Kolejny tankowiec z tzw. floty cieni wpłynął po ładunek do rosyjskiego terminalu Arctic LNG 2 w Gydan na północy Syberii.
Według danych LSEG (London Stock Exchange Group) – kluczowego dostawcy danych, który monitoruje przepływy ładunków skroplonego gazu ziemnego (LNG) i firmy analitycznej Kpler – zajmujących się śledzeniem statków tzw. floty cieni, 17 października do terminalu wpłynął tankowiec Christophe De Margerie, który wypłynął z ładunkiem 20 października.
Baza danych żeglugowych Equasis podaje, że zarejestrowanym właścicielem tankowca jest firma Zelitiko Shipping, a jego menedżerem ds. statków lub menedżerem handlowym jest firma Gas Carriers SCF Management. Obie firmy mają siedzibę w Dubaju.
Najprawdopodobniej był to kolejny załadunek na potrzeby chińskiego rynku. Terminal na Syberii systematycznie obsługuje bowiem chiński terminal Beihai w południowym regionie Guangxi. Podczas gdy kraje zachodnie dążyły do osłabienia sektora naftowego i gazowego Moskwy, aby ukarać ją za pełną inwazję na Ukrainę w 2022 r., Chiny zwiększyły import energii z Rosji.
Arctic LNG 2 w Gydan miał stać się jedną z największych rosyjskich instalacji LNG, osiągając docelową produkcję na poziomie 19,8 mln ton metrycznych rocznie, zanim został objęty sankcjami amerykańskimi.
LEW/Z Mediów
