Z pochylni B1 wydziału K-3 Stoczni Gdańsk zwodowano w piątek, 1 marca, o godz. 14.35 kadłub promu pasażersko-samochodowego Bergensfjord, zbudowany na zamówienie norweskiej stoczni Bergen Group Fosen. Częściowo wyposażony kadłub statku, w chwili wodowania ważący 9374 tony, zostanie odholowany do Norwegii.
Przebiegiem wodowania kierowali kapitan Andrzej Kwiatek ze Stoczni Gdańsk SA, z pomocą pilota z firmy Gdańsk Pilot oraz kierownik wodowania Andrzej Niewiarowski i jego zastępca Józef Chrzanowski. Kierownikiem budowy zwodowanego w ostatni piątek statku jest Jerzy Witoszyński.
Bergensfjord, podobnie, jak Stavangerfjord, którego kadłub przekazany został przez gdańską stocznię 12 kwietnia ubiegłego roku, zapoczątkują - jak przekonuje armator - nową erę w ruchu promowym między Norwegią a kontynentalną Europą.
Czytaj także: Wodowanie w Stoczni Gdańsk
Częściowo wyposażony kadłub, o stoczniowym numerze budowy NB 88, odholowany zostanie do stoczni Fosen z Bergen Group w Rissa, niedaleko Trondheim, gdzie będzie wyposażony i przekazany armatorowi. Według informacji dostępnych w poniedziałej rano, wyholowanie kadłuba promu z portu Gdańsk (Bergensfjord jest przygotowywany obecnie do holowania przy wyposażeniowym nabrzeżu Stoczni Gdańsk - nab. Kaszubskim) i początek holowania do norweskiej stoczni planowane jest wstępnie na wtorek, 5 marca, wczesnym popołudniem. Holowania do Norwegii dokona serwisowiec offshore i pełnomorski holownik Eide Fighter, który oczekuje już przy nabrzeżu gdańskiej stoczni.
Zarówno Bergensfjord, jak Stavangerfjord, oba o długości po ok. 170 m i pojemności brutto ok. 25 000 jednostek zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu dużej dzielności morskiej (szczególnie w doświadczanej nierzadko na planowanej trasie tych promów wysokiej fali Morza Północnego), a co za tym idzie - komfortu dla pasażerów. Tych ostatnich ma być na każdym z promów do 1500. Każdy będzie oferował 306 kabin (dla 1188 osób) i miejsce dla 600 samochodów osobowych lub kombinacji tychże oraz jednostek ładunkowych, np. ciężarówek i trailerów. Dla porównania, prom typu combi - kombinowany: samochodowo-kolejowo-pasażerski Polonia pływający między Świnoujściem a Ystad, charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 29 875 jednostek i miejscami dla 918 pasażerów (w tym 618 w 212 kabinach).
Statki dla Fjord Line zaprojektowały wspólnie Bergen Group Ship Design i stocznia Bergen Group Fosen od strony technicznej, a za projekt architektoniczny odpowiedzialna jest firma Falkum-Hansen Design AS. Architekt Finn Falkum Hansen i jego współpracownicy mają na koncie pełne projekty lub udział w projektowaniu takich statków jak promy-wycieczkowce Hurtigruten Trollfjord i Midnatsol, promy Superspeed 1 i 2, z którymi Bergensfjord i Stavangerfjord będą konkurowały na szlaku między Danią a Norwegią, należące do Color Line, wielkie cruise-ferries Color Line - Color Fantasy i Color Magic, czy wycieczkowiec Birka Paradise.
Na promach ze Stoczni Gdańsk i Bergen Group Fosen dostępnych będzie kilka restauracji o zróżnicowanym charakterze, kawiarnie, bary, duży sklep wolnocłowy i bogato wyposażone centrum konferencyjne. Armator promuje swoje nowe statki także jako "pierwsze w świecie cruise-ferries napędzane wyłącznie silnikami na paliwo gazowe LNG".
Okres promocji tych promów nieco się przedłużył - wbrew intencjom zamawiającego. Wejdą do eksploatacji w około rok po planowanym pierwotnie terminie. W oficjalnych informacjach i wypowiedziach przedstawicieli Bergen Group, ujawniono, że doszło tam, głównie w stoczni Fosen, m.in. do uchybień w zarządzaniu i nadzorze nad realizowanymi projektami, co było przyczyną odwołania ze stanowisk pewnych osób z kadry managerskiej Bergen Group.
Nieoficjalne źródła podają bardzo różne przyczyny opóźnień, wskazujące na winę leżącą po stronie jednej lub drugiej stoczni, albo rozłożoną na obie - m.in. błędy w dokumentacji projektowej dostarczonej przez Norwegów do Stoczni Gdańsk, opóźnienia w dostawach armatorskich wyposażenia, które miało być zainstalowane w Gdańsku, przyczyny niejako obiektywne (niezawinione przez żadną ze stoczni) wynikające z późno podjętej przez armatora decyzji o tym, że statki mają być napędzane silnikami na paliwo gazowe (LNG), co wpływało na przedłużenie przygotowania projektu, a także problemy techniczne lub organizacyjne w samej Stoczni Gdańsk.
Stavangerfjord, po wyposażeniu i pracach wykończeniowych w stoczni Fosen, ma wyruszyć w swój pierwszy, rozkładowy rejs z Bergen 29 maja br. o godz. 14.30. Statek będzie wypływał z Bergen trzy razy w tygodniu w sezonie letnim, do momentu, kiedy do eksploatacji wejdzie jego siostrzana jednostka (zwodowany dzisiaj - 1 marca 2013 r. - Bergensfjord), co ma nastąpić we wrześniu 2013 r. Czy jest to termin realny - zobaczymy, ale Stocznia Gdańsk przekaże drugi kadłub w nieco wyższym procencie gotowości technicznej (m.in. z bardziej zaawansowanymi pracami malarskimi, o czym mogli się przekonać uczestnicy wodowania), niż miało to miejsce w przypadku pierwszej jednostki.
Z oboma statkami w eksploatacji, Fjord Line będzie oferowało codzienne odejścia na trasie Bergen - Stavanger - Hirtshals oraz Langesund - Hirtshals.
Możemy z czystym sumieniem polecić skorzystanie z tej pierwszej, choćby dla walorów widokowych, zwłaszcza w fjordach i cieśninach między Bergen a Stavanger, a także - co ważne dla shiploverów - niezłych możliwości fotografowania blisko przepływających statków.
Wodowany dzisiaj Bergensfjord zastąpi swojego imiennika, którego opisaliśmy w marcowym numerze „Naszego Morza”. Pdf można znaleźć TUTAJ. Tekst „Bergensfjord na pięknej trasie” rozpoczyna się na str 29.
Na zakończenie zauważmy, że oba promy mogą się okazać, odpukać w niemalowane, ostatnimi tak dużymi statkami zwodowanymi w Polsce z pochylni wzdłużnej (po wcześniejszym wyłączeniu z eksploatacji pozostałych pochylni Stoczni Gdańskiej oraz po zamknięciu dysponującej również tego rodzaju pochylniami, Stoczni Szczecińskiej Nowej.
Czytaj także: Ważą się losy Stoczni Gdańsk
PioSta
Zdjęcia, ilustracje: Piotr B. Stareńczak, Fjord Line, Czesław Romanowski
Bergensfjord i Stavangerfjord - charakterystyka podstawowa
stocznie Stocznia Gdańsk SA, Bergen Group Fosen
państwo bandery Dania
port macierzysty Hirtshals
długość 170,0 m
szerokość 27,5 m
zanurzenie 6,35 m
tonaż pojemnościowy brutto 25 000
prędkość eksploatacyjna 21,5 węzłów
silniki napędu głównego 4 szt.
moc napędu głównego 30 000 KM
zdolność przewozowa pasażerów 1500
liczba kabin 306
liczba miejsc w kabinach 1188
załoga 70-100 osób
zdolność przewozowa samochodów osobowych 600 szt.
ładowność 3900 t
liczba pokładów 10
klasyfikator Det Norske Veritas
restauracje 5
kawiarnie, bary 4
sale konferencyjne 6
sklep 1
pokoje zabaw dla dzieci 2
kasyno 1
czas podróży Bergen - Hirtshals 17 godz.
czas podróży Stavanger - Hirtshals 10 godz.
czas podróży Langesund - Hirtshals 4,5 godz.