Porty, logistyka

W dniach 6-7 października br. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni stał się centrum europejskiej debaty o przyszłości skroplonych paliw gazowych. IX Konferencja PPLNG i bioLNG zgromadziła międzynarodowych ekspertów, menedżerów oraz decydentów, którzy zgodnie podkreślali, że LNG i bioLNG to nie paliwa przejściowe, lecz strategiczne ogniwa bezpiecznej i niskoemisyjnej gospodarki energetycznej Europy.

W trakcie obrad uczestnicy analizowali, jak rynek gazów skroplonych wpisuje się w nową architekturę energetyczną kontynentu. W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych, LNG coraz wyraźniej odgrywa rolę nie tylko alternatywnego źródła energii, ale kluczowego elementu bezpieczeństwa energetycznego. Równolegle bioLNG, wytwarzane z biometanu, staje się paliwem realnie wspierającym redukcję emisji w transporcie ciężkim i morskim.

- W tym roku skoncentrowaliśmy się na trzech kluczowych obszarach: transporcie drogowym, morskim oraz energetyce. W obecnej sytuacji uniezależnienie się od dostaw paliw spoza Europy staje się fundamentem stabilności energetycznej i gospodarczej – zarówno Polski, jak i całego kontynentu. Dlatego tak wiele uwagi poświęciliśmy biometanowi, który odgrywa strategiczną rolę w zastępowaniu importowanego gazu, szczególnie z kierunków wschodnich. Jednocześnie uczestnicy konferencji zgodnie wskazywali, że rozwój tego sektora wymaga stabilnych regulacji oraz skutecznych mechanizmów wsparcia – mówi Katarzyna Konowrocka, dyrektor programowa IX Konferencji PPLNG i bioLNG.

LNG i bioLNG jako filary bezpieczeństwa

Pierwszy dzień konferencji poświęcono aktualnym trendom w polityce energetycznej oraz roli LNG i bioLNG w procesie transformacji gospodarki. Już otwierające wystąpienia wyznaczyły ton dyskusji, koncentrując się na strategicznym znaczeniu biometanu oraz wyzwaniach związanych z raportowaniem zrównoważonego rozwoju.

Jednym z najważniejszych punktów programu była debata o transformacji energetycznej w transporcie. Eksperci wskazywali, że bioLNG to obecnie najbardziej realna i ekonomicznie uzasadniona alternatywa dla tradycyjnych paliw w ciężkim transporcie drogowym. Elektryfikacja tego segmentu — ze względu na ograniczenia techniczne oraz operacyjne – nie jest obecnie rozwiązaniem wystarczającym.

Tymczasem europejska infrastruktura, obejmująca już blisko 800 stacji, umożliwia swobodne tankowanie pojazdów, a inwestycje w tabor napędzany bioLNG szybko się zwracają, jednocześnie wspierając dekarbonizację łańcuchów dostaw. Brak modernizacji flot może natomiast w krótkim czasie osłabić konkurencyjność polskich przewoźników wobec firm zachodnich. Dekarbonizacja transportu przestaje być trendem – staje się koniecznością.

- BioLNG to paliwo, które już dziś może być z powodzeniem wykorzystywane w transporcie drogowym na długich dystansach. W Polsce jeździ obecnie blisko 3,5 tysiąca ciężarówek, które mogłyby być zasilane tym niskoemisyjnym paliwem. Dla firm transportowych, obok aspektu środowiskowego, ogromne znaczenie ma wymiar ekonomiczny – stosowanie bioLNG pozwala znacząco obniżyć koszty operacyjne. Wyzwanie stanowi jednak brak krajowej produkcji. Obecnie nie dysponujemy jeszcze działającą biometanownią, co uniemożliwia lokalne wytwarzanie paliwa. Liczymy, że w najbliższych miesiącach uruchomiona zostanie pierwsza stacja bioLNG z gazem produkowanym w Polsce – mówi Jacek Nowakowski, wiceprezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG.

Transport morski i regulacje FuelEU Maritime

W dalszej części dnia uczestnicy dyskutowali m.in. o kluczowym znaczeniu rejestrów gwarancji pochodzenia biometanu w przyszłym handlu oraz przepisach FuelEU Maritime, które będą mieć kluczowe znaczenie dla żeglugi w najbliższych latach. Podkreślono, że proaktywne podejście przedsiębiorstw z całego łańcucha dostaw biometanu i bioLNG może stać się istotnym „driverem” rynku, a projekty biometanowe – dzięki klarowniejszym ramom regulacyjnym i rosnącemu popytowi – mają szansę stać się inwestycjami bankowalnymi.

LNG i bioLNG stanowią dziś realne paliwa przejściowe dla nowoczesnego transportu morskiego. LNG stanowi alternatywę dla paliw konwencjonalnych, a bioLNG umożliwia osiągnięcie neutralności klimatycznej bez konieczności przebudowy floty czy infrastruktury portowej.

LNG, które można mieszać z bioLNG w dowolnych proporcjach, pozwala spełniać surowe wymogi dekarbonizacyjne narzucone przez dyrektywę FuelEU Maritime oraz regulacje Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Według analiz, spalanie gazu ziemnego prowadzi do redukcji emisji CO₂ nawet o 20–25 proc. w porównaniu do tradycyjnych paliw kopalnych. W przypadku biometanu redukcja może być jeszcze większa – w zależności od technologii i surowca biometan może być paliwem ujemnoemisyjnym, co oznacza nawet -120 proc. CO₂e w całym cyklu życia paliwa.

