pokazaliśmy, że jeśli się wierzy w sukces, to wszystko jest możliwe. W tym roku okazaliśmy gotowy kadłub lodołamacza na podwoziu kołowym, który to kadłub gotowym nigdy nie był, ale udało się. O naszych dokonaniach jest głośno w całej Europie. Tak wspaniałą promocję zawdzięczamy Departamentowi Propagandy ministerstwa a w szczególności Panu Ministrowi. Jesteśmy dumni, że zrealizowaliśmy to co obiecaliśmy. Panie Prezesie meldujemy wykonanie zadania. AMEN.
04 wrzesień 2019 : 08:59 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: