Porty, logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest obowiązany do zapewnienia ciągłości działania przewozów pasażerskich i towarowych. Postępowanie na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego musi gwarantować równe warunki dla wszystkich uczestników, informują władze gdyńskiego portu.

Na początku września br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zakończył procedurę przetargową na wybór operatorów promowych w Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni przy Nabrzeżu Polskim, która rozpoczęła się w czerwcu tego roku. Stena Line wygrała przetarg na pakiet I (premium) okien czasowych i po podpisaniu nowej umowy będzie kontynuować operacje na tym terminalu w nadchodzących latach.

Z decyzją władz gdyńskiego portu nie zgodziło się Konsorcjum polskich operatorów promowych, które oprotestowało rozstrzygnięcie przetargu na wybór operatora promowego w terminalu promowym w Porcie Gdynia, zarzucając m.in. zlekceważenie wieloletniego doświadczenia polskich operatorów promowych, którzy stoją za Konsorcjum.

Poniżej publikujemy treść oświadczenia Zarządu Morskiego Portu Gdynia w całości.

Przypomnijmy, że wyniku rozstrzygniętego postępowania na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w latach 2026–2032 jego użytkownikiem w oparciu o przyznany pakiet czasowy (slot) oraz wynajętą powierzchnię terminalową będzie szwedzki armator Stena Line. Rozstrzygnięcie to spotkało się z protestem drugiego uczestnika postępowania, Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1, którego oferta została odrzucona ze względów formalnych.

Procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. informuje, że postępowanie dotyczące korzystania z Publicznego Terminalu Promowego zostało zrealizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Zasady przejrzystości, konkurencyjności i równego traktowania to podstawa całej procedury. Odstąpienie od tych zasad mogłoby mieć konsekwencje w postaci konieczności zwrotu dofinansowania z Unii Europejskiej.

Należy nadmienić, że to pierwsze od lat postępowanie na użytkowanie Publicznego Terminalu Promowego. W minionych latach Stena Line operowała na podstawie umowy bez przetargu. Nowa umowa, zawarta w wyniku przeprowadzonego postępowania, pozwoli zrezygnować z ulg i naliczać pełne opłaty wg taryfy. Zapewni to znaczący wzrost przychodów.

Co równie istotne - oferenci nie konkurowali ceną, gdyż ta jest jednakowa dla wszystkich i wynika wprost z taryfy. Kluczowymi kryteriami oceny była oferta przewozowa, w tym - termin rozpoczęcia przewozów.

Najważniejsze – zapewnienie ciągłości działania przewozów

Celem ZMPG – jako podmiotu Skarbu Państwa – jest bowiem zapewnienie ciągłości działania terminalu od dnia 1 stycznia 2026 r., co ma bezpośrednie znaczenie zarówno dla interesu finansowego Portu, jak i dla jego pozycji w sieci połączeń pasażerskich oraz towarowych.

Zarząd Portu Gdynia, działając w interesie publicznym i zgodnie z prawem europejskim, nie mógł dopuścić do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych. Obowiązkiem ZMPG jest dbanie o stabilność i dochodowość Spółki oraz dalszy rozwój Portu Gdynia jako strategicznej infrastruktury państwa.

LEW/rel ZMPG

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter