Stocznie, Statki

W trakcie odbywających się w dniach 23 do 26 października w Paryżu targach morskiej techniki militarnej Euronaval, ujawniono porozumienie zawarte między szwedzkim koncernem Saab, a przedsiębiorstwem Famor z Bydgoszczy, produkującym wyposażenie m.in. dla statków i okrętów.   

Na mocy porozumienia Famor znajdzie się w sieci dostawców wyposażenia dla okrętów podwodnych A26 koncernu Saab. Dostarczyć ma konsole operatorskie do monitorowania i sterowania systemów pokładowych. Chodzi o konsole do obsługi systemów sterowania platformą, czyli systemów ogólnookrętowych (nie funkcjonalnych - związanych z uzbrojeniem).

Mają one być montowane nie tylko na dwóch zamówionych dotąd szwedzkich okrętach, ale również na jednostkach projektu A26 zamówionych w przyszłości przez inne państwa. 

Przypomnijmy, że w listopadzie ubiegłego roku, jako pierwsza z Polski, do grona dostawców przy budowie okrętów A26, włączona została Base Group.

Czytaj także:  Saab wybrał polską spółkę Base Group do budowy komponentów dla szwedzkich okrętów A26  

Famor SA jest dostawcą kompleksowych rozwiązań z dziedziny oświetlenia i wyposażenia elektrycznego. Oferta bydgoskiej firmy obejmuje oprawy oświetleniowe o różnym stopniu ochrony, wykorzystujące technologię LED lub tradycyjne źródła światła, osprzęt sygnalizacyjny, rozdzielnice NN, pulpity nawigacyjne i sterownicze oraz projektory i naświetlacze. Wyroby te mają zastosowanie w branży morskiej (Famor wyposaża statki oraz pływające obiekty offshore), a także w wielu branżach lądowych m.in. w budownictwie, branży wydobywczej i chemicznej, służbie zdrowia oraz w pasażerskim transporcie kolejowym i drogowym.

W początkowej fazie rozwoju firma produkowała praktycznie wyłącznie dla branży okrętowej. Firma zapewnia, że panujące tam wysokie wymagania jakościowe przenosi na produkty dla innych branż, w których zaczęła działać.

Famor dysponuje działem badawczo-rozwojowym, a wiele wyrobów jest projektowanych i wykonywanych na indywidualne zamówienie klienta. 

Okręty podwodne typu A26 to planowany szwedzki typ nowej generacji okrętów podwodnych z napędem spalinowo-elektrycznym z systemem AIP opartym na silniku Stirlinga.

Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnym A26 są bardzo wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktycznie niewykrywalność w morzu. Konstrukcja jednostek typu A26 ma je predestynować do działania na wodach płytkich (litoralnych), zapewniać ma im jednak także zdolność do działania w otwartych wodach oceanicznych. Modułowa konstrukcja umożliwi na opracowanie na bazie jednego projektu wyjściowego czy bazowego kilku wersji okrętów podwodnych. Stworzenie wersji pod konkretne zamówienie będzie wymagało przeprojektowanie jedynie modułu sekcji, a nie całej jednostki. Umożliwi również na rozbudowę o dodatkowy moduł.

Projekt nowych okrętów ma im zapewnić zdolność do wykonywania szerokiego spektrum zadań:
- prowadzenia operacji morskich, w tym wykrywanie i atak przeciwko nielegalnej działalności:
- operacje wywiadowcze, w tym skryte działania na wodach wrogich obejmujące rozpoznanie akustyczne, wizualne, elektroniczne oraz przechwytywanie komunikacji przeciwnika, co może obejmować operowanie z wykorzystaniem bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV);
- skryte działania przeciwminowe, obejmujące poszukiwanie i zwalczanie min za pomocą UUV;
- operacje specjalne związane z transportem grup jednostek specjalnych wraz z ich wyposażeniem oraz ich wysadzaniem na brzegu;
- prowadzenie działań przeciwpodwodnych (ZOP), w tym poszukiwanie, lokalizowanie, klasyfikowanie oraz zwalczanie wrogich okrętów podwodnych;
- prowadzenie działań przeciw jednostkom nawodnym przeciwnika, z wykorzystaniem sensorów własnych lub zewnętrznych;
- skryte stawianie pól minowych;
- działania podwodne wobec obiektów podwodnych, polegające na ich zmianach, rozmieszczaniu, przejmowaniu bądź niszczeniu obiektów i instalacji podwodnych;

Okręty podwodne typu A26 mają być jednostkami przystosowanymi do działań na wodach płytkich o dużych jednak możliwościach prowadzenia działań w akwenach oceanicznych. Służyć temu mają duży zasięg, duża autonomiczność morska, wysoka prędkość podwodna, zdolność do głębokiego zanurzania, duża dzielność morska, bardzo wysoki komfort załogi.

30 czerwca 2015 spółka Saab poinformowała o otrzymaniu kontraktu od szwedzkiej marynarki na budowę dwóch nowych okrętów podwodnych typu A26 oraz modernizację i remont główny dwóch okrętów podwodnych typu A19 (Gotland). Przekazanie nowych jednostek ma nastąpić w latach 2022-2024.

21 listopada 2014 w Warszawie odbyła się oficjalna prezentacja okrętu podwodnego A26, który jest oferowany dla Marynarki Wojennej w planowanym przetargu na trzy nowe okręty podwodne, w ramach programu "Orka". 

PBS, rel

A26

A26
1 1 1 1