Gdynia, Świnoujście, Ustka i Kołobrzeg to cztery porty morskie, które zostały uwzględnione w Pakcie dla Bezpieczeństwa Polski - strategicznym dokumencie przygotowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej, mówiącym o inwestycjach w obronność kraju. W piątek o raporcie oraz związanym z nim rozwojem Pomorza Środkowego, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej opowiadał Maciej Samsonowicz, doradca Ministra Obrony Narodowej i szef zespołu ekspertów, który pracował nad paktem.
- W pakcie znajdują się przede wszystkim inwestycje, które muszą być zrealizowane ze względu na obronność kraju - mówił na konferencji Maciej Samsonowicz - Musimy się przygotowywać w zakresie modernizacji sprzętu, zwiększenia potencjału, ale też wzrostu bezpieczeństwa państwa. Dlatego tak ważne są inwestycje zawarte w tym pakcie. Są to inwestycje, które w razie kryzysu pomogą państwom sojuszniczym na szybką i sprawną relokacje sprzętu. Chodzi tutaj o rozwój dróg, linii kolejowych, ale też i portów morskich. Oczywiście są to także inwestycje, które w czasie pokoju będą miały znaczny wpływ na rozwój regionów. Warto jednak dodać, że o wszystkich tych inwestycjach decydowali wojskowi, ale zaangażowaliśmy samorządy, aby szybciej pracować. Udało się nam w ciągu dziesięciu miesięcy przygotować raport, ale też rekomendacje, które pozwalają na realizację tych inwestycji z pominięciem uzgodnień środowiskowych i prawa zamówień publicznych. Mogą być również realizowane w ramach partnerstwa publiczno - prywatnego.
Łącznie w pakcie znajduje się prawie tysiąc inwestycji. Na część z nich są już pieniądze, na część będą pojawiały się w kolejnych budżetach kraju tak by zrealizować pakt do 2031 roku. Generalnie średnio na każde województwo przypisano oko 15 inwestycji w drogi, koleje, porty morskie i infrastrukturę krytyczną.
Z ważniejszych inwestycji na Pomorzu, które znalazły się w pakiecie są:
- Droga czerwona, to specjalna droga z portu Gdynia, która pozwoli na transport ciężkich pojazdów;
- Modernizacja Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni;
- budowa portu zewnętrznego w Gdyni;
- rozbudowa portu morskiego w Ustce jako centrum logistycznego dla Marynarki Wojennej;
- budowa trasy Via Pomerania z Bydgoszczy do Ustki miejsca lokalizacji przyszłego portu morskiego zdolnego do przyjmowania dużych jednostek i umożliwiającego desant – a Bydgoszczą, czyli ważnym ośrodkiem NATO oraz polskim centrum przemysłu zbrojeniowego i logistycznego.
Wiadomo, że w pakcie znalazły się również plany rozbudowy portów morskich w Kołobrzegu oraz Świnoujściu, gdzie także planowane są szybie przeładunki sprzętu wojskowego.
Jacek Maniszewski, burmistrz Ustki, który również brał udział w konferencji, jest zadowolony z inwestycji w ustecki port.
- Wierzę, że będzie to port wielofunkcyjny, który wpłynie na rozwój regionu, a jego funkcja militarna będzie wykorzystywana tylko w momencie potrzeby. Mam jednak nadzieję, że konieczność korzystania z tej funkcji militarnej nigdy nie nadejdzie - mówił po spotkaniu burmistrz Ustki - To, co dla nas bardzo ważne, to rozwój nie tylko Ustki, ale całego regionu. O rozbudowę portu zabiegaliśmy od wielu lat i teraz jest szansa na realizację tego planu. Ważne jest również połączeniu portu z krajem, ale nie przez centrum miasta, ale specjalną drogą, która pozwoli nam na zachowanie układu komunikacyjnego w centrum miasta.
Nieoficjalnie mówi się, że wstępnie na rozbudowę portu zewnętrznego w Ustce przeznaczone jest około 1, 2 mld złotych. Ma się znajdować w zachodniej części Ustki. Uwzględnianych jest obecnie pięć koncepcji, ale każda z nich zakłada budowę nowych falochronów i basenów przeładunkowych w morzu.
Hubert Bierndgarski
