Stocznie, Statki

Stocznia Crist SA położyła stępkę pod budowę kablowca dla Nexans Subsea Operations. Polska firma buduje częściowo wyposażony kadłub jednostki w podwykonawstwie dla norweskiej stoczni Ulstein.

Kablowiec Nexans Aurora, z systemem pozycjonowania dynamicznego klasy DP3, powstanie według projektu ST-297 CLV (Cable Laying Vessel) z okrętowego biura projektowo-konsultingowego Skipsteknisk z Alesund. Statek będzie przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich zdolności manewrowych i utrzymywaniu pozycji.

Czytaj także: Kablowiec stoczni Ulstein dla Nexans powstanie jako częściowo wyposażony w stoczni Crist

Zaawansowana jednostka o długości 149,9 m, szerokości 31 m i nośności 17 000 ton pomieści na pokładzie 90-osobową załogę. Będzie przystosowana do układania kabli energetycznych, w tym układania kabli w wiązkach, ich łączenia, naprawy i ochrony. Dodatkowym wyposażeniem będzie kosz na kabel światłowodowy o ładowności 450 ton.

W stoczni Crist powstaje częściowo wyposażony kadłub jednostki. Prace wyposażeniowe i wykończeniowe będą realizowane w norweskiej stoczni Ulstein, natomiast obiorcą finalnym jest firma Nexans z Norwegii. Główną działalności firmy są zaawansowane rozwiązania w zakresie okablowania i łączności. Mając ponad 120 lat doświadczenia Nexans zatrudnia obecnie ponad 26 000 osób.

Podstawowe dane jednostki:

Planowy termin realizacji: wiosna 2020
Długość jednostki: 149,9 m
Szerokość jednostki: 31 m
Masa całkowita: 17 tys. ton
Załoga: 90 osób

rel (Crist SA)

Fot.: Ulstein Group; Crist SA

Komentarze   

+1 Siara na maksa
Jak zwykle tylko kadłub i kilka rur wielka mi stocznia Crist. Zróbcie w pełni wyposażony kablowiec tak jak stocznia remontowa shipbulding dawna północna.
27 kwiecień 2019 : 16:11 gregoroth666 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Dobrze ze reszta w NO
Właśnie dobrze ze reszta w NO z dwóch przyczyn pierwsza że sobie zarobimy druga że, tu przemilcze ale spójrzcie np na drogi i ich jakość wykonania i sami oceńcie czy w Polsce są jeszcze fachowcy :)
29 kwiecień 2019 : 15:12 Młody Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Masa calkowita
Chciałem zwrócić uwagę że w artykule pojawił się chochlik drukarski. Wartość masy całkowitej (zakładam, że chodzi o ciężar statku pustego) 17 tys. ton pomyliła się z nośnoscią statku.
28 kwiecień 2019 : 08:28 Krkr Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Malwina
i 22 zł na dużym zusie i 340 h w miesiącu.brawo. wole mala firme spawanie plotow i miec 28 zl netto i na umowie srednia
28 kwiecień 2019 : 12:09 Spawacz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1