Prawo, polityka

1 stycznia 2026 roku Urząd Morski w Słupsku ponownie rozpocznie swoją działalność. Po prawie 6 latach od likwidacji podjęto decyzję o jego reaktywacji. Ma być wydzielony z Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie. Swoim obszarem obejmie porty morskie Kołobrzeg, Darłowo Ustkę i Łebę oraz przystanie rybackie znajdujące się między tymi portami. Nowością, co do której nie podjęto jeszcze decyzji jest przekazanie nowej jednostce obowiązków związanych z morską infrastrukturą offshore.

Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury przygotowywane są rozporządzenia na podstawie których urząd ma być przywrócony. Odpowiednie dokumenty powinny trafić do obiegu prawnego jeszcze w październiku. W listopadzie powinniśmy poznać pełnomocnika, który zajmie się formalną procedurą związaną z ponownym uruchomieniem jednostki. Szacuje się, że przywrócenie urzędu będzie kosztowało Skarb Państwa dodatkowe 10 mln zł, reszta pieniędzy będzie przesunięta z Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie. Również obecni pracownicy tych urzędów zostaną przesunięci do nowej jednostki, bez konieczności zmiany zajmowanych stanowisk. W planie jest zatrudnienie kilkudziesięciu nowych osób do kadr, finansów i zamówień publicznych.

Jeszcze w lipcu tego roku Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pytany przez nas podczas wizyty w Ustce o plany przywrócenia urzędu morskiego w Słupsku mówił, że są rozważane różne warianty.

- Faktycznie prowadzone są takie analizy, ale obecnie z posiadanych przez nas danych wynika, że wola polityczna jest większa niż nasze możliwości ekonomiczne, które pozwoliłby na reaktywację tego urzędu - mówił Marchewka.

Sytuacja zmieniła się jednak na początku września, kiedy w Ustce prezentowano Pakt dla Bezpieczeństwa Polski.

Podczas tego spotkania jeden z ważnych polityków Koalicji Obywatelskiej powiedział nam anonimowo, że decyzja o reaktywacji Urzędu Morskiego w Słupsku już zapadła i wewnątrz Ministerstwa Infrastruktury pisane są nowe rozporządzenia na podstawie których w 2026 roku urząd zacznie znowu funkcjonować.

- Największym problemem było znalezienie odpowiednich funduszy na jego reaktywację. Ostatecznie okazało się, że samo przywrócenie urzędu będzie kosztowało dodatkowo 10 mln zł. A ponieważ urząd zacznie pracować od nowego roku budżetowego to pieniądze na jego bieżące funkcjonowanie zostaną przeniesione z urzędów w Gdyni i Szczecinie. Zaplecze już jest tak samo jak większość pracowników. Poszukiwani będą jedynie pracownicy kadrowi, finansowi i Ci od zamówień publicznych oraz kierownictwo.

Wszystkie prowadzone inwestycje zostaną zakończone przez obecne urzędy. Jeszcze w tym roku poznamy pełnomocnika, który zajmie się technicznym uruchomieniem urzędu tak, aby od stycznia 2026 mógł już sprawnie funkcjonować. Choć oczywiście do pełnej sprawności i funkcjonalności będzie potrzeba jeszcze czasu.

Na stronie Ministerstwa Infrastruktury udało się nam znaleźć dwa projekty rozporządzeń, które dotyczą utworzenia Urzędu Morskiego w Słupsku. Pierwsze z nich to „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie utworzenia Urzędu Morskiego w Słupsku. art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1125) w którym możemy przeczytać, że utworzenie Urzędu Morskiego w Słupsku będzie niosło za sobą konieczność przeniesienia zadań, mienia i zasobów kadrowych z Urzędów Morskich w Szczecinie oraz w Gdyni. Przewiduje się, iż przeniesieni pracownicy nowo utworzonego urzędu co do zasady wykonywali będą swoje obowiązki w dotychczasowych miejscach pracy – w kapitanatach portów, bosmanatach, obwodach ochrony wybrzeża.

W skład Urzędu, podobnie jak w przypadku pozostałych urzędów morskich, wejdą w szczególności:

1. inspekcja morska, inspekcja bandery, inspekcja portu - przy pomocy których dyrektor urzędu morskiego będzie realizował swoje zadania w zakresie inspekcji statków;
2. Służba Kontroli Ruchu Statków (Służba VTS) - przy pomocy której dyrektor urzędu morskiego będzie realizował swoje zadania w zakresie monitorowania ruchu statków i przekazywania informacji;
3. kapitanaty i bosmanaty portów - przy pomocy których dyrektor urzędu morskiego będzie wykonywał swoje kompetencje w portach i przystaniach morskich;
4. Biuro Spraw Obronnych Żeglugi;
5. Komórki obsługujące bieżącą działalność Urzędu (np. Wydział Prawno-Organizacyjny; Wydział Finansowo-Księgowy; Wydział Zamówień Publicznych).

Drugi projekt rozporządzenia dotyczy zakresu terytorialnego, który swoim działaniem obejmie Urząd Morskie w Słupsku.

Konieczność nowelizacji rozporządzenia określającego terytorialny zakres działania dyrektorów urzędów morskich wynika z podjętych przez Ministerstwo Infrastruktury działań mających na celu reorganizację struktury terenowej administracji morskiej. W wykonaniu powyższych, odrębnym rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o obszarach morskich, utworzony zostanie Urząd Morski w Słupsku. Obszar terytorialnego działania dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku ostanie wyłączony z z obszarów terytorialnego działania dyrektorów urzędów morskich w Szczecinie oraz Gdyni. Projektowane rozporządzenie określa nową granicę podziału terytorialnego zakresu działania dyrektorów Urzędu Morskiego w Słupsku, Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Urzędu Morskiego w Gdyni.

Pracownicy i związkowcy protestujący przeciwko likwidacji urzędu w 2019 roku. Fot. H. Bierndgarski

Warto przypomnieć, że Urząd Morski w Słupsku został zlikwidowany 1 kwietnia 2020 roku decyzją Marka Gróbarczyka, ówczesnego ministra Gospodarki Morskiej. Pracowało tam wtedy około 350 pracowników (pracownicy administracyjni w Słupsku oraz pracownicy kapitanatów, bosmanatów, komórek remontowych oraz oddziałów ochrony wybrzeża). Likwidacja urzędu obarczona była wielkim sprzeciwem i akcjami protestacyjnymi zarówno pracowników placówki jak i związkowców. Przeciwko zniesieniu negatywnie wypowiadali się również samorządowcy środkowego wybrzeża oraz politycy. Działania te jednak nie wpłynęły na zdanie ministra, który twierdził, że zmiana jest elementem reorganizacji administracji morskiej w Polsce.

Hubert Bierndgarski

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter