Stocznie, Statki

W piątek w Szczecinie zatwierdzono uroczyście protokół zakończenia budowy stalowego kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki. Jednostka jest pierwszą z czterech, które buduje Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie, a które będą służyły na Dolnej Wiśle. 

30 sierpnia 2019 r., na terenie stoczni MSR Gryfia S.A, w Szczecinie, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Aleksandra Bodnar, w obecności Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, Prezesa Wód Polskich Przemysława Dacy, oraz gospodarza Prezesa MSR Gryfia Artura Trzeciakowskiego, zatwierdziła protokół zakończenia budowy stalowego kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki. Zatwierdzenie protokołu zostało potwierdzone wcześniejszymi odbiorami szczelności poszycia kadłuba oraz zgodności z dokumentacją, której dokonali Inspektorzy Wykonawcy, Zamawiającego oraz Towarzystwa Klasyfikacyjnego (PRS).

Lodołamacz czołowy będzie nosił nazwę Puma, nawiązująca do rodziny drapieżnych kotów, ich zwinności i drapieżności - zgodnie z tradycją nazw lodołamaczy wiślanych.

Szczecińska Morska Stocznia Remontowa Gryfia zakończyła pierwszy etap budowy lodołamacza czołowego dla Wód Polskich i rozpocznie wyposażenie jednostki. Wraz z kadłubem dokonano odbioru kluczowych maszyn i urządzeń, takich jak silnik główny z przekładnią, urządzenia kotwiczne oraz pompy i sprężarki powietrza. Dalsza budowa lodołamacza odbywać się będzie w hali produkcyjnej, co pozwoli zabezpieczyć się przed ewentualnymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi w okresie jesienno-zimowym.

"To mała jednostka (...), ale wielki krok dla Gryfii; odbudowanie kompetencji przede wszystkim w zakresie budowy statków" - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "Cieszę się i gratuluję prezesom i całemu zespołowi Gryfii, że poradziła sobie z tym zadaniem, bo przecież ten projekt miał upaść. Dziękuję też inwestorowi, czyli Wodom Polskim" - dodał minister.

Podczas swojego wystąpienia, Dyr. Aleksandra Bodnar zwróciła uwagę na kluczowe znaczenie lodołamaczy dla zimowej ochrony przeciwpowodziowej i konieczność odnowienia floty.

W spotkaniu uczestniczyli również Wicewojewoda Zachodniopomorski Marek Subocz, Prezes Funduszu Rozwoju Spółek Paweł Brzezicki oraz przedstawiciele władz Stoczni Szczecińskiej.

W ramach przedsięwzięcia "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 realizowana jest budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych, które będą służyły we flotylli lodołamaczy Wód Polskich na Dolnej Wiśle. Wybudowanie czterech lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj".

Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom unijnego dofinansowania to 85 proc.

Termin przekazania gotowego lodołamacza czołowego do eksploatacji zaplanowano na koniec marca 2020 r., natomiast pierwszego lodołamacza liniowego na kwiecień 2020 r. Kolejne dwa lodołamacze mają być przekazane do eksploatacji w połowie 2021 r.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie RZGW Gdańsk - prace postępują zgodnie z przyjętym i obowiązującym harmonogramem rzeczowo-finansowym.

Zgodnie z umową, w ramach Projektu „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk”, dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, realizowana jest budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych, które będą w służbie flotylli lodołamaczy Wód Polskich na Dolnej Wiśle. Wybudowanie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie „zaprojektuj i wybuduj” i realizowane jest w okresie 2017-2021*. Budżet całego projektu to 74 mln. Zł, a poziom dofinansowania Unii Europejskiej - 85 proc.

Kacper Reszczyński (PAP), rel (RZGW Gdańsk)

Kadłub lodołamacza Puma
Kadłub lodołamacza Puma
 
-15 Nie do wiary
Teraz wiem skąd te uśmiechy. Przecież ten kadłub jest poklejony taśmą i jeszcze nie będzie ukończony przez 3 miesiące. Jak ja chcę naprawić próg mojego 20 letniego auta taśmą malarską i pianą montażową to wszyscy też się śmieją. Ale to moje auto. A tutaj olbrzymie państwowe pieniądze zaangażowane w taką fuszerkę. Jak w filmie z Lois de Funes "Mały Pływak"
02 wrzesień 2019 : 06:12 Majster | Zgłoś
+19 Nie ta taśma
Nie widać taśmy na zdjęciu. Taśmą klei Czaskowski.
02 wrzesień 2019 : 06:56 merc | Zgłoś
-21 lipa
Nie widać taśmy bo jest zamalowana, proste jak świński ogon.
04 wrzesień 2019 : 10:06 Ta, ta taśma | Zgłoś
+12 Kłamstwo
Bzdury wypisujesz. Nie wierzę, że za darmo.
02 wrzesień 2019 : 13:27 insajder | Zgłoś
-5 Kłamstwo
Przecież to kłamstwo w żywe oczy!! Kadłub nie jest do końca zespawany, szczeliny zostały zaklejone taśmą i zamalowane. Osoby które podpisały protokół odbioru tego czegoś popełniły przestępstwo poświadczając nieprawdę. Trzeba mieć tupet żeby tak kłamać i oszukiwać ludzi.
02 wrzesień 2019 : 07:02 SSN | Zgłoś
+16 Zgłosiłeś przestępstwo?
Nie? To na co czekasz? Na pozwy Gryfii, RZGW i PRS?
02 wrzesień 2019 : 13:28 insajder | Zgłoś
-14 Gdzie zgłosić ?
A gdzie zgłosić to przestępstwo ? Do prokuratury Ziobry ?! Birgefellner zgłosił i zapłacił 5 tysięcy kary, a podejrzany nawet nie został przesłuchany.
02 wrzesień 2019 : 14:31 Jato | Zgłoś
+5 POlszewia
doszukuje się niepospawanego kadłuba ,a ja pytam gdzie dowody POlityczni kłamcy
02 wrzesień 2019 : 10:06 greg | Zgłoś
-20 PISpalanci
Zapytaj Jaśnie Wielmożnego PREZESA po co się krygował z tą łopatą na Mierzeji jak teraz nie daje forsy.
02 wrzesień 2019 : 10:16 maciek2 | Zgłoś
-5 spaw a'la paw
Przecież ten kadłub nie jest nawet dobrze pospawany. Pani, która odebrała tę fuszerkę powinna wylecieć z pracy za działanie na szkodę firmy.
02 wrzesień 2019 : 10:37 krzysztof_ur | Zgłoś
+5 Nie ma dowodów
Jeden hejter sabotuje całą branżę w Szczecinie. Niespełniony polityk z Nowoczesnej, a teraz na usługach PO-wskiego marszałka. Hejtuje za 6,5 tys. miesięcznie.
02 wrzesień 2019 : 13:31 insajder | Zgłoś
-8 Wina hejtera
Co ta za władza i gdzie jej szumnie hurraoptymistyczne zapowiedzi ? Bo jeśli jeden hejter za 6,5 tysiaca, może powstrzymać odbudowę przemysłu stoczniowego w Szczecinie, to te wszystkie zapowiedzi nie są warte funta kłaków. W Trójmieście jest podobnie. Tam też grasuje jakiś hejter ?
02 wrzesień 2019 : 15:02 Jato | Zgłoś
-11 ??????
Insajder to Ty jesteś opłacanym hejterem. Jaki ze mnie polityk. Jestem z branży i juz dawno takiej szopki nie widziałem. Sądziłem, że stępki długo nic nie przebije. A le widać, żę można
03 wrzesień 2019 : 05:40 Majster | Zgłoś
+9 Zahuś, to Ty?
Czy po prostu nie potrafisz czytać ze zrozumieniem?
03 wrzesień 2019 : 14:39 insajder | Zgłoś
0 Wraca stare
Brakuje tyko zmartwychwstałego tow. Pierwszego Sekretarza, bo poetyka środkowego PRL jak żywa.
02 wrzesień 2019 : 10:42 Piotr Jakubowski | Zgłoś
+3 Panowie z Gryfii
Nie jestem ani z Pisu, ani z PO, ja zwykły, szary obywatel, którego podatki marnotrawione są na co dzień i od święta. Czy naprawdę ten kadłub jest gotowy do wodowania, czy - w co nie chce mi się wierzyć - ktoś robi aż tak perfidną, skandaliczną propagandę. Tylko wy możecie rozwiać moje wątpliwości, bo takich, którzy chcieliby, żeby nic się nie udało w Gryfii jest wielu.
Z góry dziękuję za prawdziwą informację.
Pozdrawiam wszystkich
02 wrzesień 2019 : 12:34 Pytajnik | Zgłoś
0 Kadłub jest gotowy
Nie wierz hejterowi opłacanemu przez marszałka z PO za pieniądze podatników.
02 wrzesień 2019 : 13:32 insajder | Zgłoś
-5 Zwykły PiS(c)
Gdy kadłub jest gotowy, to się go woduje, a to co robi Gróbarczyk to PiS(c) na wodę fotomontaż. Wybory, wybory, wybory i czysta propaganda.
02 wrzesień 2019 : 14:43 Jato | Zgłoś
+3 dla "fachowców"
jeżeli pytasz dlaczego ten kadłub nie jest zwodowany patrząc na zamieszczone zdjęcie to nie komentuj bo się ośmieszasz. Jest kadłub ale bez zamontowanego układu napędowego. Te elementy, a przynajmniej śruba i wał napędowy mogą być zamontowane tylko w doku. Więc kadłub nie pójdzie do wody dopóki nie zostanie zamontowany układ napędowy. Poniał?
02 wrzesień 2019 : 16:39 bezcez | Zgłoś
-2 od "fachowca"
Przecież dokonano odbioru silnika głównego, więc chyba jest na jednostce czy może w hali? Tak nieduży napęd też przecież można zamontować podczas postoju na podnośniku (bo na dok to ten kajak jest chyba za mały). Ciekawe czy jak będą go oddawać do eksploatacji to też będzie stał na wózku?
02 wrzesień 2019 : 20:33 Hektor | Zgłoś
+9 Ciemniaku bezcez
Jak nie wiesz to nie pisz bzdur. Wały montuje się przed wodowaniem a nie na doku. A takie małe kapcie woduje się dźwigiem lub suwnicą.
03 wrzesień 2019 : 16:26 Fachowiec | Zgłoś
-3 do fachowiec który mysli że jest fachowcem
Coś gdzieś słyszałeś ale nic nie zrozumiałeś i tylko umiesz ludzi obrażać, twoja wiedza zatrzymała się na na etapie z przed 20 lat. Więc cie informuję, że stocznia remontowa zleciła do wykonania "goły" kadłub firmie zewnętrznej, bez zbrojenia, bez montażu armatury denno-burtowej, bez wyposażenia itd. Kadłub jest wykonywany poza terenem stoczni remontowej. Po zakończeniu montażu sekcji kadłuba w całość, zostanie on umieszczony w dokopontonie stoczni remontowej i nastąpi jego wyposażanie min w silnik i wały. Tak zostały zbudowane pierwsze dwa lodołamacze w 2014 roku i nic nie wskazuje na to, że budowa tych obecnych będzie wykonywana inną technologią. Jak więc widzisz wały można montować zarówno przed jak i po wodowaniu. zależy to tylko od przyjętej przez wykonawcę technologii montażu. Odebranie silnika głównego oznacza tylko tyle, że przeszedł pomyślnie próby zdawcze u producenta i nic więcej.
A teraz możesz dalej obrażać i uważać się za fachowca
05 wrzesień 2019 : 11:57 cezbez | Zgłoś
0 Ciemny cezbez a może CEP
