Stocznie, Statki

Kurczy się flota bunkierek w barwach Ship-Service Grupa Orlen. Ostatnio sprzedano Ślężę. Jednak firma jest wciąż największym dostawcą paliw żeglugowych w polskich portach.

W sierpniu br. zbiornikowiec bunkrowy Ślęża, który ostatnio pracował w barwach Ship-Service głównie w porcie szczecińskim, udał się w prawdopodobnie najdłuższą podróż swojego pracowitego życia. Pobrał paliwo 22 sierpnia, opuszczając tego samego dnia Bałtyk przez Kanał Kiloński. Wypływając z niego, obrał kierunek przez Kanał Angielski na Atlantyk, do Lagos w Nigerii, gdzie dotarł najprawdopodobniej na początku września. W ostatnich dniach obserwowany był, jak stoi zakotwiczony na redzie portu Lagos.

Ślęża zbudowana została w 1977 roku we Wrocławiu przez tamtejszą Wrocławską Stocznię Rzeczną, jako ostatni przedstawiciel typu B 443. Statek o tonażu pojemnościowym brutto 695, charakteryzuje się długością całkowitą 60,90 m i nośnością 1000 ton.

Dość dawno - prawdopodobnie około 10 lat temu - autor niniejszej notatki, przeprowadzając wywiad z przedstawicielami ówczesnego kierownictwa Ship-Service dowiedział się, że firma planowała inwestycje w nowe jednostki pływające. Mówiono o statkach nieco większych niż dotychczas eksploatowane - nowych lub zakupionych z rynku statków używanych. Miało to być związane z ówczesnymi planami Ship-Service dotyczącymi wejścia na rynek bunkrowania w miejscach bardziej odległych od polskich portów, także na otwartym morzu, a nie tylko na bliskich redach.

Jednak flota Ship-Service w ciągu ostatniej dekady nie tylko nie powiększyła się, ale wręcz skurczyła i to o przynajmniej pięć statków. Obecnie we flocie szczecińskiego armatora znajdziemy zbiornikowce: Poroniec - 1000 ton nośności, Palica - 1340 t oraz Romanka - 1308 t oraz barki zbiornikowe: Ba-Ship-Service-15 - 600 t, Ba-Ship-Service-17 - 700 t, Ba-Ship-Service-14 - 500 t, Ba-Ship-Service-16 - 330 t, Ba-Ship-Service-18 - 330 t, Ba-Ship-Service-13 - 100 t, Ba - JK 3 - 400 t, a także łapaczkę zanieczyszczeń - Ła-Ship-Service-4.

Przypomnijmy, że Palica i Romanka zostały przebudowane kilka lat temu ze zbiornikowców jednoposzyciowych na bezpieczniejsze, dwuposzyciowe. Statki po przebudowie spełniają wszystkie wymogi Konwencji MARPOL w żegludze międzynarodowej.

Aktualnie, spółka nie planuje inwestycji w jednostki pływające. Nie wyklucza jednak decyzji o takim zakupie, jeśli uzna, że istnieją ku temu uzasadnione przesłanki biznesowe - poinformowano nas w biurze prasowym PKN Orlen w Płocku.

Kurczenie się floty i brak (dawno zapowiadanych) inwestycji mogłoby sugerować, że Orlen (Ship-Service) traci udziały w rynku i stopniowo zmniejsza lub wygasza ten obszar działalności, czyli zaopatrywanie statków w paliwa w portach. Jednak Ship-Service, przedstawia się nadal jako największy dostawca paliw żeglugowych w polskich portach. Jak przekonuje biuro prasowe PKN Orlen, Ship-Service dynamicznie dostosowuje się do realiów rynkowych. Część paliw żeglugowych, głównie dla mniejszych jednostek - rybackich oraz śródlądowych, dostarcza autocysternami. Eksploatuje zaś obecnie trzy bunkierki. Są to pełnomorskie tankowce po około 1000 ton nośności, które w zupełności wystarczają do obsługi rynku bunkrowego w polskich głównych portach Szczecin-Police-Świnoujście oraz Gdańsk-Gdynia. Pozostawienie we flocie Ship-Service trzech bunkierek i sprzedaż pozostałych (wszystkie sprzedane tankowce były ponad 30-letnimi jednoposzyciowymi jednostkami) było podyktowane koniecznością optymalizacji potencjału logistycznego spółki i dostosowania go do aktualnych potrzeb rynku i odpowiedniej redukcji kosztów działalności.

Z kronikarskiego obowiązku i dla zainteresowanych historią polskiej floty odnotowujemy jeszcze na koniec daty sprzedaży bunkierek Ship-Service z ostatnich lat: Tarnica - sprzedana w IV 2006 r., Śnieżka - X 2006, Halicz - VII 2009, Bukowiec - XII 2011 i Ślęża - VIII 2012 r. Dalsze losy tych statków trudno wytropić, jako że przynajmniej część z nich zostało sprzedanych do krajów rozwijających się lub krajów trzeciego świata i nawet profesjonalne bazy danych statków (jak np. Sea-Web IHS, dawniej Lloyd's Register - Fairplay) mają ostatnie wpisy i uaktualnienia ich dotyczące w rodzaju "raportowany jako sprzedany do Nigerii", bez wskazania obecnej nazwy i armatora.

Na koniec jeszcze krótkie przypomnienie historii Ship-Service'u. W 1957 roku powstało Przedsiębiorstwo Usług Morskich "Ship Service". Państwowa firma prowadziła działalność gospodarczą w zakresie usług portowych, prac na rzecz stoczni, przeładunków i składowania towarów, usług związanych z ochroną środowiska morskiego. W roku 1992 nastąpiła prywatyzacja Przedsiębiorstwa Usług Morskich "Ship Service" - powstała spółka akcyjna PUM "Ship Service" SA. W latach 1995-1998 firma wyspecjalizowała się w zaopatrywaniu statków w paliwa bunkrowe (żeglugowe). W tym okresie PUM "Ship-Service" SA stało się najpoważniejszym i największym dostawcą paliw bunkrowych we wszystkich polskich portach. W roku 1999 powołano - do zaopatrywania statków w paliwa żeglugowe w litewskim porcie Kłajpeda - spółkę-córkę na prawie litewskim pod nazwą UAB Ship Service Klaipeda. W roku 2002 większościowym udziałowcem PUM "Ship Service" S.A. został PKN Orlen SA PUM ("Ship Service" SA jako spółka zależna zmienia nazwę na Ship-Service Grupa Orlen).

PioSta

Fot. Piotr B. Stareńczak

+2 Ślęża
Obecnie stoi on przy jednym z nabrzezy w Lagos. Moge przeslac aktualne zdjecia.
Kontakt na adres [mail usunięty]
17 sierpień 2015 : 12:44 Piotrek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter