Stocznie, Statki

Dzisiaj, tj. we wtorek 23 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding SA, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, odbyło się uroczyste położenie stępki pod budowę pierwszego z serii sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP.

- Projekt, który dzisiaj wchodzi w kolejny etap realizacji jest niezwykle istotny, ale na swój sposób zwyczajny. Zwyczajem naszej stoczni jest wykonywanie projektów według założeń i zgodnie z planem, a dowodem tego jest dzisiejsza uroczystość – mówił podczas uroczystości Piotr Dowżenko, prezes Remontowa Shipbuilding SA. - Stępka została położona o czasie, w założeniach technicznych i zgodnie z harmonogramem – dodał. 

- Położenie stępki pod budowę okrętu jest morską tradycją i bardzo ważnym momentem w procesie budowy okrętu - mówił komandor Krzysztof Stępniewski, przedstawiciel zamawiającego – Inspektoratu Uzbrojenia MON. - Jest dniem oznaczającym faktyczny początek budowy, od którego jednostka nabiera właściwych kształtów i materializuje się to wszystko, co zostało założone. Przed stocznią Remontowa Shipbuilding także w tym projekcie zostało postawione niełatwe zadanie. Holowniki, poza wypełnianiem zadań typowo związanych z zabezpieczeniem pływania innych jednostek, mają zapewnić realizację zadań wynikających z działalności sił marynarki wojennej, m.in. funkcje transportowe, neutralizację rozlewów ropopochodnych i ratowniczych w trudnych warunkach pogodowych – kontynuował.

Komandor dodał też, ostatnie lata utrwaliły pozycję i wizerunek stoczni Remontowa Shipbuilding jako podmiotu realizującego budowę jednostek na najwyższym poziomie i potrafiącego sprostać wszelkim wymaganiom.

Po wspawaniu pamiątkowego medalu w sekcję denną holownika, protokół położenia stępki podpisali: prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding SA Piotr Dowżenko, zastępca Szefa Szefostwa Techniki Morskiej Inspektoratu Uzbrojenia kmdr Krzysztof Łomnicki oraz Grzegorz Pettke, dyrektor okrętowy Polskiego Rejestru Statków.

Przypomnijmy, że umowę na dostawę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz Stoczni Remontowej Shipbuilding SA podpisali w czerwcu, natomiast uroczyste palenie blach na budowę jednostki B 860/1 odbyło się 16 listopada ubiegłego roku. Projekt koncepcyjny i techniczny jednostek należy do biura projektowego NED Project w uzgodnieniu i współpracy z biurem projektowym Remontowa Marine Design & Consulting sp. z o.o. (RMDC) należącym do grupy kapitałowej Remontowa Holding. Cała dokumentacja wykonawcza i nadzór konstrukcyjny należy już do RMDC. 

Kontrakt jest wynikiem rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. „Holownik””. Specjalistyczny nadzór techniczny w zakresie klasyfikacyjnym, nad budową oraz próbami jednostek obejmie Polski Rejestr Statków. 

Jednostki te posiadają systemy specyficzne dla okrętów marynarki wojennej, umożliwiające np. zabezpieczenie przed skażeniem. Holowniki będą wyróżniały się także wysoką manewrowością i kompaktową budową. Zostaną wykorzystane m.in. do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, a także neutralizacji zanieczyszczeń. Klasa lodowa jednostek pozwoli również na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Na ich pokładzie otwartym możliwy będzie transport ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

Pierwszy z sześciu holowników ma być przekazany w 2019 roku, a kolejne do 2020 roku. Następna jednostka ma trafić do 3. Flotylli Okrętów, a kolejne do 2020 roku w kilkumiesięcznych sekwencjach na zmianę do obydwu flotylli.

AL, rel (Remontowa Shipbuilding SA)

Fot.: Sławomir Lewandowski

-10 Kormoran
To kolejny plus dodatni w rozbudowie floty jednostek wojennych,
Niestety nie mozemy zapomniec o PLUSIE UJEMNYM - to w dalszym ciagu zakonczenie budowy KORMORANA.
23 styczeń 2018 : 18:05 Jowram Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 chyba ci się pomyliło...
chyba ci się pomyliło ze Ślązakiem z innej stoczni...
23 styczeń 2018 : 19:46 arsen Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 Nie ten okręt
ORP Kormoran podniósł banderę w listopadzie i już jest w służbie MW. Pewnie chodzi Ci o Ślązaka z SMW w Gdyni. Ostatnio zapowiadali, że w 2018 miał wejść do służby, ale okazało się, że to kolejna ściema,
23 styczeń 2018 : 22:48 Albatros Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 Ślązak
Ale ten stoi w innej stoczni, w Gdyni.
23 styczeń 2018 : 22:33 sony Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Czy
Ślązak=Gawron
24 styczeń 2018 : 18:01 Trele Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 stępka? jakaś dziwna
Jakaś dziwnie skomplikowana ta stępka, w Szczecinie mają łatwiejszą, od września szukają innej porzuconej sekcji, żeby dospawać i wreszcie zwodować, bo harmonogram jest bardzo napięty, a w kolejce 7 promów, okręty podwodne, drony, stacje polarne, samochody elektryczne...
24 styczeń 2018 : 20:50 Mirek ze żwirowni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Pełen podziw
Brawo Bartek , brawo !
24 styczeń 2018 : 21:32 Czerwona roza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter