Stocznie, Statki

W piątek, 19 października w stoczni Saab w Karlskronie OP Gotland rozpoczął próby morskie. Miało to miejsce po kompleksowej modernizacji mid-life upgrade, mającej zwiększyć możliwości operacyjne okrętu dla Szwecji po 2025 r.  

OP Gotland jest pierwszym z dwóch okrętów podwodnych, które zostały zmodernizowane w ramach mid-life upgrade, która polegała na ulepszeniu znajdujących się na jego pokładzie systemów i rozwiązań technologicznych oraz zwiększeniu możliwości operacyjnych, tak by okręt mógł sprostać przyszłym wyzwaniom na morzu.

"Próby morskie to ważna faza projektu modernizacji. Po raz pierwszy załoga będzie obsługiwać nowe systemy w prawdziwym środowisku. Po intensywnym szkoleniu w lądowym ośrodku szkolenia, marynarze będą mogli teraz zobaczyć prawdziwy potencjał swojego okrętu podwodnego", powiedział Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums.

Proces modernizacji wiąże się z ulepszeniem wielu kluczowych systemów, takich jak niezależny od powietrza napęd Stirling Air (AIP), zapewniający dłuższy czas działania pod wodą oraz usprawnieniem systemu walki. Nawet tradycyjny peryskop optyczny został zastąpiony nowym masztem optoelektronicznym dla zwiększenia możliwości obserwacyjnych.

Ponad 20 systemów zainstalowanych obecnie na pokładzie zmodernizowanego OP Gotland zostanie wdrożonych na nowej łodzi podwodnej A26, budowanej obecnie dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Zmodernizowany OP Gotland jest więc miejscem gdzie testuje się i wprowadza w życie niektóre z innowacyjnych rozwiązań, które zostaną wdrożone w przyszłej szwedzkiej klasie okrętów podwodnych A26.

Po testach i weryfikacji rozwiązań okręt podwodny zostanie dostarczony Szwedzkiej Marynarce Wojennej.

Podstawowe parametry techniczne OP Gotland po modernizacji:
długość całkowita - 62 m
szerokość - 6,2 m
wyporność - 1580 ton na powierzchni
uzbrojenie - torpedy, wyrzutnie dziobowe, przenoszenie nurków
system napędowy - jednowałowy, silnik spalinowo-elektryczny oraz Stirling AIP
autonomiczność - wiele tygodni operowania w zanurzeniu
kadłub - kadłub sztywny, dwa hermetycznie szczelne przedziały
załoga - 25 osób

rel (Saab)

Fot.: Saab

OP Gotland

OP Gotland
0 ORP Orzeł
U nas też po kilku latach "remontu" w trakcie którego Orzeł zawadził o dok- wgniecenia kadłuba, doszło do pożaru przedziału, w końcu wyszedł na próby morskie może ktoś kto ma lepszy dostęp do informacji co konkretnie zostało wyremontowane, wymienione, unowocześnione napisze artykuł na temat tego nieszczęsnego remontu, bo to piękny okręt ale jakoś nie ma szczęścia do gospodarzy.
25 październik 2018 : 05:50 Ciapuła Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1