Stocznie, Statki

W lutym bieżącego roku holenderski armator Baggerbedrijf De Boer B.V. (Dutch Dredging B.V.) zamówił w stoczni Damen Shipyards Hardinxveld dwa specjalnie zaprojektowane dla niego holowniki nietypowego przeznaczenia z myślą o eksploatacji w jego spółce zależnej - De Boer Remorquage SARL. Budowę obu, częściowo wyposażonych, holowników powierzono działającej w Gdańsku stoczni Safe Co. Ltd. Sp. z o.o.

Pierwszy z nich, który nosić będzie imię Papillon - holownik typu ASD 2310 SD (stoczniowy symbol budowy ASD YN 571765, nr IMO 9828455) został w ostatnich dniach dostarczony do odbiorcy w Holandii. Częściowo wyposażona jednostka była holowana z Polski przez holownik Ikar, armatora J. Stępniewski & Co. Ltd. z Gdyni. Ikar z Papillonem na holu wyruszył z Zatoki Gdańskiej dziewiątego sierpnia, a dotarł do Dordrecht (siedziby stoczni Damen) 14 sierpnia.

Holenderski armator zdobył 10-letni kontrakt Grand Port Maritime de Guyane na zatrudnienie pary holowników w portach Cayenne i Kourou w Gujanie Francuskiej. Ich zasadniczą funkcją będzie asystowanie statkom przy ich manewrach w portach i udzielanie pomocy w sytuacjach zagrożenia, łącznie z gaszeniem pożarów.

Ważną drugą rolą obu holowników ma być pomoc przy pracach pogłębiarskich związanych z utrzymaniem kanałów i basenów potowych w obu wspomnianych portach.

Większy z dwóch holowników - typu WID 2915 - będzie skonfigurowany do wykonywania wielu róznych zadań, w tym - prac pogłębiarskich metodą ciśnieniową wodno-powietrzną (air and water injection dredging - AIRSET).

Mniejszy holownik, projektu ASD 2310 SD (shallow draught - na płytkie wody), będzie przystosowany do używania wyposażenia potrzebnego przy wyrównywaniu dna i będzie mógł przeprowadzać badania hydrograficzne (zwłaszcza sondowanie).

Wspólnikiem Dutch Dredging w projekcie jest przedsiębiorstwo holownicze Iskes Towage & Salvage z Ijmuiden, które będzie współwłaścicielem francuskiej spółki zależnej Dutch Dredging - De Boer Remorquage SARL, będącej z kolei bezpośrednim zamawiającym dwa holowniki. Iskes będzie też operatorem holowników i armatorem zarządzającym, który poprowadzi wśród mieszkańców Gujany rekrutację i szkolenie załóg holowników.

Iskes jest już operatorem holowników Damena, w tym trzech typu ASD 2810 i jednego ASD 3212.

Jako że holowniki będą jedynymi jednostkami pomocniczymi i roboczymi w każdym ze wspomnianych portów, będą przystosowane także do takich prac, jak przewozy wyposażenia i ładunków w ilościach do jednego standardowego kontenera.

Budowane są zgodnie z francuskimi przepisami pozaklasyfikacyjnymi oraz pod nadzorem francuskiego towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas.

Mniejszy holownik - ASD 2310 SD - ma być przekazany, po wykończeniu i doposażeniu w stoczni holenderskiej - w listopadzie bieżącego roku. Większy - WID 2915 - w kwietniu roku 2018.

Gujana Francuska jest departamentem Francji i współcześnie znana jest chyba najbardziej jako lokalizacja centrum lotów kosmicznych (miejsce startów rakiet Ariane) - Guyana Space Centre, używanego przez European Space Agency.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, wizualizacje: Damen Shipyards 

Papillon (ASD YN 571765) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO   9828455
typ (projekt) holownika    ASD 2310 SD (tylnopędnikowy)
stoczniowy symbol budowy ASD YN 571765
stocznia - główny kontraktujący   B.V. Scheepswerf Damen Hardinxveld, Hardinxveld-Giessendam, Holandia
stocznia dostarczająca częściowo-wyposażony holwonik   Safe Co Ltd Sp. z o.o.
długość całkowita   22,73 m
długość między pionami   20,38 m      
szerokość konstrukcyjna   10,42 m
zanurzenie   3,30 m
wysokość boczna   4,50 m
tonaż pojemnościowy brutto    217
skompensowana pojemność brutto   1292
łączna moc napędu głównego   MCR: 2080 kW (2828 KM), CSR: 1768 kW (2404 KM)
klasyfikacja   Bureau Veritas

Większy z ''holowników-pogłębiarek'' - wizualizacja
''Holowniki-pogłębiarki'' od Safe i Damena dla Gujany - wizualizacja
Papillon na redzie Gdyni, przed holowaniem do Holandii

Większy z ''holowników-pogłębiarek'' - wizualizacja ''Holowniki-pogłębiarki'' od Safe i Damena dla Gujany - wizualizacja Papillon na redzie Gdyni, przed holowaniem do Holandii''Holowniki-pogłębiarki'' od Safe i Damena dla Gujany - wizualizacja Papillon na redzie Gdyni, przed holowaniem do HolandiiPapillon na redzie Gdyni, przed holowaniem do Holandii
+1 holowniki
Nie wiem czemu autor artykułu tak emocjonuje się zwykłym holownikiem. Jest to najnormalniejszy statek techniczny i nic więcej.
19 sierpień 2017 : 05:46 tugin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 oj tam...
holownik pełniący funkcję pogłębiarki nie jest niczym typowym
- jest rzadkością...

kolega lubi narzekać dla narzekania....

i nie potrafi odróżnić emocji od informowania o ciekawym statku.
19 sierpień 2017 : 20:09 jareczek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 oj,oj tam
Niestety nie jest to prawda ten holownik nie będzie pełnił roli pogłębiarki , ma tylko towarzyszyć podczas wykonywania
prac związanych z pogłębianiem akwenów. A to co innego, to tak jak wypisuje się, że Nauta woduje trawlery czy inne statki rybackie a są to tylko kadłuby - fakt zaczęto budowę jednego statku rybackiego dla Szkotów ale to prawdopodobnie będzie porażka tak jak porażką jest budowany OCEANOGRAF , statek dla Uniwersytetu Gdańskiego.
21 sierpień 2017 : 06:03 korimati Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 pudło
tekst jest o dwóch holownikach, których kadłuby buduje Safe
i jest wyjaśniona rola obu
i nigdzie nie jest napisane, że ten właśnie przekazany, to ten, który będzie używany jako wyposażony do prowadzenia prac pogłębiarskich metodą ciśnieniową.

czepianie się dla czepiania.
22 sierpień 2017 : 05:44 raduś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1