Zobacz sobie w jakim stanie woduje się w pożądanych firmach : [link usunięty]
06 wrzesień 2019 : 11:28 FACHOWIEC | Zgłoś
-8 Kto płaci?
A Tobie kto płaci i z którego ministerstwa? Fakty (taśmę), każdy widzi, ale Ty jak Twój Prezes, nikt Was nie przekona, że czarne jest czarne.
02 wrzesień 2019 : 15:41 SSN | Zgłoś
+12 Wiesz, kiedy i gdzie były robione te zdjęcia?
Bo ja byłem na prezentacji i inaczej to wyglądało.
03 wrzesień 2019 : 14:34 insajder | Zgłoś
-8 ile ci płacą?
Że też ci nie wstyd tak ośmieszać się z powodu po partacku zorganizowanej akcji propagandowej. To co robi PIS, to ośmieszanie idei odbudowy przemysłu stoczniowego. To nabijanie punktów ludziom pokroju Zahorskiego.
03 wrzesień 2019 : 10:58 grzegorzp | Zgłoś
-6 Gotowy kadłub jest wodowany
Gotowy kadłub jest wodowany. Nie ma czegoś takiego jak podpisywanie gotowości do wodowania. Chyba, że nowe standardy nastały i teraz wszystko muszą przyklepywać politycy w blasku kamer. Jeszcze kilka lat temu nie uwierzyłbym w takie doniesienia. Dzisiaj, po akcji "stępka" i innych podobnych jestem gotów uwierzyć. Generalnie, minister Gróbarczyk często opowiada "bujdy na resorach".
02 wrzesień 2019 : 16:40 turbot4 | Zgłoś
-2 kadłub klejony taśmą
Dzisiaj tv już pokazuje kadłub PUMY wykończony taśmą klejącą. Pan Minister się tłumaczy a PRS twierdzi, że kadłub tego statku nie jest odebrany przez PRS.
02 wrzesień 2019 : 12:57 bar | Zgłoś
+13 Tv pokazuje?
Pewnie tefałszen.
02 wrzesień 2019 : 13:34 insajder | Zgłoś
-7 Też to
widziałem w telewizji. Wyglądało tak, jakby chciano zrobić "wykończenie" statku przed wizytą ministra. Takie współczesne malowanie trawy.
02 wrzesień 2019 : 13:41 artek | Zgłoś
-6 Alternatywy 4
Wraca stare, propaganda sukcesu większa jak za komuny. Panie Gróbarczyk, a o stępce promu położonej na Pochylni Wulkan w czerwcu 2017 roku już Pan zapomniał ? Tam było bardziej uroczyście. Wielka szkoda, że Stanisław Bareja tego nie dożył.
02 wrzesień 2019 : 14:49 Jato | Zgłoś
+13 Minister mówił o tej stępce.
Następny niezorientowany...
03 wrzesień 2019 : 14:41 insajder | Zgłoś
-4 Statek
PRL bis. Problem tylko w tym, że ten kadłub posklejany taśmą (to też brakoróbstwo ministra, który z oszczędności kazał kupić najtańszą taśmę) podważa zaufanie do stoczni, z jej pracowników robi fuszerów . Dla polityków PiS z ministrem na czele to była tylko zabawa. Strach się bać jak będzie wyglądała budowa promów morskich w tej stoczni. Tektura, beton, taśmy klejące, dykta, klej do tapet, tapety, istna Castorama a nie stocznia.
02 wrzesień 2019 : 15:13 Andy | Zgłoś
-5 promy???
Jakich prom. Proszę...
02 wrzesień 2019 : 16:42 turbot4 | Zgłoś
+7 Minister rozkazuje prezesowi prywatnej firmy?
Co za brednie.
03 wrzesień 2019 : 14:37 insajder | Zgłoś
-5 MSR Gryfia???
sorry, od kiedy jest to "prywatna firma" ???
05 wrzesień 2019 : 06:13 grzegorzp | Zgłoś
-6 w Internecie są zdjęcia
[link usunięty]
02 wrzesień 2019 : 16:44 piotr44 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter