Prawo, polityka

Do opiniowania trafił projekt rozporządzenia autorstwa Ministerstwa Infrastruktury, który ma zachęcić przedsiębiorców do rejestracji statków w polskim rejestrze okrętowym. Został on opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego trafił do opiniowania w piątek.

W uzasadnieniu do projektu autorzy wskazali, że jego celem jest dostosowanie systemu opłat rejestrowych, ustanowionego w 2003 r., do współczesnych potrzeb i rozwiązań. Podano, że przewiduje on również obniżenie administracyjnych kosztów finansowania działalności gospodarczej pożyczką bankową zabezpieczaną hipoteką morską, jak i zapewnienie aktualności danych rejestrowych dzięki wprowadzeniu czynnika motywującego do wykreślania z rejestru statków nieeksploatowanych.

Podkreślono ponadto, że wprowadzenie regulacji ma na celu "zmniejszenie kosztów prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej z użyciem statku oraz poprawę atrakcyjności rejestracji statku w polskim rejestrze okrętowym, a co za tym idzie zwiększenie liczby statków o polskiej przynależności, jak również uaktualnienie danych zawartych w rejestrze okrętowym".

W ocenie skutków regulacji (OSR) podano, że projektowane rozporządzenie proponuje zmniejszenie obciążenia przedsiębiorców w ramach procedury rejestracji statku oraz wyeliminowanie bariery dla rejestracji statku w polskim rejestrze, jaką stanowi jednorazowa wysoka opłata - w odróżnieniu od stosowanych w innych państwach niskich opłat rocznych.

Zmiany zaproponowane w projekcie zakładają m.in., że od przyjęcia zgłoszenia lub wniosku o wpis statku do rejestru okrętowego pobiera się opłatę stałą w wysokości od statków o pojemności brutto (GT): do 100 jednostek oraz od statków, których pomiar nie został przeprowadzony – 400 zł; powyżej 100 jednostek do 1000 jednostek – 500 zł; powyżej 1000 jednostek do 10000 jednostek – 600 zł; powyżej 10000 jednostek do 50000 jednostek – 700 zł; powyżej 50000 jednostek – 800 zł.

Autorzy projektu wskazują, że funkcjonujący obecnie system jednorazowej opłaty, w odróżnieniu od stosowanych współcześnie w innych państwach systemów niskiej opłaty rocznej, stanowi istotną barierę dla rejestracji statków.

Opłaty stosunkowe od przyjęcia wniosku o wpis statku do rejestru okrętowego, określane w stosunku do wartości statku, ze względu na konieczność ich jednorazowego uiszczenia w momencie dokonywania rejestracji są zbyt wysokie, mając na uwadze istniejące otoczenie międzynarodowe - podkreślono.

Zwrócono uwagę, że systemy opłat w atrakcyjnych dla przedsiębiorców państwach Unii Europejskiej są skonstruowane odmiennie.

W Republice Cypryjskiej funkcjonuje roczna opłata w wysokości 300 euro, uiszczana do dnia 31 marca. System opłat opiera się na opłacie rocznej również w Portugalii i na Malcie (w tych państwach jej wysokość rośnie w kolejnych kategoriach wielkości statku). Proponowany system opłat byłby zatem konkurencyjny w stosunku do najatrakcyjniejszych bander Unii Europejskiej – podano w OSR.

Dodatkowo, projekt rozporządzenia przewiduje obniżenie dodatkowych administracyjnych kosztów finansowania działalności gospodarczej pożyczką zabezpieczaną hipoteką morską oraz zapewnienie aktualności danych rejestrowych dzięki wprowadzeniu czynnika motywującego do wykreślania z rejestru statków nieeksploatowanych.

W związku z wprowadzeniem opłat periodycznych, projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie rocznych terminów ważności certyfikatów; opłata periodyczna będzie opłatą od przyjęcia wniosku o ponowne wydanie certyfikatu – wskazano.

Rozporządzenie może wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6063 3.6791
EUR 4.2154 4.3006
CHF 4.5291 4.6205
GBP 4.8671 4.9655