Za nami nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich UE i państw EFTA w Szczecinie, zorganizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. Wiceminister Arkadiusz Marchewka otworzył sesję plenarną i przewodniczył debacie pod hasłem: „Towards a competitive and resilient maritime Europe”.
- Przemysł morski to fundament strategicznej autonomii, odporności i bezpieczeństwa Europy. Potrzebujemy europejskiej strategii przemysłowej, która realnie wzmocni konkurencyjność i pozwoli nam konkurować z globalnymi liderami – podkreślił wiceminister Marchewka.
Kulminacyjnym momentem sesji w dniu 15 bm. było uroczyste przekazanie tzw. Deklaracji Szczecińskiej na ręce przedstawicielki Komisji Europejskiej, Fotini Ioannidou z DG MOVE (Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej).
Dokument podpisali przedstawiciele ministerstw z Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Danii, Estonii, Francji, Grecji, Irlandii, Litwy, Luxemburga, Łotwy, Niderlandów, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Węgier i Włoch. Zawiera kluczowe postulaty na rzecz: rozwoju europejskiego przemysłu stoczniowego, zapewnienia finansowania, rewizji zasad pomocy publicznej i wzmocnienia strategicznej roli transportu morskiego w UE.
- W Deklaracji Szczecińskiej wzywamy Komisję Europejską do pilnego opracowania Strategii Przemysłu Morskiego. Strategia ta powinna przede wszystkim wzmacniać globalną konkurencyjność europejskiej żeglugi, przemysłu okrętowego i wyposażenia morskiego – mówi wiceminister Marchewka.
Jednym z elementów wzmocnienia konkurencyjności europejskich armatorów, producentów statków i wyposażenia jest budowa promów Ro-Pax dla polskich przewoźników na Bałtyku.
- Budujemy promy dla polskich armatorów w polskiej stoczni na nowych zasadach i według nowego planu. Program budowy jest dobrze obliczony i osadzony w realiach rynkowych. Przeznaczamy na niego 1,3 mld zł. Nasi armatorzy znowu będą niekwestionowanym liderem w transporcie promowym na Bałtyku – deklaruje minister.
Warto dodać, że inspiracją dla powstania Deklaracji Szczecińskiej jest m.in. Gdańska Inicjatywa Klimatyczna, zgłoszona przez Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, zakładająca systemowe przekierowanie pieniędzy z opłat emisyjnych EU ETS wpłacanych przez europejskich armatorów do unijnego budżetu, na inwestycje w modernizacje floty, zlecane w stoczniach naszego kontynentu z wykorzystaniem wyposażenia od europejskich producentów.
Czytaj także:
FORUM OKRĘTOWE: Komisja Europejska ogłasza konsultacje w sprawie EU ETS
FORUM OKRĘTOWE: Polski przemysł okrętowy i armatorzy łączą siły
FORUM OKRĘTOWE proponuje w Brukseli zmiany w systemie opłat emisyjnych EU ETS
Pomysł ten poparła m.in. organizacja SEA Europe, zyskał także wsparcie ministra Arkadiusza Marchewki z uwagi na szanse, jakie niesie dla firm polskiego przemysłu okrętowego.
Deklarację Szczecińską szerzej omówimy w osobnym artykule na Portalu Morskim na początku przyszłego tygodnia.