Stocznie, Statki

Gafako Sp. z o.o. z Gdyni, działająca na terenie byłej Stoczni Gdynia (w rejonie nieistniejącej już, historycznej pochylni bocznej) przekazała kolejny zmontowany żuraw pokładowy dla sektora offshore

Tym razem odbiorcą jest NOV (National Oilwell Varco). Według projektu tej firmy i na jej zamówienie w Gafako powstał duży żuraw offshore o unosie 250 ton z łamanym wysięgnikiem i z aktywną kompensacją nurzania. Sam żuraw, który z nabrzeża budującego go Gafako, na barko-ponton przenosił specjalnie sprowadzony dźwig pływający Uglen, charakteryzuje się masą ok. 625 ton.

Żuraw przeznaczony jest na wielozadaniowy statek offshore - serwisowiec AHTS i statek instalacyjny na głębokie akweny, czyli jednostkę do lekkich konstrukcyjnych prac podwodnych (anchor handling, tug and supply vessel / deep water installation / light subsea construction vessel) o nazwie Island Victory.

Statek został zamówiony w maju 2014 roku. Pierwotnie przekazanie go przez stocznię spodziewane było w czerwcu 2016 roku. Kryzys na rynku offshore spowodował renegocjację kontraktu i przesunięcie terminu odbioru kosztownej jednostki przez armatora. Częściowo wyposażony statek został przeholowany do norweskiej stoczni grupy Vard w Brevik 22 listopada 2018 roku, z Vard Tulcea w Braila, w Rumunii. Teraz przekazanie statku armatorowi zapowiadane jest na maj lub czerwiec bieżącego roku.

Żuraw zbudowany w Gdyni został zamontowany na pokładzie serwisowca Island Victory 30 stycznia br. z wykorzystaniem dużego dźwigu pływającego Uglen, który dotarł do Brevik w ślad za żurawiem offshore holowanym z Gdyni na barko-pontonie Mursu przez holownik Boa Sund. Zespół holowniczy wyruszył z Gdyni 23 stycznia 2019 r., a dotarł do Brevik 28.01.2019. W Gdyni Uglen (nad którym opiekę agencyjną sprawowała Morska Agencja Gdynia - MAG) przeniósł żuraw z nabrzeża Gafako na barko-ponton.

Gafako Sp. z o.o. powstała w 2003 w Gdańsku. Od 2009 roku prowadzi działalność w Gdyni. Posiada własne nabrzeże - Pochylniowe, o długości 152 m, umożliwiające załadunek wielkogabarytowych konstrukcji i ich transport drogą morską.  Hale produkcyjne o łącznej powierzchni 13 000 m² tworzą warunki dla szerokiego zakresu prac, w tym montażu mechanicznego oraz hydraulicznego.  

pbs

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Island Victory - charakterystyka podstawowa: 
projekt - Rolls-Royce UT 797 CX
stocznia - Vard Brevik
roku przekazania przez stocznię - 2019
długość całkowita - 123,40 m
szerokość - 25,00 m
nośność - 6000 t
powierzchnia pokładu roboczego - 1100 m²
uciąg na palu - ponad 400 T
miejsca dla załogi - 110
pokład dla śmigłowców (helideck)
duży moonpool (studnia w kadłubie)
typowe funkcje i zadania:
- manipulowanie kotwicami jednsotek trzecich na głębokich akwenach 
- kotwiczenie na ciężkie warunki i głębokowodne prace instalacyjne
- lekkie prace konstrukcyjne
- wykonywanie rowów do zagłębiania kabli i rurociągów podmorskich 
- prace badawcze / inspekcyjne
- prace dźwigowe
- zaopatrzenie
- pre-laying of chain and synthetic rope at deep water, P&A work, IMR (intervention and maintenance) work

Island Victory - wizualizacja
Żuraw offshore z wysięgnikiem łamanym NOV
Żuraw offshore z wysięgnikiem łamanym NOV
Żuraw offshore z wysięgnikiem łamanym NOV
Island Victory - wizualizacjaŻuraw offshore z wysięgnikiem łamanym NOVŻuraw offshore z wysięgnikiem łamanym NOVŻuraw offshore z wysięgnikiem łamanym NOV
1