Stocznie, Statki

Ta inwestycja nie ma dobrej prasy. Jednak wbrew spekulacjom, a nawet kategorycznym twierdzeniom publikowanym przez niektóre media - jej realizacja, w fazie projektowej, postępuje. Chodzi o prom typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zakontraktowany w stoczni MSR Gryfia już ponad dwa lata temu. 

W niektórych mediach twierdzono już nawet, że "promu już nikt nie projektuje" lub "prace projektowe zostały przerwane". Nie jest to prawda, choć oczywiście cały proces realizacji kontraktu nie postępuje tak szybko, jak by można tego oczekiwać.

Jak dowiedzieliśmy się od przedstawiciela jednego z uczestników konsorcjum projektowego (złożonego z Ned Project, StoGda Ship Design and Engineering i Mars Design and Solutions) - ostatnio przeprowadzano w Ośrodku Hydromechaniki Okrętowej Centrum Techniki Okrętowej próby w basenie modelowym mające na celu sprawdzenie i ewentualne korekty charakterystyk hydrodynamicznych i oporowo-napędowych projektowanego promu dla PŻB. Oznacza to, że opracowanie projektu technicznego postępuje i jest bliskie ukończenia.

Prezentujemy zdjęcia modelu kadłuba promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej badanego w OHO CTO.

PBS

Badania modelowe promu projektowanego dla PŻB
Badania modelowe promu projektowanego dla PŻB
Badania modelowe promu projektowanego dla PŻBBadania modelowe promu projektowanego dla PŻB

Komentarze   

+52 ?
Ten tekst raczej potwierdza to czemu próbuje zaprzeczyć. Dwa lata po położeniu stępki mamy dopiero badania modelowe kadłuba. Jak coś takiego może mieć "dobrą prasę ". Przecież to jasna kpina i publiczna obraza pokoleń polskich okrętowców. Dobre pytanie brzmi: a o który projekt chodzi? Bo projektów było już n, od 160 do 220 m długości. I czy to co przechodzi próby to obecny projekt oficjalny i czy wiadomo czy będzie to projekt finalny?
05 czerwiec 2019 : 05:11 SSN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 NED
Wydaje mi się, że ten projekt jeśli jakimś cudem zostanie skończony , to z ogromnym opóźnieniem. Firma NED to nadaje się raczej do projektowania kajaków.
08 czerwiec 2019 : 17:34 Andrzej1968 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 NED
To co napisałeś, to klasyczny hejt. Wejdź na stronę www NED popatrz na projekty, które zrealizowali oraz nad którymi pracują i wtedy wróć tu by "potwierdzić swój hejt".
17 czerwiec 2019 : 07:24 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 NED
Ty się pod pana Andrzeja nie podszywaj, przecież wiadomo kto, skąd i po co pisze :-)
19 czerwiec 2019 : 11:56 okretowiecM Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Pisz na Berdyczów
Aby jakakolwiek stocznia, cokolwiek mogła robić i otrzymywać kredyty bankowe, musi mieć fundusze. Stocznia zaczynająca od zera, w oczywisty sposób takich funduszy mieć nie może. Ale ma je armator zamawiający statek. Dlatego już bardzo dawno, wprowadzono tzw etapy budowy statku połączone z płatnościami ściśle określonymi w kontrakcie. Zazwyczaj pierwsza rata do stoczni wpływa zaraz po położeniu stępki, co za obopólną umową strony wcześniej ustalają. I nie jest to nic nietypowego bo dotyczy budowy KAŻDEGO statku! Czas budowy tego promu jest też określony kontraktem i najwidoczniej, takie terminy odpowiadają obu stronom. Zaś możliwości stoczni na pewno są ograniczone, bo rozwalić coś jest łatwo ale odbudować bardzo trudno! I z tym problemem proszę się zgłosić do niemieckiego agenta Tuska a nie do stoczni!
10 czerwiec 2019 : 13:53 roman22 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Finanse państwowego Armatora a warunki państwowej Stoczni w otoczeniu propagandy sukcesu.
I zamawiający i wykonawca to firmy sterowane pośrednio przez Premiera. Jest masa wątpliwości co do fachowej obsługi z obu stron kontraktu, a finanse to baza tej współpracy. Kontrakt pewnie będzie zrealizowany ale nie licz, że szybko i tanio. Te dwa ostatnie elementy przesadzają o trwaniu armatorów i stoczni bez dotacji państwowych. Zlikwidowane Stocznie, za którymi tęsknisz, wisiały stale jakieś pieniądze ZUS lub US, a na dodatek dostawały nie dozwoloną pomoc od Państwa. To ma być polska norma stoczniowa?
17 czerwiec 2019 : 07:17 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+46 czy na pewno
"Oznacza to, że opracowanie projektu technicznego postępuje i jest bliskie ukończenia." czy na pewno? Moim zdaniem, to dopiero początek jakichkolwiek prac nad projektem technicznym. Przecież te badania dopiero określą ostateczny kształt kadłuba, a więc otworzą możliwość projektowania "zawartości" wnętrza, rozmieszczenia poszczególnych urządzeń, itd. Do końca projektu technicznego, jeszcze daleka droga ...
05 czerwiec 2019 : 05:37 GXV Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+26 Stepka bis
Z tym modem kadluba bliżej nieokreślonego promu będzie tak jak ze stepka.
05 czerwiec 2019 : 06:42 Gryfitka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 prom ha ha
ale ten nie zardzewieje
05 czerwiec 2019 : 07:11 greg Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+36 kolejnosc prac
Polozenie stepki pod cos, co nie ma zalozen projektowych wiec uroczystosc byla jednak sciema, zeby uruchomic finansowanie nie wiadomo czego. Moim zdaniem nie zamawia sie statku w stoczni, ktora nie ma zalogi ani zdolnosci produkcyjnych a z przyczyn politycznych podejmuje sie zadania
05 czerwiec 2019 : 06:51 Krytyk polityczny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+26 Prom
Jaka będzie długość promu? Obecnie duże promy mające operować na Bałtyku buduje się lub przedłuża do L=240m. Terminal promowy Świnoujście rozpoczyna budowę stanowiska dla promów o długości do 265m (połączenie stanowisk nr 5 i 6). Jeśli to ma być 220m dla PŻB i 207m dla PŻM (promy Piast i Patria) to chyba nasi inwestorzy nie odrobili pracy domowej. Jeśli nawet nowy prom będzie miał bardzo dobre osiągi, to i tak nikt z zagranicznych operatorów nie zamówi statku o tak malłej długości a przez to i niższej od standardowej pojemności .
05 czerwiec 2019 : 06:52 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+17 prom
nie wiem o czym tu dyskutowac zaden prom nie powstanie jest to tylko bicie piany
05 czerwiec 2019 : 07:13 greg Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 To jest jakaś kpina.
"Oznacza to, że opracowanie projektu technicznego postępuje i jest bliskie ukończenia". Ojej, czyli właściwie nic się nie stało. Dwa lata po położeniu stępki opracowanie projektu technicznego niebawem się zakończy! Nie niesamowite, niebywałe! Sukces! Brawa! Naprawdę warto pisać takiego wiernopoddańcze bzdury? Przecież ten portal czytają okrętowcy. Kogo ten artykuł ma przekonać, że właściwie wszystko jest w porządku (no, może lekko nie w porządku, ale tylko lekko). Specjalistów?
05 czerwiec 2019 : 07:21 sterniczek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 proszę czytać ze zrozumieniem
przecież nigdzie nie jest napisane, że "wszystko jest w porządku".

przecież napisali, że za długo to trwa.

a to, że w niektórych mediach twierdzono, ze NIC się nie dzieje w związku z budową, że prace projektowe nie są prowadzone, to fakt
i że powyższe (co te niektóre media twierdziły) NIE jest prawdą, to też fakt...
- i właśnie to jest w tekście, czyli tekst nie mija się z prawdą.
05 czerwiec 2019 : 10:41 gienek_drugi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 Badania modelowe
To dobrze, ze z braku promu, można popatrzeć na model w basenie. Zawsze to coś. Stępka już się opatrzyła.
Nowe nadchodzi Panowie. Ostatnio Stocznia Szczecińska oraz Gryfia zdecydowały się na "przewietrzenie" gabinetów prezesów.
Trudno wyrokować czym to się zakończy.
Czy chodzi o "Wiatr od morza", czy jakiś zefirek?
A świstak nadal zawija sreberka. Ciekawe kto się odważy wystawić rachunek za tą zabawę w piaskownicy??
05 czerwiec 2019 : 09:02 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 Wóz przed koniem
Treść tekstu wskazuje na to że budowa promu jest w przysłowiowych "krzakach" najpierw z wielką pompą "woduje" się stępkę, a teraz - po dwóch latach od "wodowania" przeprowadza się badania w basenie czyli to wygląda tak- najpierw położymy dach na domu którego nie ma potem zastanowimy się jak ma wyglądać , opracujemy założenia i stworzymy projekt, w międzyczasie na podwórku posadzimy kwiaty, drzewa, rozwiniemy trawę, a następnie zaznaczymy na działce miejsce posadowienia "domu" konia z rzędem temu kto zrozumie "logikę" takiego projektowania i budowania.
05 czerwiec 2019 : 09:03 JanKowalski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Jak to kto?
Gróbarczyk, Brudziński, Zaręba, no i oczywiście Jacyna-Witt, nowoodkryta specjalistka od budowy statków.
05 czerwiec 2019 : 14:23 Wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Matros
Brawo, brawo, PIS czyli PZPR-bis bije pianę, a ciemny lód to kupuje. Przerabialiśmy już to w latach 70-tych, a Wodzem w tych czasach też był kurdupel, w okularkach tylko.
05 czerwiec 2019 : 09:19 Sebastian Wąski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Matros
Gierek był kurduplem ? Nosił Okulary ? Coś słabo z twoją Historią
05 czerwiec 2019 : 23:07 esso Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Matros cont.
Przed Gierkiem był taki mały i w okularach i był też PZPR, esso za młody żeby pamiętać.
06 czerwiec 2019 : 15:14 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-24 Róbmy swoje.
Psy niech szczekają a karawana i tak jedzie dalej.
05 czerwiec 2019 : 10:12 Marek 50+ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Róbmy
Róbmy... na razie cztery lata kadencji minęły i było tylko gadanie. Czekamy na robotę.
05 czerwiec 2019 : 10:57 Gryf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 karawana ?
to nie karawana, taczka może i nie jedzie tylko stoi, projekt techniczny n?a ukończeniu ? czego ? modelu ?
05 czerwiec 2019 : 11:18 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 R.I.P.
To nie karawana, to karawan. Niestety, nie da się ukryć kogo chowają.
05 czerwiec 2019 : 14:33 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Gospodarka morska.
Co Oni mieli na na myśli kładąc stępkę. Nawet Sztyrlic tego nie rozkmini. Ministerstwo Gospodarki Morskiej niestety to ministerstwo propagandy i PR -niestety słabego. Wszystko będziemy budować : MIERZEJA , PORT ZEWNĘTRZNY GDAŃSK, ROZBUDOWA GDYNII , KONTENEROWY ŚWINOUJŚCIE, bez przygotowania bez finansowania , szukają jeleni którzy to zrobią jakimiś specustawami , a tu KE powiedziała w tym temacie "sprawdzam" przestańcie sądzić banialuki. Wisła i Odra znowu porty coś tam rzeźbą, tylko wydane pieniądze bez efektów. Podobno Wody polskie mają to przejąć. Za co przecież tam bieda aż piszczy , zresztą w MGM dokładnie to samo. Promy już byly opisane śmiech na sali. Zostaje PŻM i stoćznie tu komentarza nie potrzeba . Pytanie co zostało zaplanowane następnie zrealizowane w tej kadencji . Niestety chyba zero. Trzeba się zastanowić poważnie czy MGM pomogło rozwojowi gospodarki morskiej czy raczej ją ośmiesza.
05 czerwiec 2019 : 10:13 Sztyrlic Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 jak sie kupuje milczenie polaków....
to właśnie dlatego wydają miliardy na 500+ aby mogli przez 4 kolejne lata model testować...
05 czerwiec 2019 : 16:51 polak mały Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 badania modelowe promu
Badania modelowe są niezbędne praktycznie dla każdego typu jednostki pływającej. Metod badania jest bardzo duzo , zaleznie od tego co to za statek. Najważniejsze badania to : badanie oporu metodą Froude'a, badanie napędu czy badanie sterowności np. metodą Pecoraro czy inną, badanie opływu kadłuba i badanie kawitacji. Myślę, że za kilka miesiecy biuro konstrukcyjne będzie mogło wykonać projekt techniczny i przekazać go do zatwierdzenia przez towarzystwo klassyfikacyjne , równolegle powinna być wykonywana dokumentacja robocza - według mnie do budowy tej jednostki będzie mozna przystapić za rok a może i później.
05 czerwiec 2019 : 11:40 marconi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 ta stepka i model na pomnik dobrej zmiany
no tak ale ktos juz tę stepkę pospawał .

Nie wiem czy bedzie pasowac do projektowanego kadłuba
ale do pomnika dobrej zmiany i min Grobarczyka jak ulał
05 czerwiec 2019 : 17:06 polak mały Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Port Ystad
Ciekawe, jak duże kary zaplaci "Polska" strona w przypadku jak "Szewcja" wybuduje keje i całą infrastrukture pod nowe promy PŻB, a promów nie będzie. TT Line sie ucieszy bo wstawi swoje statki a PŻB jak zwykle obudzi sie po fakcie.

Tak będzie :)
05 czerwiec 2019 : 11:42 MarianO Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 pesymista
projekt w lesie ,stępka na złom o czym tu pisać ,piane można bić jeszcze 2 lata później niemcy wybudują marine na pochylni wulkan ot dobra zmiana
05 czerwiec 2019 : 19:46 max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 W Polsce nic sie nie uda
Ale nie dlatego, ze sa tam jakies mityczne pisiory, ale dlatego, ze sa tam tacy ludzie jak (prawie) wszyscy tutaj komentujacy. Przeciez wy (prawie) wszyscy chcecie, zeby to sie nie udalo. Bo tak. Zadnego Dunczyka, Norwega, Francuza czy Niemca nie obchodzi czy pisiory, czy liberaly - ich interesuje, zeby Polacy nic sami nie projektowali i nie budowali. No i doskonale sie sklada, bo Polacy wcale nie chca. Wola siedziec na forum i mowic "ha ha ha prom" "kupuja ludzi za 500+" "bedzie rdzewiec" - wiecie, to ze promu nie udaje sie zaprojektowac to nie jest zasluga czy wina zadnego rzadu i pisiorow. To wina i "zasluga" ludzi. Bo prace robia LUDZIE. A rzad co najwyzej tworzy warunki.
05 czerwiec 2019 : 20:09 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-15 Wszedlem na inne artukuly na PM
I nigdzie nie ma prawie wcale komentarzy, albo wcale (wiekszosc) albo jeden, dwa. Tutaj natomiast jest cale mnostwo i wszystkie od NIEUDACZNIKOW. Ludzi, ktorzy jedyne co potrafia to narzekac i zrzedzic, ze nic sie nie da. No nie da sie - BO TACY WLASNIE JESTESCIE.
05 czerwiec 2019 : 20:58 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 Ty
A jaki TY jesteś? I kim jesteś, że tak łatwo oceniasz innych i przypinasz im łatki? A może zwyczajnie masz tylko ambicje i emocje, niestety zero wiedzy? Budowa takiego promu byłaby wyzwaniem dla polskich stoczni w okresie ich największej świetności.Nawet wtedy ciężko byłoby wybudować taki prom w terminie i z zyskiem. Wielka Stocznia Szczecińska w latach 90. wysypała się na prostszych i mniejszych ro-paxach, a była to wtedy jedna z najlepszych stoczni na świecie. Dzisiaj budowie może podołałaby Remontowa, ale na pewno nie Szczecin. I jeszcze szopka że wstępną i próbami basenowymi dwa latach po stępce. Przecież to kabaret i obraza dla pokoleń polskich okrętowców. Duch Dyzmy widać żywy w narodzie, a dziś realizuje się na gruzach przemysłu stoczniowego w Szczecinie. Proponuję zatem najpierw się douczyć, a dopiero potem oceniać ludzi i przypinac im łatki.
06 czerwiec 2019 : 04:50 Jerzy . Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 Budowa kazdego wiekszego statku
Budowa kazdego wiekszego statku to mega wyzwanie w Polsce. Tylko Remontowac cos jeszcze robi, to wszystko. Tak polski przemysl okretowy to kabaret. Jak studiowalem to produkowano z 30 czy 40 razy wiecej statkow niz teraz - teraz szczytem jest robienie dokumentacji roboczej dla Norwegow, ktorzy utrzymuja caly ten cyrk. Tak - to jeden wielki cyrk. Outsourcing. Tak Szczecin nie da rady - zostal zaorany. Zaorany kompletnie. To nie te czasy, zeby Polacy budowali jakies statki co kiedys.
06 czerwiec 2019 : 09:29 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 czy nie pisiory ...
słusznie zauważyłeś, że "rząd tworzy warunki", my zaś na tym forum komentujemy te "warunki", jako ludzie związani z branżą, wyposażeni w pewien zasób doświadczeń, po prostu widzimy co jest robione dobrze, a co "od doopy strony". To nie jest spęd malkontentów. To "tworzenie warunków" w wykonaniu ekipy "dojnej zmiany" to raczej próba ośmieszenia idei odbudowy branży stoczniowej
07 czerwiec 2019 : 09:09 GXV Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 odpoweidź
No właśnie o to chodzi, że tacy sa ludzie u władzy w Polsce. A tych ludzie nie wybrali nam Duńczycy, Norewgowie, Francuzi czy Niemcy - tylko Polacy . Takich mamy kompetentnych ministrów i jeszcze lepszych menedżerów w spółkach państwowych w Polsce , i problemem jest jakość kadry zarzadzajacej, a Ci którzy tu siedzą na portalu to nie mają wielkiego wpływu na to kto zostaje ich szefem.
07 czerwiec 2019 : 12:10 Ludź Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 Michnikoidy
No właśnie. Poruszyłeś najważniejszy temat. Kto tym ludziom tak nasrał do głowy ? Jeden głupszy od drugiego. Wybitni specjaliści od "nie da się" , a nie jak to zrobić. To gówno się nadaje tylko na szparagi. Przywieźli by chociaż trochę kasy i nie trzeba by było ich utrzymywać. I może o to chodzi w działalności polskojęzycznych mediów. Zrobić z mózgu gówno. Trzeba chyba wychować nowe pokolenie z jakimiś zasadami jak przedwojną albo po wojnie.
08 czerwiec 2019 : 07:05 Gast Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 No nadaja sie na szparagi
Tak nadaja sie do szparagow ale mysla, ze sa jakimis okretowcami. Nie, to sa zbieracze szparagow przebrani za okretowcow. Najlepsze jest to, ze te szparagi mysla, ze taki Niemiec to rozroznia tego szparaga przebranego za "europejczyka" od "ciemnego Polaka". No nie - dla Niemca ten szparag jest ciemnym Polakiem tez, ale bardziej przydatnym bo sie wsluchuje polecenia Brukseli i w podskokach jes wykonuje.
08 czerwiec 2019 : 10:10 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 Oryginalna chemia z Niemiec
Sklepy z produktami z Niemiec to szczyt mozliwosci Polakow, zapomnijcie o projektowaniu statkow.
05 czerwiec 2019 : 20:41 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Prom
Poco aż tyle firm projektowych?. Ktoś powinien ponieść odpowiedzialność za zlecenie budowy stępki dla promu, która teraz niszczeje w Stoczni Szczecińskiej. Dziwny to kraj, ale cóż.
05 czerwiec 2019 : 20:44 SDD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Wydaje mi sie
ze po to tyle biur, ze jedno nie jest w stanie zaprojektowac statku. Kiedys w Polsce projektowano duze statki, teraz robi to tylko Remontowa a cala reszta robi fajne wizualki i dokumentacje robocza. Wg planow Polacy maja szparagi w Niemczech zbierac a nie projektowac statki.
05 czerwiec 2019 : 20:52 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Projekt
