Stocznie, Statki

Statek rybacki dla norweskiego odbiorcy Westcon Yards AS zwodowano we wtorek, 27 marca br. w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Jednostka, która została zbudowana według projektu Zamawiającego, ma długość 75 metrów i szerokość 15,5 m.

Zwodowana jednostka to trawler pelagiczny przeznaczony do połowu ryb okrężnicą oraz włokiem (nazwa sieci i metody połowowej – PAP). Statek wyposażony jest w 11 ładowni chłodzonych systemem RSW (system wody chłodzonej).

„To pierwszy z dwóch trawlerów pelagicznych zamówionych w naszej stoczni przez Westcon Yards AS” – poinformowała PAP Aleksandra Tesmer z Remontowa Shipbuilding SA.

Podkreśliła, że wtorkowe wodowanie było pierwszym w tym roku w Remontowa Shipbuilding, a zarazem już 1010 w historii tej stoczni. Dodała, że portfel zamówień Remontowej Shipbuilding obejmuje kontrakty do końca 2021 roku.

"W portfelu zamówień znajdują się dwa niszczyciele min typu Kormoran oraz sześć holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP, dwa promy pasażersko-samochodowe zamówione przez brytyjskiego armatora Transport for London oraz dwa wielozadaniowe statki dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie" - wyjaśniła Tesmer.

Remontowa Shipbuilding SA należy do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA, która jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore.

Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie.

Robert Pietrzak

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Sławomir Lewandowski

Komentarze   

+18 wodowanie
Być może rozpoczął się (oby) proces odtwarzania dawnej Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte a obecnie Remontowa Shipbuilding. Kiedyś wodowano i oddawano do eksploatacji ok. 30 jednostek rocznie . Pozytywne jest to, że mimo wielu kłopotów stocznia funkcjonuje. Obecnie są pomysły na odbudowę polskich stoczni - chciałbym by to się udało,
niestety dobrymi chęciami to piekło jest wybrukowane przykład promu jaki miał być budowany na zgliszczach dawnej stoczni szczecińskiej tu podobno złomiarze ukradli stępkę położoną rok temu dowodzi, że nie będzie to łatwy i prosty proces,
pieniądze to nie wszystko. Przede wszystkim potrzebni są ludzie znający się na budowie statków a tych jest mało chyba najwięcej ich się ostało w holdingu gdańskiej remontówki.
28 marzec 2018 : 05:45 jagaton Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Zaraz
a ten westcon to nie przypadkiem norweska firma, która miała robić projekt promu dla PŻB? Tego, co "stępkę: położyli rok temu w Szczecinie? PŻB kupuje używane jednostki, a na temat tego promu zapadła totalna cisza, co zresztą zrozumiałe.
28 marzec 2018 : 06:54 Moryc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Zaraz
Myślę, ze trochę do tematu wniesie informacja opublikowana w necie :Nowy prom szczecinskiego biura projektowego WESTCON DESIGN.
Zyczę miłej lektury, choć notatka dotyczy 2016.
Mieczyslaw
28 marzec 2018 : 08:25 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 gratulacje i pytania
Gratulacje dla wszystkich pracowników stoczni! Jeśli dobrze zrozumiałem to jest to statek częściowo wyposażony. Kadłuby były dotąd domeną stoczni nie posiadających doświadczenia w oddawaniu w pełni wyposażonych jednostek jak NAUTA czy małe w Szczecinie (ok w Naucie-przekazali "Hydrografa" do UG czy wcześniej duże offshory do stawiania turbin wiatrowych, doku dla Mauritiusa i Monaco) ale to było kiedy spece z Crista jeszcze mieli wpływ na profil produkcji... Pytanie nr.1 Czy włodarze z warszawki mieli wcześniejsze cynki o kiepskiej kondycji NAUTY- przemawia za tym złożenie zamówień z budżetówki tylko do RBS (np:holowniki dla marynarki czy stawiacze boi dla UM), mimo że faworyzowali stocznie "marsjańskie". Wnioskować można że tylko stocznie w Remontowej mają rzeczywisty potencjał do pozytywnej realizacji państwowych zamówień -a stąd wybór Holdingu.
28 marzec 2018 : 11:26 głośnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Pytanie nr.2 i porada
Pytaniem nr.2 jest: Jak program odbudowy floty promowej w oparciu o polskie stocznie może się udać bez włączenia znaczącego wkładu Grupy Remontowej. Czas ucieka a inni armatorzy też nie stoją w miejscu. Kiedy rządzący nie przeorientują wniosków że tylko zdrowe prywatne stocznie (ale w rękach polskich akcjonariuszy) mogą rzeczywiście odbudowywać budownictwo okrętowe i flotę polską. Nie uprawiam trollowania (niektóre posunięcia rządzących w pełni popieram) ale jako specjalista nie cierpię jak jakiś urzędas próbuje nam robić wodę z mózgu -działaniami pozorowanymi... Tak było za tamtej władzy teraz oczekujemy prawdziwych działań w gospodarce morskiej!
28 marzec 2018 : 11:42 głośnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 pyt3 i ostatnie
Pytanie nr.3 do RSB Nie wiem jaka jest sytuacja z nieoddanymi kontenerowcami arktycznymi i offshorami dla norwega? Może warto porozmawiać z kimś kompetentnym w MGMiŻŚ by odkupił cześć jednostek... Np: Offshory państwo zakupiłoby do LOTOS-Petrobaltic czy innego Orlenu- bo i tak chcą pozyskiwać nowe złoża na Morzu Norweskim. Małe kontenerowce eksploatować wspólnie z Akademią Morską i obsługiwać rosnące zapotrzebowania stacji arktycznych... Wiem że nie ma komu ich zadać bo nic nie znaczę ale może redakcja PM jako organ opiniotwórczy by coś wskórała ;)
28 marzec 2018 : 11:42 głośnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: