Stocznie, Statki

W ramach dostosowywania platformy do nowych regulacji, jednostka otrzyma sześć nowych zespołów prądotwórczych spełniających wymogi drugiego poziomu (Tier II) dotyczące ograniczenia emisji szkodliwych substancji w spalinach. Nowe zespoły prądotwórcze, o mocy po 2,6 MW każdy, ustawią Safe Caledonia na równi, co do mocy, z 35 supersamochodami typu Ferrari 458 Italia.

Wymienionych zostanie także wiele kluczowych urządzeń i systemów: pojawią się m.in. nowe kotły, nowe żurawie pokładowe Liebherr (jeden z napędem spalinowym, drugi - elektryczny), systemy ogrzewania i wentylacji, oczyszczalnia ścieków, system oczyszczania wód balastowych (mający zatrzymać rozprzestrzenianie obcych dla danego akwenu gatunków organizmów żywych przy przenoszeniu się platformy), etc. Istniejący pokład dla śmigłowców będzie zdemontowany, zakonserwowany, pomalowany i dostosowany do najnowszych wymogów (CAP 437). Będzie osadzony na nowej kratownicowej konstrukcji i, w stosunku do obecnego położenia na platformie, przesunięty do przodu i w kierunku prawej burty.

Upgrade zarówno w sferze hardware'u, jak i software'u przeniesie obecny na platformie system pozycjonowania dynamicznego w XXI wiek. Zintegrowany, zaawansowany system dostarczony przez Kongsberg będzie zarządzał także takimi aspektami i systemami, jak rozkład obciążenia silników spalinowych zespołów prądotwórczych, balastowanie czy wentylacja.

Przewiduje się (o ile w trakcie prac nie zostaną ujawnione przez specjalistów z Prosafe i polskiej stoczni nowe potrzeby w tym zakresie), że konieczna będzie wymiana ok. 40 ton stali z konstrukcji platformy. Poddane inspekcji i w razie potrzeby wzmocnione, zostaną lub bedą poprawione (pozbawione tzw. nieciągłości konstrukcji, uskoków, ostrych krawędzi, w których mogą inicjować się pęknięcia zmęczeniowe) główne węzły konstrukcyjne platformy - m.in. narażone na uszkodzenia zmęczeniowe połączenia kolumn i zastrzałów (wsporników / łączników między kolumnami i pokładem platformy). Te działania pozwolą przedłużyć techniczne bezpieczeństwo o przynajmniej 20 lat.

Cała platforma z zewnątrz i większość jej pomieszczeń, i przedziałów wewnętrznych zostanie poddanych konserwacji i malowaniu. Odnowiony zostanie też katodowy system ochrony antykorozyjnej (oczywiście łącznie z instalacją nowych elektrod poświęceniowych).

Piotr B. Stareńczak

Ilustracje: Prosafe

Safe Caledonia - charakterystyka podstawowa

zbudowana została w Szwecji, według projektu GVA Pacesetter

długość całkowita: 91 m
długość pontonów (kadłubów): 80 m
szerokość całkowita: 79 m
szerokość pontonów: 15 m
zanurzenie w tranzycie: 13 m
zanurzenie w trybie roboczym:  22 m
zanurzenie w trybie przetrwania: 18 m
miejsca mieszkalne dla: 396 osób
kładka (trap do połączenia z inną platformą)  teleskopowa, hydrauliczna, 37 ± 6 m
żurawie pokładowe: o napędzie spalinowo-hydraulicznym, o udźwigu do 50 t (lewa burta) i do 40 t (prawa burta) na wysięgu odpowiednio 9,5 i 7 m oraz 13 t i 25 t na wysięgu 55 m i 24 m
pokład dla śmigłowca: DOR 15 t (Merlin EH101) z przyległym "parkingiem" dla jednego śmigłowca
główne środki ratunkowe:  8 zamkniętych łodzi ratunkowych Harding z miejscami dla 55 osób każda; 1 łódź ratownicza
system pozycjonowania dynamicznego: DP2; pędniki azymutalne  4 × 2400 kW (3260 KM)
system kotwiczenia  10-punktowy, z linami stalowymi
4 × powdójne hydrauliczne wciągarki kotwiczne Brattvaag
2 × pojedyncze hydraulcizne wciągarki kotwiczne Brattvaag
system dynamicznej asysty kotwiczenia: POSMOOR
kotwice: 10 × 12 t typu Stevpris
liny kotwiczne: stalowe, o średnicy 76 mm (3”), długości 2200 m każda
łączna moc zainstalowana: 12 290 kW
zespoły prądotwórcze: 5 × 1880 kW, 1 × 2650 kW
awaryjny zespół prądotwórczy: 1 × 240 kW
zbiorniki na wodę pitną: 862 m3
zbiorniki na olej napędowy: 3493 m3
zbiorniki na olej smarny: 8 m3
powierzchnia pokładu roboczego: 900 m2
warsztaty 5, o łącznej powierzchni: 300 m2
stanowiska robocze (warsztatowe): 75
magazyny o łącznej powierzchni: 260 m2

Po modernizacji platforma będzie miała m.in.:

• 10-punktowy system kotwiczenia
• liczne nowe elementy wyposażenia i systemy
• system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2 (z czterema pędnikami azymutalnymi po 2,4 MW każdy)
• klasę Det Norske Veritas z notacją: + 1A1 Column Stabilised Accommodation Unit, E0, HELDK, POSMOOR V ATA, SBM DYNPOS-AUTR
• 454 miejsc w nowych lub gruntownie odnowionych pomieszczeniach mieszkalnych, z czego 418 w kabinach dwuosobowych i 36 w jednoosobowych|
• nowe lub gruntownie odnowione kluczowe pomieszczenia techniczne, gospodarcze, etc.

 

 

0 HDA
Moglem jechac na niá :lol:
28 maj 2012 : 20:33 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter