Żegluga

Niedługo przed świętami Bożego Narodzenia, 19 grudnia br., w południowo-koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries, oficjalnie przekazano armatorowi i ochrzczono drugi z serii największych obecnie w świecie statków do przewozu kontenerów - CSCL Pacific Ocean. Jednak przedstawiciele tej serii bardzo krótko będą się cieszyć tytułem największych pojemnikowców świata.

CSCL Pacific Ocean to druga z serii pięciu zamówionych jednostek tego typu, o ładowności 19 100 TEU - każda. Wkrótce po przekazaniu przez stocznię statek ten dołączył do pierwszego z serii - CSCL Globe, wprowadzonego do eksploatacji w listopadzie, w serwisie łączącym Europę z Azją.

Statki China Shipping Container Line (CSCL), zamówione w maju 2013 roku (przy cenie kontraktowej 700 mln USD za pięć jednostek), z ładownoścą nominalną 19 100 TEU, pobiły rekord ustanowiony przez statki Maersk Line typu Triple-E, zawijające regularnie do Gdańska, charakteryzujące się pojemnością 18 270 TEU każdy. Maersk Mc-Kinney Moller - pierwszy z kontenerowców projektu Triple-E, za sprawą których mogliśmy mieć satysfakcję, że do Gdańska zawijają największe kontenerowce świata, przekazany został przez stocznię w czerwcu 2013 roku, pojawił się w polskim porcie dwa miesiące później . Dotychczas zbudowano 13 z 20 zamówionych statków serii Triple-E.

CSCL Pacific Ocean (podobnie, jak CSCL Globe) ma 400,00 m długości całkowitej, 58,60 m szerokości (nieznacznie mniej od szerokich na 59 m Triple-E) i wysokość boczną 30,50 m. Posiada silnik napędu głównego, z elektronicznie sterowanym wtryskiem, o mocy teoretycznej 69 720 kW (77 200 KM) przy 84 obr./min., jednak w eksploatacji specjalnie zaniżonej (np. przez obniżenie doładowania) do 56 800 kW. Dzięki temu silnik jest bardziej ekonomiczny (zużywa mniej paliwa), niż wykorzystywany przy pełnej mocy ciągłej silnik o mocy nominalnej rzędu 57 000 kW. Ten 12-cylindrowy silnik, typu MAN B&W 12S90ME-C Mark 9.2, wysoki na 17,20 m, uznawany jest za największy, pod względem gabarytów, silnik spalinowy świata. 

Czytaj także: Triple-E zostaną zdetronizowane już w listopadzie

Czytaj także: Ochrzczono największy na świecie kontenerowiec

Jednak statki CSCL nie pozostaną rekordzistami na długo. Tytuł największych kontenerowców świata odebrał im zwodowany już MSC Oscar.  Pobije on rekord statków chińskiego operatora o niewielki margines zaledwie 124 TEU ładowności nominalnej. MSC Oscar, z miejscem na 19 224 TEU, zbudowany przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i klasyfikowany przez DNV GL przekazany zostanie armatorowi (a ściślej mówiąc - operatorowi) Mediterranean Shipping Company (MSC) w styczniu 2015 roku i wtedy oficjalnie odbierze rekord statkom CSCL.

Oscar, nieco krótszy od gigantów chińskiego armatora i od statków serii Triple-E, ma 395,40 m długości całkowitej, ale za to szerokość jak w Triple-E - 59 metrów oraz zanurzenie 16 m. MSC Oscar charakteryzuje się nośnością 197 362 ton.
Jego ładowność miała pierwotnie (w chwili zamówienia) wynosić 18 400 TEU. Przypadki zwiększenia ostatecznej ładowności kontenerowców, w stosunku do pierwotnie deklarowanej w chwili rozpoczęcia budowy lub złożenia zamówienia, nie są nadzwyczaj rzadkie.

MSC Oscar ma być oficjalnie przekazany przez stocznię w pierwszym tygodniu roku 2015, a w późniejszej części stycznia dołączy do serwisu "Albatross". Mimo, że operowany przez szwajcarsko-włoską firmę MSC (Mediterranean Shipping Company), nowy rekordzista świata wśród kontenerowców również należy do Chin. Jego właścicielem jest chiński Bank of Communications, czarterujący statek długoterminowo do MSC. Bliźniacza jednostka, MSC Oliver, ma być przekazana operatorowi w kwietniu 2015 r.
MSC Oscar otrzymał imię syna obecnego szefa MSC - Diego Aponte, który przejął kierowanie firmą od ojca, Gianluigi, w listopadzie 2014 r.

Od 19 224 (ładowność statku MSC Oscar) już bardzo niedaleko do okrągłej liczby 20 000 TEU i branża spodziewa się wkrótce pojawienia na rynku pojemnikowca o takiej ładowności. Podobno bardzo blisko zamówienia 20-tysięcznika (poprzez umowę leasingową) jest japoński armator MOL (Mitsui OSK Lines). Takich statków eksploatowanych w barwach MOL miałoby być, początkowo przynajmniej, sześć i miałyby być one zatrudnione w serwisie Azja-Europa aliansu G6. Również OOCL, kolejny uczestnik konsorcjum G6, miałby zamówić również sześć podobnej wielkości statków. Również Evergreen przyznał, że rozważa zamówienie ULCV (ultra-large container vessels), a to może oznaczać jednostki o ładowności 20 000 TEU.

W ostatnich kilkunastu latach dokonano ogromnego postępu w wielkości pojemnikowców. Upłynęło zaledwie 19 lat, od pojawienia się pierwszego sześciotysięcznika - Regina Maersko ładowności 6000 TEU, długości 318 m, szerokości 43 m zbudowana została dla Maersk Line z AP Moller-Maersk przez należącą do tej grupy, niedziałającą już stocznię Odense Staal Skibsvaerft. Rekord "Reginy" został dość szybko pobity przez statek Emma Maersk, którego prawdziwą ładowność ujawniono oficjalnie dopiero po pewnym czasie od wprowadzenia statku do eksploatacji - było to 15 550 TEU. Statek ten, a także jego jednostki siostrzane, o długości po 397 m i szerokości 56 m, zostały zbudowane również w Danii. Kolejni rekordziści - począwszy od statków z serii Triple-E Maersk'a - powstają już na Dalekim Wschodzie: seria Triple-E, podobnie, jak MSC Oscar, w stoczni DSME.

Od zamówienia serii Triple-E (w lutym 2011 r.), Maersk nie ma żadnych innych statków w nowych zamówieniach. Tymczasem MSC było w tym okresie bardzo aktywne inwestycyjnie. Realizowany właśnie duży portfel złożonych przez MSC zamówień na nowe statki może nawet przesunąć drugiego obecnie operatora kontenerowców na czoło rankingu.

Jednak można się spodziwać, że Maersk nie da się wyprzedzić. To okaże się po złożeniu przez duńskiego armatora nowych zamówień spodziewanych w pierwszych miesiącach 2015 roku. Może chodzić o cztery jednostki wielkości podobnej do Triple-E, które pozwolą utrzymywać Maersk Line dwie rotacje Europa-Azja z 12 statkami w każdej.

Z drugiej strony, spodziewane są także kolejne zamówienia na konto operatora MSC, w tym statków o ładowności 20 000 TEU (sześć jednostek o ładowności po ok. 19 000 TEU, które mają być zamówione przez MSC i trzy jednostki po 20 000 TEU, które ma zamówić, pod czarter bare-boat do MSC, Scorpio Group należąca do Emanuele Lauro, do tego przedsięwzięcia inwestycyjnego dołączył także izraelski magnat żeglugowy Idan Ofer przez swoją firmę Quantum Pacific Group).

Przeciętna ładowność nowo-zbudowanych kontenerowców przekazanych do eksploatacji w roku 2014 przekracza po raz pierwszy 7000 TEU osiągając poziom 7211 TEU. Oznacza to wzrost przeciętnej wielkości przekazanych w roku o 11,2 % od poziomu 6486 TEU w 2013. Z kolei przeciętna ładowność pojemnikowców spodziewanych do przekazania przez stocznie w roku 2015 wynosić ma 7846 TEU.  Do końca przyszłego roku średnia wielkość kontenerowców przekazanych w okresie ostatnich pięciu lat zwiększy się o prawie 50 % od średniej z roku 2010, która wynosiła 5233 TEU.

Wielu analityków rynku przewiduje, że trend wzrostu wielkości kontenerowców będzie kontynuowany, ale zatrzyma się w najbliższych latach na poziomie ok. 24 000 TEU.

W mijającym roku 2014 przekazano do eksploatacji statki o łącznej ładowności 1,4 mln TEU, natomiast w roku 2015 spodziewany jest napływ na rynek aż 1,9 mln TEU slotów kontenerowych w nowych statkach, przy czym liczba statków oddanych przez stocznie w ciągu roku nie przekroczy poziomu 263 jednostek z 2010 roku.

SeaMedia, rel

MSC Oscar - charakterystyka podstawowa
nr IMO   9703291
armator (właściciel)   Bank of Communications, Chiny
operator   MSC
stocznia   Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering
wartość kontraktowa   140 500 000 USD
wprowadzenie do eksploatacji   styczeń 2015 r.
długość całkowita   395,40 m
długość między pionami   379,40 m
szerokość   59,00 m
wysokość boczna   30,30 m
zanurzenie maks.   16,00 m
nośność   197 362 t (według niektórych źródeł 196 000 t)
tonaż pojemnościowy brutto   193 000
ładowność nominalna (liczba slotów kontenerowych)*   19 224 TEU
ładowność kontenerów chłodzonych (FEU) / liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych   1800
klasyfikacja   DNV GL
_______________
* liczba ta nie mówi o zdolności przewozowej w pełni załadowanych kontenerów

 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter