Z MEDIÓW
Caledonian Maritime Assets Limited ogłosił, że szkocka stocznia Ferguson Shipbuilders z Port Glasgow została wybrana jako „preferowany wykonawca” budowy dwóch promów hybrydowych, które będą pływały w barwach CalMac Ferries (Caledonian MacBrayne). Decyzję tę poprzedziło przyznanie przez szkocki rząd funduszy na zaprojektowanie i wdrożenie przez Caledonian Maritime Assets Limited promów hybrydowych o obniżonej emisji spalin. Zaprojektowane promy symetryczne będą mogły przewieźć po 150 pasażerów i 23 samochody osobowe, lub 2 ciężarówki. Napęd w układzie diesel – elektrycznym będzie składał się z małej mocy generatora, który będzie dostarczał energię elektryczną do silników elektrycznych napędu głównego. Dodatkowo będą one korzystały z energii zgromadzonej w bateriach akumulatorów, które z kolei będą ładowane w trakcie nocnego postoju promu, z instalacji lądowej. Kontrakt o wartości 20 mln £ stocznia Ferguson zdobyła przy silnej konkurencji innych stoczni europejskich. Według przedstawicieli Fergusona podpisanie kontraktu pozwoli nie tylko na zachowanie obecnych 75 etatów w stoczni, ale także na zatrudnienie dodatkowych, co najmniej 100 osób. Stocznia Ferguson przez lata była głównym dostawcą nowych promów dla lokalnych operatorów, przez wszystkim CalMac Ferries (obecnie operuje on w ramach Caledonian Maritime Assets Limited), jednak w ostatnich latach wszystkie nowe promy dla szkockich armatorów powstały za granicą, głównie w gdańskiej Remontowej, co było przyczyną ostrej krytyki szkockiego rządu. Stocznia Farguson jest dziś ostatnią, prywatną stocznią jaka jeszcze kontynuuje działalność nad rzeką Clyde – kiedyś jednym największych na świecie centrów produkcji stoczniowej.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.