Stocznie, Statki

Pierwszy w świecie chemikaliowiec dual-fuel (napędzany LNG lub olejem napędowym) z polarną notacją klasy - Mia Desgagnés - został ochrzczony i wprowadzony oficjalnie do eksploatacji 17 kwietnia w Kanadzie po wyjściu w styczniu ze stoczni Besiktas w Turcji.   

Zbudowany na zamówienie kanadyjskiego armatora Desgagnés, 135-metrowy zbiornikowiec Mia Desgagnés jest drugim z serii czterech podobnych, różniących się jednak pewnymi cechami projektowo-konstrukcyjnymi, nowych produkto-chemikaliowców.

Statek o wartości kontraktowej ok. 50 mln dolarów kanadyjskich (ok. 39,6 mln USD) posiada podwójne poszycie kadłuba i certyfikację "Polar 7". Wyposażony jest w napęd zasilany także paliwem LNG, co stanowi dodatkową inwestycję rzędu 9 mln dolarów kanadyjskich w porównaniu ze statkiem z siłownią konwencjonalną.

Rząd prowincji Quebec dołożył się do inwestycji w wymiarze 700 000 dolarów kanadyjskich mając na celu poprawę efektywności transportu i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i innych szkodliwych substancji, w ramach realizacji programu program PETMAF.

Statek poza spełnianiem wymogów kodeksu polarnego w klasie 7 ma też notacje klasy Cleanshipsuper i "zielony paszport" -  Green Passport. 

Statek o nośności 15 000 ton dysponuje zbiornikami ładunkowymi o łącznej pojemności ponad 17 000 m³, przeznaczonymi do przewozu rafinowanych produktów naftowych i chemikaliów.

Statek z redundantnym napędem głównym może osiągać prędkość do siedmiu węzłów nie używając silnika głównego (zespoły prądotwórcze o łącznej mocy ponad 3 megawatów mogą napędzać śrubę nastawną statku poprzez hybrydową prądnicę zawieszoną (wałową) mogąca pełnić zamiennie rolę silnika elektrycznego).
Może też oczywiście pływać w zalodzonych wodach.

"Desgagnés jest bardzo dumna z osiągnięcia kolejnego tytułu "pierwszego w świecie", w okresie zaledwie kilkunastu miesięcy - po tym, jak w maju 2017 roku firma ochrzciła i w prowadziła do eksploatacji pierwszy w świecie dwupaliwowy (napędzany także LNG) zbiornikowiec biutumiczny (asfaltowiec) - Damia Desgagnés" - powiedział prezes i dyrektor naczelny Desgagnés - Louis-Marie Beaulieu.

PBS

Mia Desgagnés - charakterystyka podsatwowa:
typ statku - chemikaliowiec typu IMO 2
nr IMO - 9772278
sygnał wywoławczy - CFAU
państwo bandery - Kanada
stocznia - Besiktas Gemi Insa Shipyard, Turcja
długość całkowita - 135,00 m
długość między pionami - 130,24 m
szerokość - 23,50 m
wysokość boczna - 11,30 m
zanurzenie - 7,80 m
nośność - 14 986 t
tonaż pojemnościowy brutto - 12 061
tonaż pojemnościowy netto - 4332
pojemność zbiorników - 17 505 m³
liczba zbiorników - 12 × ładunkowe (cargo) + 2 × rozchodowe (slop) + 1 × resztkowy
segregacja ładunku - 12 × cargo + 2 × slop (razem 14)
maks. rata załadunkowa - 400 m³/h dla każdego zbiornika
maks. rata rozładunkowa - 1800 m³/h
pompy ładunkowe - 6
pompy ładunkowe w zbiornikach: cargo - 12 × 300 m³/h, 13 bar; slop & residue - 3 × 150 m³/h, 10 bar
pompa przenośna / awaryjna - 1 × 70 m³/h, 7 bar
silnik napędu głównego - 1 × Wärtsilä 5RT-Flex 50DF, 5450 kW, 110 obr./min.
zespoły prądotwórcze - 1 × 1665 kW, 1200 obr./min. + 2 × 1110 kW, 1200 obr./min.
awaryjny zespół prądotwórczy - 1 × 300 kW
hybrydowa prądnica zawieszona / silnik elektryczny - 1 × 1450 kW (TPO/PTI - ASP mode)
śruba napędowa - 1 × 4-skrzydłowa, o średnicy 5200 mm
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 750 kW
ster strumieniowy rufowy - 1 × 550 kW
prędkość eksploatacyjna - 13,0 węzła | 14,0 węzła
zużycie paliwa (oleju napędowego) w morzu (napęd główny) - 13,9 t/dobę | 19,9 t/dobę
zespoły prądotwórcze w porcie - 1,5 - 8,0 t/dobę (rozładunek)
zespoły prądotwórcze w morzu - 1,5 - 2,0 t/dobę
pojemność zbiorników na paliwo ciężkie - 565 m³ 
pojemność zbiorników na paliwo lekkie (MDO) - 243 m³
pojemność zbiorników na paliwo gazowe (LNG) - 625 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 645 m³
pojemność zbiorników balastowych - 6793 m³
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - I + Hull + Mach, Chemical Tanker/Oil Tanker, ESP, Dual-Fuel, Unrestricted Navigation, Polar Class 7, + AUT-UMS, + SYS-NEQ-1, MON-SHAFT, Green Passport, Protected FO, Tank, CleanShip Super (BWM, GWT, NDO-7 days), Inwater Survey, SPM, VCS, Cold (H-30)

Mia Desgagnes - plan ogólny

Wodowanie Mia Desgagnes:

Mia Desgagnes - plan ogólny
1