Stocznie, Statki

W czwartek, 19 kwietnia, 2018 roku w Szczecińskim Parku Przemysłowym na pochylni Wulkan Nowy miało miejsce wodowanie częściowo wyposażonego statku rybackiego Ora et Labora o masie wodowania ok. 260 ton. Wodowania dokonano przez przeniesienie z placu montażowego przy pochylni do wody przez pochylniową suwnicę bramową.   

Zwodowana jednostka została zbudowana - jako częściowo wyposażona - przez stocznię PTS Ltd. ze Szczecina na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego i z wykorzystaniem pewnych jego usług (np. malowania w komorze malarskiej byłej Stoczni Szczecińskiej).

Szczeciński Park Przemysłowy używa nazwy Stocznia Szczecińska, ale w Krajowym Rejestrze Sądowym nie dokonano jeszcze zmiany wpisu firmy w części dotyczącej jej nazwy.

Ora et Labora ("Módl się i pracuj"), to trawler o długości 23,95 m, o stoczniowym symbolu budowy NB42 według PTS Ltd. oraz BN332 według duńskiej stoczni Vestvaerftet ApS z Hvide Sande, należąca do projektanta okrętów Ove Kristensen'a, na zamówienie której powstał w Szczecinie częściowo wyposażony statek.

Jednostka jest wyposażona do prowadzenia połowów ryb płastugowatych, skorupiaków różnymi metodami, m.in. jako trawler rufowy i wytykowy (beam trawler) oraz w systemach twinrig i quadrig

Kooperatywa armatorów Oostzee BV (firma z Urk, należąca do Jelle de Vries z synem Andries) i Nienhuis Beheer BV (z Zoutkamp (właściciele, to Hendrik Nienhuis z synem Onno) zamówiła jednostkę w stoczni duńskiej w październiku 2016 roku. W grudniu 2015 roku rodzina de Vries sprzedała swój zarejestrowany w Niemczech "eurokuter" SC 28 Lummetje. Trawler Ora et Labora przejmie po nim numer rybacki SC 28.

Nadzór nad budową w imieniu armatorów, sprawuje Herbert Westerwal z Westcoasting w IJmuiden.

PBS

Fot.: PTS Ltd, SPP (Stocznia Szczecińska)

Ora et Labora - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9826756
stoczniowe numery budowy - Vestvaerftet 332, PTS 42
tonaż pojemnościowy brutto - 170
długość całkowita - 23,95 m (według niektórych źródeł - 24,95 m oraz 23,99 m)
szerokość konstrukcyjna - 6,70 m
wysokość boczna - 3,75 m
tonaż skompensowany brutto - CGT 920
silnik napędu głównego - 1 × Mitsubishi S6B3-MPTK, 4-suwowy, nienawrotny, rzędowy, 6-cylindrowy, 135 mm × 170 mm (średnica cylindra × skok tłoka), moc MCR - 415 kW (564 KM) przy 2065 obr./min., CSR - 352kW (479 KM); (według innych źródeł - silnik Mitsubishi S6A3)
pędnik - 1 × śruba napędowa o stałym skoku, o średnicy 2,20 m, produkcji SIP Marine z Drunen, napędzana pojedynczym silnikiem napędu głównego poprzez przekładnię redukcyjną
silniki pomocnicze (zespoły prądotwórcze) - John Deere
klasyfikacja - Bureau Veritas 

Ora et Labora w trakcie wodowania
Ora et Labora w trakcie wodowania
Ora et Labora w trakcie wodowania
Ora et Labora w trakcie wodowania
Ora et Labora w trakcie wodowania
Ora et Labora w trakcie wodowania
Ora et Labora w trakcie wodowania

Ora et Labora w trakcie wodowaniaOra et Labora w trakcie wodowaniaOra et Labora w trakcie wodowaniaOra et Labora w trakcie wodowaniaOra et Labora w trakcie wodowaniaOra et Labora w trakcie wodowaniaOra et Labora w trakcie wodowania

Komentarze   

+36 Jednocześnie w Stoczni Szczecińskiej...
...trwa intensywna budowa promu dla PŻB, rozpoczęta od położenia stępki. Ta budowa odbywa się w miejscu ściśle tajnym, żeby konkurencja nie mogła podpatrzyć, co ją czeka, jak już nowy prom zostanie ujawniony :-)
23 kwiecień 2018 : 07:00 Maniek W. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 czy w Stoczni Szczecińskiej?
Chyba kontrakt na prom ma Gryfia.
23 kwiecień 2018 : 07:48 GXV Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 KTO BUDUJE?? - CYTUJĘ ZA STRONĄ WWW SPP
Położenie stępki pod pierwszy prom dla PŻB to historyczna chwila dla SPP- Stoczni Szczecińskiej, dla całego Szczecina, regionu i Polski. Rozpoczyna się bowiem nowy rozdział odbudowy przemysłu stoczniowego jak i całej gospodarki morskiej, zapowiadany i w sposób konsekwentny realizowany przez wypełnienie rządowego planu. Przemysł okrętowy ma stanowić koło zamachowe dla całej polskiej gospodarki.
23 kwiecień 2018 : 17:49 Ciekawski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 i co z tego wynika?
gdzie w tym cytacie masz informację, że buduje Stocznia Szczecińska?
25 kwiecień 2018 : 05:48 GXV Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Zmieniłeś pseudonim??
To chyba znowu troll z SPP o zmienionym pseudonimie.
26 kwiecień 2018 : 19:14 Ciekawski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 niesamowite
widać, że i na tym forum zapanowała mania prześladowcza i adwersarz nie posiadający argumentów, ucieka się do nazywania innych trollami. Bujaj się frajerze.
27 kwiecień 2018 : 05:37 GXV Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 A co na to twoja mama??
Czy rodzice nauczyli ciebie takich słów??? Tylko pozazdrościć ........ Pozdrawiam...
30 kwiecień 2018 : 17:12 Ciekawski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+37 To w końcu gdzie?
A może buduje ten prom Stocznia Wojenna b. min. Wojny z siedzibą w Radoniu ?
23 kwiecień 2018 : 10:50 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1