Gdańska Stocznia Remontowa S.A., dzięki posiadaniu wymaganych certyfikatów i licencji może prowadzić prace nie tylko na statkach i pływających jednostkach cywilnych, ale także na okrętach wojennych.
W ubiegłym roku wyremontowała m.in. trałowiec bazowy ORP Mamry (dł. 38,5 m) Polskiej Marynarki Wojennej, obecnie w stoczni trwa także remont korwety ORP Kaszub (dł. 82,3 m).
22 sierpnia br. w godzinach południowych do stoczni wpłynął po raz pierwszy w jej historii polski okręt podwodny ORP Sokół. Pojawienie się w basenie okrętu podwodnego wzbudziło wśród stoczniowców spore zainteresowanie. Telefony komórkowe z aparatem fotograficznym poszły w ruch. Kto mógł uwiecznił to niecodzienne wydarzenie.
Wynurzony podwodny okręt wpłynął do basenu Ostrawica, asekurowany przez holownik Panda oraz jednostkę marynarki wojennej, holownik portowo-redowy H-8 (dł. 27,8 m). ORP Sokół wpłynął do doku nr 2 na remont awaryjny, jednak stocznia nie ujawnia jego zakresu.
Remontowany w Gdańsku okręt podwodny ORP Sokół jest trzecią jednostką w polskiej marynarce wojennej noszącą to imię. Przed rozpoczęciem II wojny światowej tak samo nazywał się w polskiej marynarce wojennej jedynie holownik, który jednak jako statek pomocniczy nie otrzymał przed nazwą skrótu ORP (Okręt Rzeczypospolitej Polskiej). Po 1945 roku tradycję nazwy podtrzymały dwa kolejne okręty podwodne:
- ORP Sokół (dł. 76 m, szer. 6,7 m) – okręt projektu 613 (Whiskey), zbudowany w Związku Radzieckim w 1955 roku, który służył w polskiej marynarce w latach 1964–1987,
- ORP Sokół (dł. 47,4 m, szer. 4,6 m) – okręt typu 207 (Kobben), zbudowany w Republice Federalnej Niemiec dla marynarki norweskiej w 1967 roku, pod polską banderą od 2002 roku i wciąż pozostający w służbie, w ramach dywizjonu Okrętów Podwodnych 3 Flotylli Okrętów.
Zadokowany w Remontowej S.A. ORP Sokół o numerze taktycznym 294 (ex. HNoMS Stord) (S-308) został zwodowany 2 września 1966 roku w zachodnioniemieckiej stoczni Nordseewerke, jako czternasty okręt typu 207. Zbudowany jest ze stali magnetycznej, co ma na celu zwiększenie dopuszczalnej głębokości zanurzenia. Nie będziemy się tu rozpisywać o danych taktyczno – technicznych okrętu, choć one są dostępne w internecie. Każdy może zajrzeć i nawet dowiedzieć się o uzbrojeniu okrętu, choć jeszcze kilka lat temu było to objęte tajemnicą. Ale o podstawowych danych jednostki warto wiedzieć: długość - 47,2 metra, szerokość - 4,9 metra, prędkość nawodna: 12 węzłów, prędkość podwodna: 18 węzłów, zanurzenie maksymalne: 200 metrów.Okręt jest przystosowany do działania we wszystkich rejonach świata.
Polska Marynarka Wojenna dysponuje czterema okrętami podwodnymi typu Kobben: ORP Sokół (podniesienie bandery: 4 czerwca 2002 r.), ORP Sęp (16 sierpnia 2002 r.), ORP Bielik (8 września 2003 r.), ORP Kondor (20 października 2004 r).
Tekst i zdjęcia: Jerzy Uklejewski
jeszcze 2-3mld i bedzie gotów. stać nas, a na pewno Ciebie.
A o SOKOLE bliżniaczym DZIKA toś Pan zapomniał (II WŚ) - straszliwe bliźniaki - Jolly Roger etc ??????? Oj wstyd , wstyd , !!!
Dlatego tylko parę krajów ma możliwości i technologię do budowy tego typu jednostek, i każą sobie płacić krocie .
to nie tak poprostu miał awarie balastów i musiał to naprawić w miare szybko a nauta to sknociła malowanie kadłuba i będą to poprawiać w ramach gwarancji.
nie wiesz nie wypowiadaj sie
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.