Prawo, polityka

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego to kolejna instytucja, która nie jest zadowolona z wytyczonych przez rząd kierunków polityki morskiej, zdefiniowanych w dokumencie pod takim właśnie tytułem.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakończyło konsultacje społeczne związane z dokumentem „Polityka Morska Rzeczypospolitej Polskiej do 2020 roku” oraz materiałem komplementarnym wobec niego, pn. „Prognozy oddziaływania na środowisko dla projektu Polityki Morskiej…”. Wpłynęły wnioski od 41 podmiotów, zawierające w sumie 396 postulatów, z których 310 odnosiło się do projektu PM 2020, a pozostałe – do projektu „środowiskowego”. Najczęściej pojawiały się postulaty wydłużenia perspektywy czasowej dokumentu, wprowadzenia do niego danych statystycznych, zwiększenia spójności dokumentu oraz modyfikacji zaproponowanych celów polityki morskiej.

Najliczniejsza reprezentacja

Samorząd Województwa Pomorskiego aktywnie uczestniczył w konsultacjach prowadzonych przez ówczesne MTBiGM na temat obu dokumentów. Jak informuje Sławomir Lewandowski z UMWP, władze województwa zaprosiły pomorskich partnerów do włączenia się do konsultacji, dzięki czemu wpłynęła bardzo duża liczba opinii pomorskich instytucji związanych z gospodarką morską. Podczas spotkania konsultacyjnego w Warszawie 29 października 2013 r. województwo pomorskie było grupą najsilniejszą osobowo i merytorycznie (samorząd wojewódzki reprezentował wicemarszałek Ryszard Świlski).

– W przedstawionej przez nas opinii zwróciliśmy uwagę na fakt, iż dokument ten, w naszej ocenie, jest zbyt ogólny, brakuje w nim wizji, celów do jakich chcemy dążyć oraz środków do ich realizacji. W dokumencie nie uwzględniono również przemysłu stoczniowego, który w naszej ocenie stanowi integralną część polityki morskiej RP, zwłaszcza, że jest to niezwykle prężnie rozwijająca się branża na Pomorzu. Ponadto uważamy, ze w dokumencie brakuje wykazania roli korytarzy transportowych w sieci TEN-T, a także w niewystarczającym stopniu uwzględnia się rolę decentralizacji zarządzania portami morskimi. Jeżeli chodzi o prognozę oddziaływania na środowisko, zasugerowaliśmy przeprowadzenie ponownej i dokładnej analizy wyznaczenia obszarów Natura 2000 dla obszarów obejmujących porty morskie. Obecne uwarunkowania środowiskowe w dużym stopniu utrudniają bowiem prowadzenie inwestycji na tych obszarach. Widząc potrzebę dopracowania wymienionych dokumentów, zaproponowaliśmy, wspólnie z Urzędem Miejskim w Gdańsku, organizację konferencji-debaty na temat gospodarki morskiej, połączonej z prezentacją dobrych praktyk rozwiązań u naszych partnerów zagranicznych, takich jak np. Rotterdam czy Hamburg. Niestety, większość naszych wniosków nie została przyjęta przez ministerstwo – mówi Sławomir Lewandowski z UMWP.

Próba włączenia ministerstwa do działań samorządowych

Pomorscy samorządowcy mają jednak nadzieję, że sprawa nie jest jeszcze ostatecznie zamknięta. Sławomir Lewandowski zwraca uwagę, że UMWP jest w stałym kontakcie z przedstawicielami ministerstwa, w tym z wiceminister Dorotą Pyć, odpowiedzialną bezpośrednio za politykę morską. – Pani wiceminister Pyć oraz jej zespół uczestniczą w organizowanych przez nas spotkaniach i konferencjach. Mamy nadzieję, że włączając ministerstwo do naszych działań uda się przekonać władze centralne do tego, że gospodarka morska stanowi prężną, rozwijającą się i dochodową branżę polskiej gospodarki – dodaje Sławomir Lewandowski.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter