Porty, logistyka

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, o zakończeniu drugiej części posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym został wskazany preferowany do realizacji wariant pierwszego odcinka Drogi Czerwonej w Gdyni.

W posiedzeniu ZOPI, oprócz przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz projektanta, wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz samorządowcy z województwa pomorskiego. Na posiedzeniu zaprezentowano dokumentację projektową sporządzoną na etapie koncepcji programowej. Jej ocena dokonywana jest z uwzględnieniem kryteriów społecznych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych – poinformował Resort Infrastruktury.

Spośród pięciu przygotowanych przez projektanta wariantów, w oparciu o szczegółowe analizy, na posiedzeniu ZOPI wskazano jako najkorzystniejszy wariant W1D. Wariant ten uwzględnia przebudowę Obwodnicy Trójmiasta w niezbędnym zakresie, ma długość ponad 5 km i przewiduje budowę trzech węzłów drogowych, które dodatkowo ułatwią komunikację w północnej części Gdyni.

Rekomendowane węzły drogowe to:

• Gdynia Chylonia zapewniający połączenie z ul. Morską, która łączy centrum Gdyni z Rumią,

• Dolina Logistyczna, który zapewnia możliwość podłączenia planowanych inwestycji (np. Obszaru Funkcjonalnego „Dolina Logistyczna”, planowanej trasy Via Maris, Drogi Trzech Powiatów) oraz uwzględnia rozwiązania planowanej Pomorskiej Kolei Aglomeracyjnej,

• Kwiatkowskiego II zapewniający połączenie z Estakadą Kwiatkowskiego oraz ul. Energetyków i Janka Wiśniewskiego w bezpośrednim rejonie gdyńskiego portu.

Trasa będzie składać się z trzech odcinków. Pierwszy: Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego o długości ok. 5,5 km; drugi: Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70 o długości ok. 2,4 km, i trzeci: węzeł Ofiar Grudnia 70 – terminal promowy o długości ok. 1,1 km.

Ostateczna decyzja w zakresie wyboru wariantu będzie efektem prac Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.

Dla pierwszego odcinka wykonawca przygotowuje koncepcję programową wraz z dokumentacją niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku - poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Chodzi o odcinek łączący dzielnicę Chylonia z Trasą Kwiatkowskiego.

Z kolei dla odcinka drugiego i trzeciego obecnie sfinalizowane jest opracowanie studium komunikacyjnego.

Budowa Drogi Czerwonej pozwoli na dalszy rozwój gdyńskiego portu, ale ma także strategiczne znaczenie – jest konieczna dla możliwości sprawnego przemieszczania w głąb Polski wojsk sojuszniczych, które np. w kryzysowej sytuacji przybyłyby do Gdyni drogą morską. Na taki wariant już od wielu lat wskazują m.in. amerykańscy wojskowi, dlatego budowa Drogi Czerwonej znalazła się również w strategicznym dokumencie „Pakt dla Bezpieczeństwa Polski” przygotowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej, mówiącym o inwestycjach w obronność kraju. Inwestycja ma zostać sfinansowana m.in. z Funduszu Bezpieczeństwa.

Bukowiec wyjaśnił jednocześnie, że minister obrony narodowej, będący w posiadaniu informacji, które uzasadniają znaczenie planowanej inwestycji strategicznej dla interesów Rzeczypospolitej, może rozpocząć rozmowę z Komisją Europejską, która rozpocznie procedurę ewentualnego przyspieszenia inwestycji.

Środki na budowę Drogi Czerwonej maja również pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy (KPO), co zadeklarował już wcześniej Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Droga Czerwona jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Środki na jej finansowanie, w kwocie 4,5 mld, będą pochodzić z KPO – mówił podczas zorganizowanej we wrześniu konferencji prasowej w gdyńskim porcie.

Kolejne 600 mln zł zostały przeznaczone na remont Estakady Kwiatkowskiego, która dzisiaj zapewnia jedyne połączenie portu z drogami szybkiego ruchu.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym drogami ekspresowymi S6 i S7. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu dzisiejszego skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia wystarczającego połączenia z portem dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu, a także zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe.

Nowa trasa powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T i będzie kluczowym elementem dla korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Projektowana trasa przewidziana została jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana w sumie poprzez pięć węzłów drogowych.

LEW

 

 

 

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter