Stocznie, Statki

Gdańska Stocznia Remontowa S.A., dzięki posiadaniu wymaganych certyfikatów i licencji może prowadzić prace nie tylko na statkach i pływających jednostkach cywilnych, ale także na okrętach wojennych.  

W ubiegłym roku wyremontowała m.in. trałowiec bazowy ORP Mamry (dł. 38,5 m) Polskiej Marynarki Wojennej, obecnie w stoczni trwa także remont korwety ORP Kaszub (dł. 82,3 m).

22 sierpnia br. w godzinach południowych do stoczni wpłynął po raz pierwszy w jej historii polski okręt podwodny ORP Sokół. Pojawienie się w basenie okrętu podwodnego wzbudziło wśród stoczniowców spore zainteresowanie. Telefony komórkowe z aparatem fotograficznym poszły w ruch. Kto mógł uwiecznił to niecodzienne wydarzenie.

Wynurzony podwodny okręt wpłynął do basenu Ostrawica, asekurowany przez holownik Panda oraz jednostkę marynarki wojennej, holownik portowo-redowy H-8 (dł. 27,8 m). ORP Sokół wpłynął do doku nr 2 na remont awaryjny, jednak stocznia nie ujawnia jego zakresu.

Remontowany w Gdańsku okręt podwodny ORP Sokół jest trzecią jednostką w polskiej marynarce wojennej noszącą to imię. Przed rozpoczęciem II wojny światowej tak samo nazywał się w polskiej marynarce wojennej jedynie holownik, który jednak jako statek pomocniczy nie otrzymał przed nazwą skrótu ORP (Okręt Rzeczypospolitej Polskiej). Po 1945 roku tradycję nazwy podtrzymały dwa kolejne okręty podwodne:

  • ORP Sokół (dł. 76 m, szer. 6,7 m) – okręt projektu 613 (Whiskey), zbudowany w Związku Radzieckim w 1955 roku, który służył w polskiej marynarce w latach 1964–1987,
  • ORP Sokół (dł. 47,4 m, szer. 4,6 m) – okręt typu 207 (Kobben), zbudowany w Republice Federalnej Niemiec dla marynarki norweskiej w 1967 roku, pod polską banderą od 2002 roku i wciąż pozostający w służbie, w ramach dywizjonu Okrętów Podwodnych 3 Flotylli Okrętów.

Zadokowany w Remontowej S.A. ORP Sokół o numerze taktycznym 294 (ex. HNoMS Stord) (S-308) został zwodowany 2 września 1966 roku w zachodnioniemieckiej stoczni Nordseewerke, jako czternasty okręt typu 207. Zbudowany jest ze stali magnetycznej, co ma na celu zwiększenie dopuszczalnej głębokości zanurzenia. Nie będziemy się tu rozpisywać o danych taktyczno – technicznych okrętu, choć one są dostępne w internecie. Każdy może zajrzeć i nawet dowiedzieć się o uzbrojeniu okrętu, choć jeszcze kilka lat temu było to objęte tajemnicą. Ale o podstawowych danych jednostki warto wiedzieć: długość - 47,2 metra,  szerokość - 4,9 metra, prędkość nawodna: 12 węzłów, prędkość podwodna: 18 węzłów, zanurzenie maksymalne: 200 metrów.Okręt jest przystosowany do działania we wszystkich rejonach świata.

Polska Marynarka Wojenna dysponuje czterema okrętami podwodnymi typu Kobben: ORP Sokół (podniesienie bandery: 4 czerwca 2002 r.), ORP Sęp (16 sierpnia 2002 r.), ORP Bielik  (8 września 2003 r.), ORP Kondor  (20 października 2004 r).

Tekst i zdjęcia: Jerzy Uklejewski

+22 SOKÓŁ w gdanskiej remontówce
jest jak przewidywałem - GSR nie śpi tylko działa w odróżnieniu od jakichś MARS-ów i ARP , które to organizacje rządowe śnią o utworzeniu kolosów stoczniowych , uważając się , że są jedynymi zbawcami przemysłu okrętowęgo w Polsce . podejmuje sie próby tworzenia za państwowe pieniądze jakichś holdingów z udziałem państwowych firm : CRIST, Nauta, Gryfia, MSR.Wydaje się miliardy złotych ( pieniądze podatników) na to by kolesie mieli kasę a co do pracy to nie muszą pracować bo i po co skoro forsa płynie strumieniem bez ograniczeń. Ciekawe co zrobi teraz Nauta po stracie kontraktów na okrety Marynarki Wojennej. Gdy był w Naucie mr Green było inaczej, było normalnie a dzisiaj tylko opowiadania - patrz np. ostatnie wydania Dziennika Bałtyckiego - układ trzyma się , mam nadzieję , że niedługo przyjdzie czas rozliczeń panów z ARP i MARS.A przecież może być normalnie wystarczy popatrzeć co robi pan Sojka ze swoim zespołem.
29 sierpień 2013 : 04:02 Guest | Zgłoś
+14 Szkoda, że polski armator
buduje statki w chińskich stoczniach. Dobrze, że chociaż polska marynarka wojenna kieruje okręty na remonty do polskich stoczni.
29 sierpień 2013 : 08:58 Guest | Zgłoś
+3 marynarka wojenna to złomowisko
Jednak Polska to złomowisko nie tylko w samochodach ale i w okrętach wojennych. Ruski " Sokół " miał 31 lat i poszedł na złom a ten ma 47 lat i inwestują. Zamiast dać naszym stoczniom aby wybudowały jakiś nowy i bardzo dobry okręt. Mamy dobrych specjalistów i pracowników od budowy ale tu trzeba kupić stare złomy. Nie długo przyjadą do nas stare leopardy z NIEMIEC i to za symboliczne 1 euro bo lepiej tak niz złomować bo za drogo.
29 sierpień 2013 : 17:26 Guest | Zgłoś
+10 jasne
już budują, nowy i bardzo dobry. narazie kosztował jedyne 500 mln pln ale widać już kadłub.
jeszcze 2-3mld i bedzie gotów. stać nas, a na pewno Ciebie.
30 sierpień 2013 : 09:24 Guest | Zgłoś
+8 Panie Uklejewski junior
Histori by si e pouczyć i Ojcu wstydu nie przynosić !!!!!
A o SOKOLE bliżniaczym DZIKA toś Pan zapomniał (II WŚ) - straszliwe bliźniaki - Jolly Roger etc ??????? Oj wstyd , wstyd , !!!
30 sierpień 2013 : 10:33 Guest | Zgłoś
0 odpowiedź
Uważny z Pana czytelnik i to się ceni. Dzięki za tę uwagę. Oczywiście znam historię Sokoła tego z czasów II woj. sw. (z "Dzikiem" to były tzw. straszne bliźniaki) . Pod polską banderą pływał tylko 5 lat, w 1946 roku okręt Sokół (N.97) został zwrócony Brytyjczykom. A moim artykule wymieniłem tylko dwa okręty podwodne, które podtrzymywały tradycję Sokoła tego z czasów II woj. św.("Sokół"(dł. 76 m, 1964-87 r. i "Sokół" (dł. 47,4 m, od 2002 r).Pozdrawiam
31 sierpień 2013 : 21:08 Guest | Zgłoś
+7 nowe z kartonu
Najpierw musieli by odbudować przemysł około-stoczniowy czyli elektronika mechanika urządzenia , dlatego że zbudować goły kadłub nawet okrętu podwodnego to pestka ,najdroższe jest wyposażenie i broń .
Dlatego tylko parę krajów ma możliwości i technologię do budowy tego typu jednostek, i każą sobie płacić krocie .
30 sierpień 2013 : 10:35 Guest | Zgłoś
+8 navship
Nie rozumiem tego, że jest stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni i nie są tam remontowane nasze okręy wojenne. Jak to jest możliwe?
30 sierpień 2013 : 11:16 Guest | Zgłoś
+11 SMW
on podobno dopiero co wyszedł ze SMW i Remontówka poprawia po nich błędy
30 sierpień 2013 : 13:05 Guest | Zgłoś
+6 stoczniowiec
Cytuję v:
on podobno dopiero co wyszedł ze SMW i Remontówka poprawia po nich błędy

to nie tak poprostu miał awarie balastów i musiał to naprawić w miare szybko a nauta to sknociła malowanie kadłuba i będą to poprawiać w ramach gwarancji.
31 sierpień 2013 : 15:57 Guest | Zgłoś
0 mar
Cytuję v:
on podobno dopiero co wyszedł ze SMW i Remontówka poprawia po nich błędy

nie wiesz nie wypowiadaj sie
03 wrzesień 2013 : 19:32 Guest | Zgłoś
+1 ole
bo sa partacze i drodzy
03 wrzesień 2013 : 19:34 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter