Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski ocenił, że Droga Czerwona jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Zaznaczył, że dzięki staraniom rządu znalazły się środki na jej finansowanie i remont Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni. 5,1 mld złotych będzie pochodzić z KPO.
W czwartek odbyła się w Gdyni konferencja prasowa polityków Koalicji Obywatelskiej i prezydent Gdyni Aleksandry Kosiorek ws. zapewnienia finansowania budowy Drogi Czerwonej i modernizacji Estakady Kwiatkowskiego. Działacze zebrali się przy wiadukcie na Estakadzie Kwiatkowskiego.
Z ramienia Koalicji Obywatelskiej głos zabrał m.in. wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski, który stwierdził, że Droga Czerwona jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce.
Karnowski podkreślił, że dzięki staraniom rządu Donalda Tuska zostały przeznaczone pieniądze na budowę Drogi Czerwonej – 4,5 mld zł oraz 600 mln zł na remont Estakady Kwiatkowskiego.
- Przede wszystkim poprzez wycofanie środków z części pożyczkowej KPO i przeznaczenie ich w krajowym funduszu drogowym – dodał Karnowski i podkreślił, że ustalenia trwają, a teraz wszystko w rękach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i miasta Gdyni, żeby jak najszybciej dokończyć projekty i móc odblokować drogowo port w Gdyni.
Marszałek województwa Mieczysław Struk stwierdził, że Gdynia od kilkudziesięciu lat oczekuje na tę inwestycję.
- Bez sprawnego dostępu od strony lądu, a w szczególności poprzez wybudowanie Drogi Czerwonej i remont trasy Kwiatkowskiego trudno sobie wyobrazić sprawne połączenie gdyńskiego portu, terminala kontenerowego i nabrzeży portu z pozostałą częścią kraju – stwierdził Struk i dodał, że w ub. Tygodniu rada ministrów podjęła w tej sprawie decyzję.
Podkreślił, że niemal w stulecie Gdyni będzie inwestycja, na którą czekało całe pokolenie wielu kadencji radnych, prezydentów miasta oraz władz portu.
Prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek zaznaczyła, że niewiele ostatnio było tak ważnych dni dla Gdyni, jak ogłoszenie że rząd przeznaczył pieniądze na budowę Drogi Czerwonej i modernizację Estakady Kwiatkowskiego.
Wiceminister Karnowski stwierdził mówiąc o finansowaniu, że z KPO jest część pożyczkowa i decyzją rządu na wniosek ministerstwa funduszy i polityki regionalnej będzie zmniejszona kwota 5 mld i 100 mln zł, a decyzją MON, min. infrastruktury i finansów, ta kwota będzie przeniesiona do krajowego funduszu dróg.
Jak przekazał PAP pod koniec sierpnia wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, resort infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma pozwolić szybciej wybudować Drogę Czerwoną, kluczową inwestycję mającą połączyć port w Gdyni z trójmiejską obwodnicą.
Wiceminister podkreślił, że ze względu na strategiczne znaczenie tego odcinka powinien on zostać objęty specjalnym trybem legislacyjnym.
Droga Czerwona to nazwa projektowanej trasy, która połączy nabrzeże gdyńskiego portu z trasą S7, czyli obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa pozwoli na dalszy rozwój gdyńskiego portu, ale ma także strategiczne znaczenie - jest konieczna dla możliwości sprawnego przemieszczanie w głąb Polski wojsk sojuszniczych, które np. w kryzysowej sytuacji przybyłyby do Gdyni drogą morską; już od wielu lat na znaczenie inwestycji wskazują m.in. amerykańscy wojskowi.