Dzisiaj brakuje konstruktorów i dlatego mało prawdopodobne jest zaprojektowanie tego promu.
06 czerwiec 2019 : 05:35 Klion Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 aa
Problem nie ma związku z ilością konstruktorów.
06 czerwiec 2019 : 17:37 jj Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Maly modelarz
Czekam na wersie z tektury do mojej kolekcji !
06 czerwiec 2019 : 04:54 Stary kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 A może to zmowa rządu z Niemcami?
TT-Line może się cieszyć.
A może nasz rząd ma zmowę z Niemcami?
Żyjemy w korupcyjnym państwie gdzie patriotyzm oraz wartości moralne nie znaczą nic.
Nie zdziwiłbym się gdyby rząd był dogadany z Niemcami i działał na szkodę polskich armatorów.
06 czerwiec 2019 : 10:18 Avatar125 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 zmowa !
Jasne, wina Niemców, Tuska i Bóg wie kogo jeszcze. To ONI winni, my nie. MY, PATRIOCI, Przedmurze Chrześcijaństwa, potomkowie Jagiełły i Żołnierzy Wyklętych. Wszyscy nas biednych biją w d....
06 czerwiec 2019 : 15:28 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 hit medialny
(wszelkie) informacje o promie to medialny breakdown, po ilości komentarzy można wywnioskować jak wiele można napisać o .. niczym. mam silne wrażenie że obecna władza potrzebuje tematu przewodniego, o którym się wciąż mówi w czasie teraźniejszym i przyszłym a dla specjalistów temat jest zamknięty i kropka. vide katastrofa samolotu
06 czerwiec 2019 : 18:36 premium Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 To nie wladza te komentarze pisze
To nie wladza te komentarze pisze ale lemingi. Wladza nic nie mowi, bo wszyscy sie z nich smieja. Taki kraj, ze ludzie klaniaja sie w pas kazdemu obcemu a z wlasnych kpia i szydza. Polacy nie projektuja juz praktycznie nic, a statki to dosc skomplikowane urzadzenia sa, wiec tym bardziej statkow.
07 czerwiec 2019 : 13:54 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ciemny lud
Cytuję Sebastian Wąski:
Brawo, brawo, PIS czyli PZPR-bis bije pianę, a ciemny lód to kupuje. Przerabialiśmy już to w latach 70-tych, a Wodzem w tych czasach też był kurdupel, w okularkach tylko.


Ciemny lud to kupuje takie glupawe hasla. PZPR prosze pana nigdy sie nie skonczyl, vide jakies KE z list ktorych Cimoszewicz jedzie do Brukseli. PZPR to nie tylko przemysl ale przede wszystkim DLUGI. Polska dzis jest zadluzona jak nigdy przedtem i zrobili to liberaly wespol z komuchami. Ciemny lud. Prawda.
07 czerwiec 2019 : 14:59 _Robert Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Latający prom
Kto zlecił budowę promu? Jaka jest wartosc kontraktu - jeżeli został podpisany? No i kto ma ten statek zbudować oraz gdzie i kiedy? Ten prom to tak jak " latający Holender" . Szkoda.
10 czerwiec 2019 : 04:15 Klion Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 Rage
Niezły rage pod postem! :-) z pewnością jest kilka osób, którym ten projekt komplikuje osobisty biznesik, większość jednak zapewne mało umie, niewiele rozumie, ale przoduje w sztuce zlorzeczenia i krytykowania. Żenujący spektakl i troszkę zabawny :-)
10 czerwiec 2019 : 21:26 PiotrS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1