Stocznie, Statki

W Południowej Korei, w stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, 8 stycznia br. ochrzczono największy obecnie kontenerowiec na świecie – MSC Oscar. Jest to jednostka rekordowa pod względem pojemności. Na swój pokład może zabrać 19 224 TEU, detronizując w ten sposób kontenerowiec CSCL Globe o pojemności 19 100 TEU, który „królował” zaledwie przez dwa miesiące.

Czytaj także: ''Umarł król, niech żyje król'' - wyścig rekordowych kontenerowców

Warto zauważyć, co także jest widoczne na zamieszczonym poniżej filmie, że MSC Oscar został zbudowany w tej samej stoczni, w której powstają dla Maersk Line kontenerowce Triple - E. To one od wakacji 2013 roku (pierwszy z nich nosi nazwę Maersk Mc-Kinney Moller), z pojemnością 18 270 TEU „brylowały” w prasie branżowej jako największe na świecie kontenerowce, wyznaczając najnowszy trend w ich budowie. Poprzednim przełomem w branży była budowa w 2006 roku pierwszego kontenerowca klasy E o nazwie Emma Maersk o pojemności 15550 TEU, który przez lata był największym kontenerowcem na świecie. Zbudowano go w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard, która należała do Maerska i została ostatecznie zamknięta w 2012 roku.

MSC Oscar - charakterystyka podstawowa
- nr IMO 9703291
- armator (właściciel) Bank of Communications, Chiny
- operator MSC
- stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering
- wartość kontraktowa 140 500 000 USD
- wprowadzenie do eksploatacji styczeń 2015 r.
- długość całkowita 395,40 m
- długość między pionami 379,40 m
- szerokość 59,00 m
- wysokość boczna 30,30 m
- zanurzenie maks. 16,00 m
- nośność 197 362 t (według niektórych źródeł 196 000 t)
- tonaż pojemnościowy brutto 193 000
- ładowność nominalna (liczba slotów kontenerowych)* 19 224 TEU
- ładowność kontenerów chłodzonych (FEU) / liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych 1800
- klasyfikacja DNV GL

* liczba ta nie mówi o zdolności przewozowej w pełni załadowanych kontenerów