We wtorek, 12 października, wcześnie rano miała się rozpocząć operacja holowania z redy portu Gdańsk do nab. Remontowego Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA największej goszczącej dotąd w Polsce hotelowej platformy offshore - Safe Bristolia. Jest to platforma serwisowa (warsztatowa) i hotelowa - jedna z 12 podobnego rodzaju jednostek eksploatowanych przez, notowaną na giełdzie w Oslo, norwesko-brytyjsko-singapursko-cypryjską firmę Prosafe. Poza Safe Bristolia, Prosafe dysponuje jeszcze dziesięcioma platformami półzanurzalnymi i jedną samopodnośną - Safe Esbjerg, która gościła już w "Remontowej".
Prosafe eksploatuje swoje platformy serwisowo-hotelowe na całym świecie. Zatrudnia ok. 400 osób. W 2009 roku wypracowała zysk w wysokości 218,6 mln USD.
Safe Bristolia przyholowana została do Polski przez mocny (23 500 KM mocy napędu głównego, 282 T uciągu na palu) uniwersalny serwisowiec (AHTS) Normand Mariner norweskiego armatora Solstad. Holownik wraz z platformą weszły na Zatokę Gdańską (minęły Hel) ok. 2:30 w nocy, 12 października.
Charakterystyka podstawowa platformy warsztatowo-hotelowej Safe Bristolia:
rok budowy 1983
przebudowy w latach 2006, 2007/2008
projekt Sedco 600
długość całkowita 75,00 m
długość pontonów (kadłubów) 75,00 m
szerokość całkowita 52,00 m
szerokość jednego kadłuba 12,40 m
zanurzenie w transycie 5,50 m do 16,70 m
zanurzenie operacyjne (robocze) 16,70 m – 20,00 m
zanurzenie przetrwaniowe 15,50 m - 16,70 m
liczba miejsc 587 (załoga + hotel)
powierzchnia pokładu 400 m²
powierzchnia warsztatów 340 m²
elektrownia okrętowa 6240 kW (4 zespoły prądotwórcze)
wytwornica wody słodkiej 210 ton / dzień
pomost komunikacyjny teleskopowy, 36,5 m +/-6 m
system utrzymywania pozycji 8-punktowy (8 kotwic), wciągarki na liny stalowe
żurawie pokładowe 1 x 40 t + 1 x 75 t
pokład dla śmigłowców śmigłowce do wielkości Mi 8

Fot.: Prosafe
Platforma została przebudowana na warsztatowo-hotelową w chińskiej stoczni Yantai Raffles w 2006 roku. W latach 2007-2008 została ponownie przebudowana i zmodernizowana do wyższego standardu przemysłu offshore Morza Północnego. Safe Bristolia pracowała już w kilku odległych od siebie rejonach świata, m.in. na Dalekim Wschodzie Rosji, na nowych morskich polach naftowych i gazowych w rejonie wyspy Sachalin między Japonią a Morzem Ochockim, m.in. przy obsłudze pierwszej rosyjskiej gazowej platformy wydobywczej - Lun-A, a także na polu naftowym Buzzard, w brytyjskim sektorze Morza Północnego oraz u wybrzeży Meksyku.
Dla zobrazowania - ile kosztuje eksploatacja czy wynajęcie takiej platformy, warto przytoczyć przykład czarteru bez załogi na okres 365 dni (od połowy lutego 2009 roku), którego wartość kontraktowa wynosić miała (według listu intencyjnego, upublicznionego na początku zeszłego roku) 29,3 mln USD, przy czym koszty mobilizacji i demobilizacji jednostki (łącznie z transportem / tranzytem z Morza Północnego do miejsca użytkowania platformy u wybrzeży Meksyku i z powrotem) miały być poniesione przez czarterującego.
Platforma hotelowa Safe Bristolia powinna wejść do "Remontowej", o ile nie przeszkodzą warunki pogodowe, 12 października wcześnie rano.
Natomiast już w listopadzie spodziewana jest w Gdańsku duża półzanurzalna platforma wiertnicza Arctic IV (typu Friede & Goldman L-907 Enhanced Pacesetter), która dołączy do obecnej już w "Remontowej" Arctic II.
Tak więc wszystko wskazuje na to, że od listopada, przez kilka tygodni, a może nawet miesięcy, po raz pierwszy w historii, przebywać będą w Gdańsku, na remontach i przebudowach, jednocześnie aż trzy platformy offshore.
Kiedy każda z nich opuści stocznię - zależy od zakresu zleconych robót. Platformy offshore to jednostki skomplikowane i zaawansowane technicznie (również trudniejsze i bardziej wymagające pod względem technologii konserwacji, remontów i przebudów), toteż pozostają one zazwyczaj w stoczni znacznie dłużej niż statki towarowe. Terminy planowanego wyjścia ze stoczni remontowej mogą się przesuwać przede wszystkim z powodu często spotykanego zlecania przez armatorów nowych, dodatkowych prac już w czasie pobytu jednostek w stoczni. Wstępnie wiadomo, że platforma Arctic II może pozostać w Gdańsku nawet do lutego-marca 2011 r.
• • •
Również na wtorek, 12 października (przynajmniej według informacji z późnego wieczora w poniedziałek) zapowiedziano (na wtorkowe późne przedpołudnie lub południe) wprowadzenie do "Remontowej" jednego z największych w świecie promów typu ro-pax - Britannica (ex Stena Britannica, TBN Stena Scandinavica, nr IMO 9235517). Przypomnijmy, ze jego przebudowa w Gdańsku stanowi fragment dużej operacji szwedzkiego operatora promowego Stena Line polegającej na wprowadzeniu dwóch nowych (największych w świecie w swoim rodzaju) promów na linię Hoek van Holland - Harwich oraz przenosin, po przebudowach, pary promów ze wspomnianej linii łączącej Holandię z Wielką Brytanię na linię Geteborg - Kilonia, a promów tam dotychczas pracujących - na linię Gdynia - Karlskrona (pisaliśmy o tym szeroko w "Naszym MORZU", nr 06/2010).
Pierwszą z dwóch bliźniaczych jednostek, w ramach przygotowania do eksploatacji na linii Geteborg - Kilonia, "Remontowa" już przebudowała. Ex Stena Hollandica przybyła do "Remontowej" w maju br., a 18 sierpnia opuściła Gdańsk (pod tymczasową nazwą Stena Germanica III), by udać się na ostatnie przygotowania (mustrowanie załogi, oraz dotyczące ruchomego wyposażenia części hotelowej, załadunku prowiantu i innych zapasów, etc.) do Geteborga i rozpocząć pracę (rozkładowe rejsy) na linii między Szwecją a Niemcami pod sam koniec sierpnia, już pod nazwą Stena Germanica.
Prom Britannica, który zawinął po raz ostatni do terminalu w Hoek van Holland 8. października i spodziewany był 12 października w gdańskiej "Remontowej", charakteryzuje się wypornością 31 409 t, nośnością 12 200 t, pojemnością brutto (GT) 55 050, długością całkowitą 240,09 m szerokością całkowitą 29,88 m i wysokością 46,98 m. Posiada 398 kabin, miejsca dla 900 pasażerów i 77 osób załogi (w Gdańsku zostanie zwiększona liczba kabin i miejsc dla pasażerów). Może jednorazowo zabrać 1311 samochodów osobowych. Długość pasa ładunkowego ro-ro tego statku wynosi 4100 m.
PioSta{jathumbnail off}
