wybrane elementy wyposażenia i systemów statku Maersk Taikung
(IMO 9334662, nr budowy DSME 4118, rok budowy 2007, typoszereg Daewoo 8000)
wyposażenie pokładowe, kotwiczne, cumownicze i sterowe, itp:
- ster główny, typu spade o powierzchni 79,1 m2;
- ster strumieniowy dziobowy o mocy 3000 kW / 4023 KM, ze śrubą nastawną, 4-skrzydłową, o średnicy 3,1 m
- stabilizatory mechaniczne, płetwowe: 1 para (powierzchnia jednej płetwy 14,4 m2, maksymalna siła nośna 130,4 T)
- łańcuch kotwiczny o średnicy nominalnej 111 mm
napęd główny:
- silnik napędu głównego: Wartsila Sulzer 12 RT-flex96C (producent: Doosan Engine Co., Ltd. - Changwon, Korea), dwusuwowy, nawrotny, rzędowy, 12-cylindrowy (o średnicy i skoku tłoka 960 ´2500 mm) o mocy: MCR 61 776 kW / 98,5 obr./min.*, MCR 93 360 BHP ´102 obr./min*; NCR 79 360 KM ´96,6 obr./min.*; moc napędu głównego MCR 68 640 kW (93 323 KM)**; według rejestru ABS: MCR 68640 kW;
- śruba napędowa: 1 ´o stałym skoku (8961 mm), prawoskrętna, 6-skrzydłowa, o średnicy 8,80 m;
- prędkość eksploatacyjna: 24,8 węzła przy zanurzeniu konstrukcyjnym, 85% MCR, 15%S.M.* / według innego źródła: maksymalna (prędkość na próbach) 25,3 w. i eksploatacyjna 24,8 w.**.
napęd pomocniczy (elektrownia okrętowa):
- zespoły prądotwórcze: 4 ´3000 kW (6600 V / 60 Hz)* / według ABS: 4 ´3200 kW, z silnikami typu Hyundai HSJ7 805-10P
wyposażenie siłowniane i pompy:
- 2 kotły pomocnicze: 1 ´Aalborg AQ-12 i 1 ´Kangrim EA30113
klasyfikacja / notacja klasy:
pierwotnie: Lloyd's Register +100A1, "Container Ship", +LMC, UMS, ShipRight (SDA, FDA, CM), NAV 1, *IW S, SCM, LI;
statek, pod koniec roku 2008 przeniesiony pod klasyfikację American Bureau of Shipping, otrzymał notację klasy:
ABD A1, "Container Carrier", AMS, ACCU, NBL, TCM, ES Service Restriction: Unrestricted Service, EP, B W M P (S), UWILD, CRC
wybrane elementy wyposażenia i systemów statku Northern Javelin
(IMO 9465095, nr budowy DSME 4174, rok budowy 2009, typoszereg Daewoo 8000)
wyposażenie pokładowe, kotwiczne, cumownicze i sterowe:
- maszyna sterowa: 1 ´typu rapson-slide, 685/590 T, Flutek Co., Ltd.; dziobowy ster strumieniowy: 1 ´typu KT-300B5 o mocy 3000 kW, Kawasaki Heavy Industries Ltd.;
- kotwice: 2 ´typu high holding power, o masie po 14,1 t, Kumhwa Cast Steel Co., Ltd.; wciągarka kotwiczna: 1 ´kombinowana wciągarka kotwiczna / cumownicza o DOR 54,4 T przy wybieraniu 9 m/min., część cumownicza - 25 T przy 15 m/min., prod. Rolls-Royce Oy AB; wciągarki cumownicze;
- burtowe drzwi pilotowe: 2 ´hydrauliczne na pompę ręczną; dźwig zaopatrzeniowy: 2 ´typu monorail, DOR 13 t, Oriental Eng. Co. Ltd.;
wyposażenie ratunkowe:
łodzie ratunkowe: 2 ´zamknięta z miejscem dla 32 osób, Hyundai Lifeboat Co., Ltd.; tratwy ratunkowe: 4 ´16-osobowe i 1 ´6-osobowa, Viking Lifesaving Equipment Pte. Ltd.
napęd główny:
- silnik napędu głównego: 1 ´nawrotny, 2-suwowy, typu B&W 10K98ME-C7, o mocy: MCR 57 100 kW / 104,0 obr./min., NCR 83 808 KM / 100,4 obr.min., prod. Doosan Engine Co., Ltd.;
- śruba napędowa: 1 ´o stałym skoku, ze stopu Ni-Al brąz, 6-skrzydłowa, o średnicy 8,80 m, HHI (Propeller);
wyposażenie siłowniane i pompy:
- silniki pomocnicze (zespołów prądotwórczych): 4 ´4-suwowe, o mocy 3206 kW / 720 obr./min., STX Engine Co., Ltd.;
- pompy balastowe i zęzowe: 2 ´elektryczne, pionowe, odśrodkowe, o wydajności 750 m3/h ´30 mth, Behrens Pumpen; pompa pożarowa: 1 ´elektryczna, pionowa, odśrodkowa, o wydajności 90 m3/h ´90 mth, Behrens Pumpen; awaryjna pompa pożarowa: 1 ´elektryczna, pionowa, odśrodkowa, self priming, o wydajności 90 m3/h ´90 mth, Behrens Pumpen; pompa zęzowa, pożarowa i ogólnego przeznaczenia: 1 ´pionowa, odśrodkowa, self priming, o wydajności 240/350 m3/h ´90/30 mth, Behrens Pumpen; pompa systemu przeciwprzechyłowego: 1 ´elektryczna, pionowa, odśrodkowa, o wydajności 1000 m3/h ´16 mth, Hoppe;
- kocioł pomocniczy: 1 ´pionowy, na olej napędowy, o wydajności 6,0 t/h i ciśnieniu roboczym 7,0 bar, Aalborg Industries A/S; kocioł odzysku energii cieplnej ze spalin: 1 ´typu smoke tube, o wydajności 4480 kg/h i ciśnieniu roboczym 7,0 bar, Aalborg Industries A/S;
- silnik awaryjnego zespołu prądotwórczego: 1 ´4-suwowy, z chłodzeniem powietrznym (radiatorowym), o mocy 550 kW / 1800 obr./min., Lindenberg-Anlagen GmbH;
- wyparownik (wytwornica wody słodkiej): 1 ´niskociśnieniowy, o wydajności 40 t / dobę, przy NCR silnika głównego, Sasakura Eng. Co., Ltd.
wyposażenie nawigacyjne i radiowo-komunikacyjne:
zestaw radarowy: 1 ´FAR 2827W, FAR 2837S, Furuno Electronic Co., Ltd; żyrokompas: 1 ´STD-22 Plus, Raytheon Co., Ltd; kompas magnetyczny: 1 ´Reflecta-2, Raytheon Co., Ltd; elektronika systemu sterowego: 1 ´ComPilot 20, Raytheon Co., Ltd; echosonda: 1 ´FE-700, Furuno Electronic Co., Ltd; log: 1 ´DS-30, Furuno Electronic Co., Ltd; faksymilowy odbiornik map pogody: 1 ´Fax-30, Furuno Electronic Co., Ltd; zestaw komunikacji satelitarnej (Inmarsat-C): 2 ´Felcom 15, Furuno Electronic Co., Ltd; zestaw komunikacji satelitarnej (Inmarsat-F): 1 ´Felgom 70, Furuno Electronic Co., Ltd; VDR ("czarna skrzynka"): 1 ´VR-3000, Furuno Electronic Co., Ltd; AIS: 1 ´FA-150, Furuno Electronic Co., Ltd; telefon automatyczny: 1 ´MCX-2064, Marine Radio Co., Ltd; radiotelefon UKF: 1 ´FM-8800s, Furuno Electronic Co., Ltd; intercom: 1 ´CAC-953, Marine Radio Co., Ltd; odbiornik DGPS: 1 ´GP-150 dual, Furuno Electronic Co., Ltd; zestaw radiokomunikacyjny: 1 ´RC-1800F, Furuno Electronic Co., Ltd; odbiornik Navtex: 1 ´NX-700A, Furuno Electronic Co., Ltd; boja E.P.I.R.B.: 1 ´TRAN 40S, Furuno Electronic Co., Ltd.
Opracował:Piotr B. Stareńczak
* - według dokumentów statkowych; ** - według bazy danych SeaWeb LR Fairplay
Zdjęcia: Piotr B. Starańczak, DSME
Rysunki: Norddeutsche Reederei H. Schuldt; Wartsila
Maersk Taikung w porównaniu…
· Moc napędu głównego Maersk Taikung odpowiada łącznej mocy silników 1200 samochodów rodzinnych,
· Śruba napędowa Maersk Taikung waży 90 ton - tyle, co średniej wielkości lokomotywa,
· Przy pełnym ładunku kontenerów Maersk Taikung może jednorazowo pomieścić 160 mln butelek piwa, a w kontenerach chłodzonych przewożonych przez statek zmieściłoby się 15,1 mln kurczaków,
· Farby zużyte do pomalowania kontenerowca Maersk Taikung mają łączną masę 360 ton, co odpowiada wadze ok. 100 słoni.
- «« Poprzedni artykuł
- Następny artykuł