Fot. Materiały prasowe organizatora

- Dysponujemy pełnym zakresem kompetencji w obszarze LNG – zarówno technologicznych, projektowych, jak i wykonawczych. Polska znajduje się w czołowej trójce krajów europejskich pod względem potencjału produkcji biometanu. Patrzymy w przyszłość z optymizmem i z nadzieją oczekujemy na uruchomienie mechanizmów wsparcia. To bardzo dobry moment dla naszej branży – podkreśla Adam Niklewski, prezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG, zastępca w Radzie Nadzorczej DNV.

Jednocześnie jedną z głównych barier rozwoju LNG jako paliwa wykorzystywanego w transporcie morskim na Morzu Bałtyckim pozostaje niedostatecznie rozwinięta infrastruktura bunkrowania jednostek pływających.

- Rozwój technologii umożliwiających tankowanie statków na pełnym morzu może znacząco wzmocnić pozycję Polski na głównych szlakach handlowych regionu. GAZ-SYSTEM wykonał w tym zakresie istotny krok, uruchamiając nabrzeże eksportowe LNG w Świnoujściu, co pozwala na bezpośrednie zaopatrywanie bunkrów w krajowym terminalu. Kolejnym etapem powinien być rozwój floty, a impulsem do tego mogą stać się sukcesy polskich stoczni w budowie jednostek napędzanych LNG, które potwierdzają rosnące kompetencje i potencjał krajowego przemysłu morskiego – zauważa Krzysztof Czerski, Senior Naval Architect Team Lead, Energy & Alternative Fuels w Seatech Engineering.

Nagrody Polskiej Platformy LNG i bioLNG

Ważnym punktem programu pierwszego dnia konferencji była gala wręczenia Nagród Polskiej Platformy LNG i bioLNG 2025 w kategorii Instytucja Roku. Laureatem została firma Südzucker Polska, która we wrześniu uruchomiła w cukrowni w Strzelinie (woj. dolnośląskie) największą w Europie biogazownię o mocy 45 MW. Instalacja została zaprojektowana z myślą o uszlachetnianiu biogazu do jakości biometanu i jego wtłaczaniu do krajowej sieci gazowej.

Technologie LNG małej skali i rozwój biometanu

Drugi dzień konferencji poświęcono zagadnieniom technologicznym i infrastrukturalnym. Omawiano nowoczesne rozwiązania sprzyjające poprawie efektywności energetycznej i ograniczaniu emisji. Wśród kluczowych tematów znalazły się technologie przechwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS – Carbon Capture and Storage) oraz jego wychwytywania i ponownego wykorzystania (CCUS – Carbon Capture, Utilization, and Storage), uznawane za ważny element przyszłej infrastruktury dekarbonizacyjnej. Eksperci podkreślali również rosnące znaczenie wykorzystania energii chłodu z LNG, które może w istotny sposób zwiększyć efektywność energetyczną przedsiębiorstw.

Dyskutowano także o roli terminala FSRU jako strategicznego elementu bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz o korzyściach płynących z zastosowania LNG i bioLNG w transporcie morskim i drogowym. Przedstawiono możliwości finansowania projektów biogazowych i biometanowych, które mogą znacząco przyspieszyć rozwój sektora.

Kolejne sesje dotyczyły redukcji emisji CO₂ w przemyśle, innowacyjnych technologii skraplania biometanu, systemów pomiarowych oraz znaczenia LNG małej skali dla lokalnego bezpieczeństwa energetycznego. Omówiono także praktyczne aspekty rozliczania energii i emisji oraz działania ESG w sektorze transportowym i energetycznym.

Uczestnikom wydarzenia odczytano list od Minister Klimatu i ŚrodowiskaPauliny Hennig-Kloski, w którym podkreślono znaczenie rozwoju rynku LNG i bioLNG dla bezpieczeństwa energetycznego oraz transformacji klimatycznej Polski. Minister zaznaczyła, że krajowy potencjał biometanu, szacowany na 3,2 mld m³ rocznie, może znacząco ograniczyć zależność od importu paliw kopalnych. Wskazano również, że bioLNG stanowi realną alternatywę dla tradycyjnych paliw gazowych, wpisując się w cele Dyrektywy RED II, inicjatywy REPowerEU oraz Biometanowego Partnerstwa Przemysłowego.

Wydarzenie zakończyła wizyta studyjna na promie Ro-Pax napędzanym LNG, która pozwoliła uczestnikom zobaczyć, jak nowoczesne technologie gazowe w praktyce wspierają transformację sektora transportowego i morskiego.

Fot. Materiały prasowe organizatora

Od rozmów do decyzji

IX Konferencja PPLNG i bioLNG potwierdziła, że Polska ma realny potencjał, by stać się hubem kompetencyjnym i technologicznym w zakresie LNG i bioLNG w regionie Morza Bałtyckiego. Uczestnicy wydarzenia zgodzili się, że przyszłość należy do paliw, które łączą niską emisyjność z niezawodnością dostaw – a LNG i bioLNG spełniają oba te warunki.

Wspólnym wnioskiem konferencji było również to, że bioLNG nie jest już jedynie alternatywą dla paliw kopalnych, ale fundamentem przyszłej neutralności klimatycznej – rozwiązaniem, które łączy bezpieczeństwo energetyczne, lokalność i zrównoważony rozwój.

O konferencji

Konferencja PPLNG i bioLNG organizowana jest przez Polską Platformę LNG i bioLNG – związek pracodawców promujący wykorzystanie LNG i bioLNG jako nowoczesnego, czystszego paliwa dla transportu drogowego, morskiego i kolejowego, a także dla kogeneracji i innych zastosowań przemysłowych. Wydarzenie stanowi przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń oraz nawiązywania kontaktów pomiędzy przedstawicielami przemysłu, świata nauki i administracji publicznej.

rel

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter