Stocznie, Statki

Wczoraj, tj. w środę, 16 sierpnia, późnym popołudniem wyholowano, po wodowaniu i wydokowaniu, które miało miejsce kilka dni wcześniej, częściowo wyposażony trawler Kirkella (o stoczniowym symbolu budowy Kleven NB 396 lub Myklebust 396), o długości całkowitej 80,00 m, szerokości konstrukcyjnej 16,00 m i tonażu pojemnościowym brutto ok. 4110 jednostek. 

Tym samym stocznia Crist zakończyła realizację kontraktów na budowę czterech częściowo wyposażonych statków projektu Rolls-Royce NVC 374 WP.

Wcześniej przekazane jednostki tego samego projektu, to Emeraude (w maju br.) oraz Cuxhaven i Berlin w listopadzie ubiegłego i w lutym tego roku.

Operatorem i armatorem zarządzających pierwszych dwóch jednostek (Cuxhaven i Berlin) jest DFFU (Deutsche Fischfang-Union, Niemcy), a właścicielem - grupa Samherji hf z Islandii.
Trawler Emeraude  (Kleven NB 395 lub Myklebust 395) przeznaczony jest dla armatora Euronor (Compagnie Des Peches Saint-Malo S.A. & SAS Comptoir Des Peches D’Europe Du Nord) z Francji.
Według niektórych źródeł jest to spółka należąca do Samherji i P&P. Informacje z innych źródeł sugerują, że Euronor może być spółką zależną od Samherji poprzez jej firmę w Wielkiej Brytanii - UK Fisheries.

Natomiast czwarty z serii, przekazany właśnie statek, według niektórych źródeł miał trafić do armatora Pescuera Ancora SL z Hiszpanii, także zależnego od islandzkiej grupy, prawdopodobnie przez spółkę Samherji i P&P (Parlevliet & Van der Plas z Holandii).
Wygląda jednak na to, że odbiorcą tego statku, po wykończeniu i doposażeniu w stoczni Myklebust, stanie się ostatecznie brytyjskie przedsiębiorstwo UK Fisheries, należące do grupy Samherji.
Portem macierzystym trawlera ma być Hull.

Trawler Kirkella, na holu holownika Frigga - o ile nie zaistnieją niesprzyjające okoliczności (np. złe warunki pogodowe) - ma dotrzeć do stoczni Myklebust Verft AS (grupa Kleven), w Gursken, w Norwegii 21 sierpnia.

Trawlery projektu Rolls-Royce NVC 374 WP mogą prowadzić połowy zarówno za pomocą włoków dennych, jak i pelagicznych. Na statkach tych zaplanowano po 23 kabiny dla maks. 35 osób załogi. Na każdym ze statków z tej serii znajdzie się linia technologiczna do obróbki mechanicznej ryb (oprawiania / patroszenia, filetowania, usuwania łusek, odskórzania, etc.).
Projektanci podkreślają, że statki typu NVC 374 WP charakteryzuje znacząca poprawa warunków pracy i bytowych dla załogi i przyjazność dla środowiska.

Techniczna charakterystyka podstawowa statków projektu NVC 374 WP, na przykładzie otwierającego serię Cuxhaven oraz materiał video przedstawiający wyholowanie trawlera Cuxhaven z Gdyni dostępne są w materiale:  Częściowo wyposażony trawler ze stoczni Crist dla grupy Kleven

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Kirkella wyholowywana z Gdyni do stoczni w Norwegii
Kirkella wyholowywana z Gdyni do stoczni w Norwegii
Kirkella wyholowywana z Gdyni do stoczni w Norwegii Kirkella wyholowywana z Gdyni do stoczni w NorwegiiKirkella wyholowywana z Gdyni do stoczni w Norwegii
+1 inż
Witam
A co z naszym rybołówstwem
Czy mamy pozostać na pozorach odbudowy, a faktycznie małego Rybołówstwa przybrzeżnego z lat 20 tych, czy może jednak ze sponsoringiem p
Przedsiębiorstw i Państwa zacząć ponownie większe rybołówstwo dalekomorskie, gdzie jeszcze mamy niedobitków i fachowców do budowy i resztki dawnych załóg Dalmorowskich, Odry lub Gryfa.
KAROL GUĆ
19 sierpień 2017 : 08:01 Karol Guć Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1