Prawo, polityka

Zwolnienie z podatku dochodowego marynarzy pracujących na polskich statkach morskich zakłada projekt noweli ustawy zaproponowany przez resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o pracy na morzu w czwartek umieszczono w wykazie Rządowego Centrum Legislacji.

Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), jego celem jest realizacja stanowiska Komisji Europejskiej przedstawionego w toku postępowania ws. notyfikacji środka pomocowego dla armatorów statków morskich.

Pomoc polega na zwolnieniu z podatku dochodowego marynarzy uzyskanego z tytułu pracy na statkach morskich o polskiej przynależności wykonywanej łącznie przez 183 dni w roku podatkowym w żegludze międzynarodowej na statkach wykorzystywanych do przewozu ładunku lub pasażerów.

W ocenie KE przepis ten należy rozszerzyć na statki morskie o przynależności państw członkowskich UE oraz EOG (Europejski Obszar Gospodarczy - PAP), aby zapobiec ich dyskryminacji. Takie rozwiązania stosowane jest również w innych państwach członkowskich. Dzięki temu możliwość uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego uzyskają - zgodnie ze stanowiskiem KE - marynarze pracujący na statkach pod polską banderą, ale również pod banderami państw UE i EOG.

Proponowana zmiana pozwoli na wydanie pozytywnej decyzji o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym przez KE i dołączenie Polski do grona większości państw członkowskich stosujących "Wytyczne Wspólnoty ws. pomocy publicznej dla transportu morskiego" - podają autorzy nowych przepisów.

Zgodnie z danymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej listę dziesięciu największych rejestrów statków pod względem zarejestrowanego tonażu na świecie otwiera Panama. Za nią kolejno znajdują się: Liberia, Wyspy Marshalla, Singapur, Malta, Wspólnota Bahamów, Zjednoczone Królestwo, Chiny, Grecja i Japonia.

Państwa mające najwięcej statków zarejestrowanych w swoich rejestrach stosują liczne zachęty podatkowe dla armatorów. Aktywna polityka podatkowa wymienionych państw doprowadziła do wyrejestrowania statków z rejestrów narodowych państw UE.

Marynarze zatrudnieni na statkach zarejestrowanych w rejestrze statków Wspólnoty Bahamów, który jest jednym z najpopularniejszych rejestrów wśród polskich armatorów (w rejestrze tym zarejestrowane są wszystkie promy państwowych armatorów uprawiających żeglugę po Bałtyku), zwolnieni są z podatku dochodowego.

Ze względu na niekorzystny system podatkowy i ubezpieczeń społecznych Polska znajduje się na 109. miejscu listy największych rejestrów statków pod względem zarejestrowanego tonażu. Większy tonaż mają państwa bez dostępu do morza, jak Mongolia, Szwajcaria czy Luksemburg - czytamy w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) projektu.

autor: Kacper Reszczyński

Komentarze   

+1 Pytanie
Czy rybacy pracujący na polskich kutrach, a więc pod polską banderą także zostaną zwolnieni z podatku dochodowego?
21 luty 2019 : 20:12 Rybak Polski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Rybaki
Dotyczy żeglugi międzynarodowej, wątpie, że łowicie na wodach innych państw...
21 luty 2019 : 21:22 Paula Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Śródlądzie
Czyli śródlądzie ma być gorsze ...
21 luty 2019 : 23:10 Krzychu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Podatek
Marynarze i tak zarobione środki wydają w kraju, więc Państwo na tym nie straci. A pół roku poza domem, bez rodziny, w niebezpiecznym, obcym środowisku to wystarczający powód, żeby dać odpust marynarzom z tym podatkiem.
22 luty 2019 : 00:47 Popeye Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Bandera
A od kiedy to bandera statku ma wplyw na to czy marynarz ma placic podatek czy nie? W naszych przepisach jest mowa o efektywnym zarzadzie firmy eksploatujacej jednostke, a nie bandera jezeli sie nie myle.
22 luty 2019 : 01:11 Sailor Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Rychło w czas!
Rychło w czas zawód marynarza już umarł od 20 lat nie było podwyżek. Filipini są już na każdym statku nawet w Europie. Zarobki są nędzne! Certyfikaty są drogie nikt nawet nie zdaje sobie sprawy ile trzeba pieniędzy włożyć żeby móc wykonywać ten zawód , a o rozlące z rodziną nie wspomnę .
22 luty 2019 : 11:20 Marynarz Karol Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 I tyle w temacie
Wychodzi na to że kolejny bubel
https://www.portalmorski.pl/prawo-polityka/41837-podatki-marynarskie-zwolnienie-marynarzy-z-pit-projekt-z-dnia-18-02-2019-r-krytyczne-stanowisko
25 luty 2019 : 13:08 Sailor Jan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 B
Zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie marynarzy zatrudnionych na statkach pod banderą UE/EOG i wykonujących prace na statkach morskich przy przewozie towarów lub ludzi przez okres powyżej 183 dni w roku. Czyli dotyczy garstki wybrańców. Cały sektor off-shore odpada tudzież trzeba wykazać iż statek służy do przewozu ludzi i towarów......
Projekt zgodny z dyrektywą UE i nic poza tym.
26 luty 2019 : 08:08 Jarekk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: