Stocznie, Statki

W stoczni Brodosplit w Chorwacji 10 grudnia położono stępkę pod budowany tam największy żaglowy statek pasażerski na świecie. 

Jest to inwestycja Star Clippers Ltd, znanego armatora luksusowych pasażerskich statków żaglowych, eksploatującego z sukcesem Royal Clipper zbudowanego na przejętym ze Stoczni Gdańskiej kadłubie Gwarka, który miał być statkiem wycieczkowym dla polskich górników. Zaprojektowany przez Zygmunta Chorenia Royal Clipper jest największym na świecie klasycznym żaglowcem rejowym, odnotowanym w Księdze Rekordów Guinnessa. Jego kadłub (ex - Gwarek) zmontowała Stocznia Gdańska, przebudowała stocznia Cenal w Gdańsku i wyposażyła w roku 2000 stocznia Merwede w Rotterdamie. Żaglowiec odbywa rejsy wycieczkowe po morzach Karaibskim i Śródziemnym.

Wspomniane wyżej położenie stępki w chorwackiej stoczni ma jednak związek z budową także zaprojektowanego przez Chorenia jeszcze większego żaglowca, który zgodnie z życzeniem armatora (Mikael Krafft), ma być repliką legendarnego statku France II, zatopionego przez lotnictwo amerykańskie w 1944 roku. Pięciomasztowy gigant, który będzie miał 146 metrów długości i pomieści ponad 300 pasażerów, będzie się różnił od oryginału elementami wpływającymi na bezpieczeństwo rejsu i komfort pasażerów. Statek ma być zwodowany w połowie przyszłego roku

Przypomnijmy, że w Biurze Choren Design & Consulting powstały także projekty budowanych ostatnio w Polsce dwóch innych żaglowców - płynącego już przez Pacyfik do portu macierzystego w Wietnamie Le Quy Don (stocznia Marine Projects) oraz niedawno zwodowanego w stoczni Remontowa Shipbuilding SA żaglowca szkoleniowego dla Algierii, który będzie nosił nazwę El-Mellah (po arabsku - "Żeglarz").

Wymiary główne statku
Długość całkowita: 162,22 m
Szerokość: 18,50 m
Wysokość boczna: 12,40 m
Zanurzenie: 6 m
Powierzchnia żagli: 6400 m2
Liczba pasażerów: 340
Liczba załogi: 149

Zdjęcie z wczorajszego wydarzenia przesłał nam pan Per Laebom z biura armatorskiego Clippers Ltd.

Bohdan Sienkiewicz, land

 

-2 Myślałem ,że u nas
ale szybko sobie przypomniałem w jakim stanie nie do rozwoju po likwidacjach stoczni w Polsce znajduje się branża ,która nie była by w stanie na tą chwile podjąc się tej budowy
11 grudzień 2015 : 10:42 taka prawda | Zgłoś
+2 ehhh....
Cytuję taka prawda:
ale szybko sobie przypomniałem w jakim stanie nie do rozwoju po likwidacjach stoczni w Polsce znajduje się branża ,która nie była by w stanie na tą chwile podjąc się tej budowy


nie znasz się
11 grudzień 2015 : 12:58 ... | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter